Lumpen|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lumpen
4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 12, 2003 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ska göra lumpen 15 månader som KB (kompanibefäl) Systemtekniker
Ska laga teknisk utrusning samt utbilda folk (enligt jag förstod).

Vilka här har gjort lumpen några som har bra/dåliga erfarenheter?
Några tips/trix?

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
481284
December 12, 2003 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

Finns bara en sak att göra; hålla motivationen uppe i alla lägen! Annars blir du knäckt fortare än kvickt när det blir tyngre övningar. Beror iofs vilken tjänst man har. Systemtekniker har ju inte så stora krav på sig vad det gäller att härda ut i strid och fält under svåra förhållanden.

Eftersom du blir KB som kommer du som du sa bli instruktör för nyinryckta senare under din utbildning. Där är det ganska viktigt att man sätter respekt i soldaterna, men det ska vara rätt sorts respekt. Handlar det dessutom om systemtekniker, som inte är några stridspittar så kommer de vara svårare att få pli på eftersom alla inte kommer se så seriöst på lumpen. Låter som jag trackar ner på systemtekniker nu, men det är faktiskt så. Alla stridisar blir antingen bassäk inom flygvapnet eller jägare.

Det svåraste är ändå respektbiten. Jag och två andra (med likadan tjänst som jag) var befäl över två olika plutoner med sammanlagt 60-70 personer. Jag var den enda som lyckades bli kompisar med alla men ändå få deras respekt som ledare. Mina två kolleger körde med översittartaktik vilket absolut inte gick hem. De märkte och förstod att jag visste vad jag snackade om och kunde få saker att fungera utan att behöva skrika. Men vi var rätt hårda mot dem de första två veckorna för att de skulle skolas in lite grann wink Du får helt enkelt göra ditt bästa för att vara så god förebild som möjligt.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
481300
December 12, 2003 - 2:41 am
sp_Permalink sp_Print

Var ska du rycka in? Rycker själv in som KB-elev den 19/1-2004 på P4. Har blivit utagen som kvartermästare. Som jag har förstått saken blir man då chef över en stab/tross-pluton med kockar, chaffisar, mekaniker och annat löst folk ;). Skulle också vilja veta lite mer om vad denna tjänst innebär. Är det nått att ha eller ska man försöka få en annan tjänst? Vilken KB-tjänst rekomenderas isf?

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
481302
December 12, 2003 - 2:52 am
sp_Permalink sp_Print

Jag var GB i flottan 12mån som maskinare på en robotbåt. Det var rätt så soft stundtals men man fick iaf se mycket av den svenska kusten samt Gdynia-Sopot-Gdansk i Polen. Har ni funderat på att åka till Polen nån gång rekomenderar jag Sopot starkt!! En modern liten stad mellan Gdynia och Gdansk med MASSSSOR av krogar och diskon och en stooor fin sandstrand. Kan säga att man fick en annorlunda bild av Polen än vad man föreställt sig 😀 Men det kanske är det enda vettiga stället i hela landet :bgrin:

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
481308
December 12, 2003 - 5:05 am
sp_Permalink sp_Print

haha tur jag slapp.

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
481316
December 12, 2003 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print

jag slapp också göra lumpen 😛

Nirree
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
481331
December 12, 2003 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Man vill ju göra lumpen juh 😉

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
481334
December 12, 2003 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

rycker in som kabelgruppschef i Halmstad i juní, hoppas det ska bli någorlunda kul. har två kompisar med mig som fixat lägenhet där så det kan kanske bli fina lediga helger i Halmstad 8)

Chris64
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1051
481335
December 12, 2003 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är bara glad att jag slapp görda lumpen 😀

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
481352
December 12, 2003 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

4fun: Jag har en polare som gör lumpen som det nu. Verkar vara en ganska schysst utbildning, kanske inte så jättehård men med mycket terori. Men dom har även ganska mkt fält och enligt honom så är det jobbigt 🙂

Själv tycker jag att man ska göra lumpen. Det är en bra sak att ha varit med om, kanske inte så roligt i alla lägen men helt klart en lärorik upplevelse. Själv låg jag inne som luftburenjägarsoldat 02/03, vilket var både jäte roligt och jätte tråkigt men jag tror jag haft nytta av det nu när jag börjat plugga.

Hoppas du kommer få det kul på din utbildning, det är de första veckorna som är viktigast och oftast jobbigast, bit ihop under den tiden så ska det nog gå fint. Lycka till

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
481353
December 12, 2003 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vill göra lumpen.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
481368
December 12, 2003 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Är preliminärt intagen som sjukvårdare i Skövde... det var det bästa som fanns att välja! Fanns andra bevakningstjänster och minröjningstjänster men aldrig i livet.

Sjukvårdare får det bli, och det låter jättekul 🙂 Får lappa ihop massa styckade soldater osv.

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
481373
December 12, 2003 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

minröjare... ojoj mycke cash det om man åker utomlands :S

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
481374
December 12, 2003 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: Är preliminärt intagen som sjukvårdare i Skövde... det var det bästa som fanns att välja! Fanns andra bevakningstjänster och minröjningstjänster men aldrig i livet.

Sjukvårdare får det bli, och det låter jättekul 🙂 Får lappa ihop massa styckade soldater osv.

minröjare ffs, kan ju lätt vara en av de coolsaste sakerna man kan göra. det och röjdykare måste ju vara det roligaste förutom alla jägarutbildningar.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
481389
December 12, 2003 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: minröjare... ojoj mycke cash det om man åker utomlands :S

Och ett och annat ben fattigare...

Btw. Efter hur många månader efter man har fyllt 18år får man mönstra?

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
481400
December 12, 2003 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

"Varsågod... Här är din utrustning: En pinne och ögonbindel" 😉

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
481413
December 12, 2003 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Btw. Efter hur många månader efter man har fyllt 18år får man mönstra?

Beror sig på. När tillräckligt många från ditt område har åldern inne får du åka.

Ogrebeast
Member
Medlem
481429
December 12, 2003 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Var ska du rycka in? Rycker själv in som KB-elev den 19/1-2004 på P4. Har blivit utagen som kvartermästare. Som jag har förstått saken blir man då chef över en stab/tross-pluton med kockar, chaffisar, mekaniker och annat löst folk ;). Skulle också vilja veta lite mer om vad denna tjänst innebär. Är det nått att ha eller ska man försöka få en annan tjänst? Vilken KB-tjänst rekomenderas isf?

Tja det är väl inte så mycket respekt i att vara kvartersmästare. Är väl inte så mycket respekt att ligga på P4 över huvud taget måste jag säga. Jag växte ju upp i Falköping (innan jag flyttade hit till götet för å plugga) och det var väldigt många som blev intagna till Skövde bara för att det ligger nära. Men jag och många andra ville absolut inte dit. Om du vill göra lumpen som KB inom armén så kan jag rekommendera K3 Karlsborg eller LV6 Halmstad. Skövde har lite lökrykte om sig bland andra förband kan jag säga...

Men du får ju själv avgöra vad som är "nåt att ha". Bättre en mindre ansedd tjänst som du trivs med än en högrespekterad tjänst du inte trivs med.

Ogrebeast
Member
Medlem
481431
December 12, 2003 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Och har man tur så slipper man åka hem i fler än två omgångar :bgrin:

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
481438
December 12, 2003 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Ska man göra lumpen idag tycker jag det finns 4 olika saker man kan göra det som:
1. Fallskärmsjägare
2. A-dyk
3. Luftburenjägarsoldat
4. Fjälljägare

Det är iaf vad jag tycker. När jag gjorde lumpen så var det för at testa hur mkt jag skulle klara av. och det visade sig vara en hel del 😉
65kg packning i 6-7mil bla och en massa annat som man har stor nytta av i det civilalivet sen.... eller kanske inte 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 531
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL