February 17, 2004
Har haft äcklig lukt i badrummet en tid. Så nu har jag rensat rören från smuts och det var mycket äcklig skit. Men det verkar fortfarande lukta från handfatet. Täpper jag till handfatet så slutar det lukta. Det måste vara lukt från brunnen som kommer upp, från nån död råtta eller nåt.
Vad jag vet ska vattenlåset hindra lukt att komma upp, men det verkar inte fungera. Nån som haft liknande problem och hur löser jag det?
February 17, 2004
opA87 wrote: Dum fråga, men har du fyllt på vattenlåset med nytt vatten ?
Testa häll i lite rengöringsmedel med doft i det samtidigt och låt de stå.
Jag antar att jag fyller låset genom att låta vatten rinna ett tag + häller i rengöringsmedel. Rengöringsmedel har jag hällt i.
Grejen är den att röret lutar vilket innebär att vattnet inte stannar kvar i låset utan rinner rakt ner i brunnen. Det bästa är om röret är rakt ner i golvet så att vattnet inte rinner ur vattenlåset. Vet inte om det här kan vara orsaken.
April 24, 2007
Dani wrote: Jag antar att jag fyller låset genom att låta vatten rinna ett tag + häller i rengöringsmedel. Rengöringsmedel har jag hällt i.
Grejen är den att röret lutar vilket innebär att vattnet inte stannar kvar i låset utan rinner rakt ner i brunnen. Det bästa är om röret är rakt ner i golvet så att vattnet inte rinner ur vattenlåset. Vet inte om det här kan vara orsaken.
Jag skulle tippa på att detta är felet. Stannar vattnet kvar i vattenlåset kommer den att motverka att lukt kommer upp då det blir tätt.
Det står ju till och med om detta på wikipedia.
Men om det är detta som är felet är frågan varför det inte dykt upp tidigare?
February 17, 2004
Shikar wrote: Jag skulle tippa på att detta är felet. Stannar vattnet kvar i vattenlåset kommer den att motverka att lukt kommer upp då det blir tätt.
Det står ju till och med om detta på wikipedia.
Men om det är detta som är felet är frågan varför det inte dykt upp tidigare?
Tror det enda sättet att va säker är att öppna igen och se om det finns nåt vatten i låset. Om inte så rinner det 100% ner i brunnen. Och då är frågan vad man kan göra, tex skaffa ett större vattenlås som tex, i följande bild:
http://www.hobbyman.se/toalett.....-avloppet/
Det fanns vatten i botten av låset. Tror jag behöver ett större lås, typ som i bilden ovan. Mina föräldrar har liknande som mitt fast mycket djupare.
Frågan är om det går att montera ett lås som den på bilden, på biltema el liknande.
Anledningen till att det börjat lukta kan va att brunnen har börjat lukta. När den inte gjorde det så kom ingen lukt upp.
March 13, 2008
Bare för att kolla: Det är ingen andre vattenlås i badrummet som kan ha tørkat ut? Prova "vatna dessa".
Jäg tror inte en korrekt monterat vattenlås kan lukt, uansett hellning innanför rimlighetens grenser.
handfat
| | | |
| | | |
A | | | |
V----| | | |
L | | |
O | | |
P----| | | |
P | | | |
| | | |
| |
|--------------|
February 17, 2004
Nu vet jag vad lukten kommer ifrån. Lukten har försvunnit från de rensade rören. Nu luktar det död apa från säkerhetshålet högt upp i handfatet (hålet där vattnet ska rinna undan om du glömmer kranen på). Snackade med VVS firma och han sa att man kan testa att spruta med varmt vatten för att få upp skiten som fastnat.
Fattar bara inte var det hålet mynnar ut. Trodde det mynnade ut i det rensade rören.
August 7, 2001
Brukar vara kopplat på samma avlopp. Dock kanske det är ihopkopplat under vattenlåset. Finns 2152352 olika lösningar för avlopp. Så en bild på avloppet skulle hjälpa för att kunna hjälpa dig.
Jag har dock varit med om en gång att säkerhetsavloppet i handfatet var kopplat under vattenlåset. Det röret hade varit igensatt i ca 10år. Sen när dom gjorde rent började det lukta.
February 17, 2004
Tydligen så mynnar det ut ovanför vattenlåset, så då borde det inte lukta. Därför är det troligtvis inne i handfatet som nåt skit har fastnat. Hur det kommit in där vet inte ens gud.
Provade att spola med högt tryck och i med rengöringsmedel. Nu luktar det bättre än innan men inte helt bra. Så ska testa med klorin och se.
Funkar inte det får handfatet bytas. Om nu inte VVS har specialverktyg för att rensa innuti handfatet.
1 Guest(s)