Lukt i badrum|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lukt i badrum
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 3, 2010 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Har haft äcklig lukt i badrummet en tid. Så nu har jag rensat rören från smuts och det var mycket äcklig skit. Men det verkar fortfarande lukta från handfatet. Täpper jag till handfatet så slutar det lukta. Det måste vara lukt från brunnen som kommer upp, från nån död råtta eller nåt.
Vad jag vet ska vattenlåset hindra lukt att komma upp, men det verkar inte fungera. Nån som haft liknande problem och hur löser jag det?

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1244333
March 3, 2010 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Dum fråga, men har du fyllt på vattenlåset med nytt vatten ?

Testa häll i lite rengöringsmedel med doft i det samtidigt och låt de stå.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1244337
March 3, 2010 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Dum fråga, men har du fyllt på vattenlåset med nytt vatten ?

Testa häll i lite rengöringsmedel med doft i det samtidigt och låt de stå.

Jag antar att jag fyller låset genom att låta vatten rinna ett tag + häller i rengöringsmedel. Rengöringsmedel har jag hällt i.

Grejen är den att röret lutar vilket innebär att vattnet inte stannar kvar i låset utan rinner rakt ner i brunnen. Det bästa är om röret är rakt ner i golvet så att vattnet inte rinner ur vattenlåset. Vet inte om det här kan vara orsaken.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1244342
March 3, 2010 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Jag antar att jag fyller låset genom att låta vatten rinna ett tag + häller i rengöringsmedel. Rengöringsmedel har jag hällt i.

Grejen är den att röret lutar vilket innebär att vattnet inte stannar kvar i låset utan rinner rakt ner i brunnen. Det bästa är om röret är rakt ner i golvet så att vattnet inte rinner ur vattenlåset. Vet inte om det här kan vara orsaken.

Jag skulle tippa på att detta är felet. Stannar vattnet kvar i vattenlåset kommer den att motverka att lukt kommer upp då det blir tätt.

Det står ju till och med om detta på wikipedia. laugh

Men om det är detta som är felet är frågan varför det inte dykt upp tidigare?

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1244343
March 3, 2010 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Jag skulle tippa på att detta är felet. Stannar vattnet kvar i vattenlåset kommer den att motverka att lukt kommer upp då det blir tätt.

Det står ju till och med om detta på wikipedia. laugh

Men om det är detta som är felet är frågan varför det inte dykt upp tidigare?

Tror det enda sättet att va säker är att öppna igen och se om det finns nåt vatten i låset. Om inte så rinner det 100% ner i brunnen. Och då är frågan vad man kan göra, tex skaffa ett större vattenlås som tex, i följande bild:

http://www.hobbyman.se/toalett.....-avloppet/

Det fanns vatten i botten av låset. Tror jag behöver ett större lås, typ som i bilden ovan. Mina föräldrar har liknande som mitt fast mycket djupare.
Frågan är om det går att montera ett lås som den på bilden, på biltema el liknande.

Anledningen till att det börjat lukta kan va att brunnen har börjat lukta. När den inte gjorde det så kom ingen lukt upp.

anton41
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
1244361
March 4, 2010 - 4:09 am
sp_Permalink sp_Print

Bare för att kolla: Det är ingen andre vattenlås i badrummet som kan ha tørkat ut? Prova "vatna dessa".

Jäg tror inte en korrekt monterat vattenlås kan lukt, uansett hellning innanför rimlighetens grenser.

handfat
| | | |
| | | |
A | | | |
V----| | | |
L | | |
O | | |
P----| | | |
P | | | |
| | | |
| |
|--------------|
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1244365
March 4, 2010 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote:
Anledningen till att det börjat lukta kan va att brunnen har börjat lukta. När den inte gjorde det så kom ingen lukt upp.

Har du hällt vatten i brunnen?

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1244378
March 4, 2010 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu vet jag vad lukten kommer ifrån. Lukten har försvunnit från de rensade rören. Nu luktar det död apa från säkerhetshålet högt upp i handfatet (hålet där vattnet ska rinna undan om du glömmer kranen på). Snackade med VVS firma och han sa att man kan testa att spruta med varmt vatten för att få upp skiten som fastnat.
Fattar bara inte var det hålet mynnar ut. Trodde det mynnade ut i det rensade rören.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1244379
March 4, 2010 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Brukar vara kopplat på samma avlopp. Dock kanske det är ihopkopplat under vattenlåset. Finns 2152352 olika lösningar för avlopp. Så en bild på avloppet skulle hjälpa för att kunna hjälpa dig.

Jag har dock varit med om en gång att säkerhetsavloppet i handfatet var kopplat under vattenlåset. Det röret hade varit igensatt i ca 10år. Sen när dom gjorde rent började det lukta.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1244387
March 4, 2010 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Tydligen så mynnar det ut ovanför vattenlåset, så då borde det inte lukta. Därför är det troligtvis inne i handfatet som nåt skit har fastnat. Hur det kommit in där vet inte ens gud.
Provade att spola med högt tryck och i med rengöringsmedel. Nu luktar det bättre än innan men inte helt bra. Så ska testa med klorin och se.
Funkar inte det får handfatet bytas. Om nu inte VVS har specialverktyg för att rensa innuti handfatet.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1244429
March 5, 2010 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske herr mus har krypit in där och dött.
Kör inte med för skarpa grejer bara.

Bikarbonat + vinäger + kokande vatten kan också hjälpa. Kanske är enklare än Kaustik soda som ej ska användas egentligen... Kan fräta ordentligt och göra en blind om man använder det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 585
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL