Lumpen|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lumpen
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
sp_UserOfflineSmall Offline
481557
December 12, 2003 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

bloodman wrote: haha tur jag slapp.

Hoppas jag också gör det, då det är min tur då. wink

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
481559
December 12, 2003 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=GooGeL]minröjare... ojoj mycke cash det om man åker utomlands :S

Och har man tur så slipper man åka hem i fler än två omgångar :bgrin:

:P... aehh chippa lite minor är väl ej så svårt 😀

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
481572
December 12, 2003 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [Tja det är väl inte så mycket respekt i att vara kvartersmästare. Är väl inte så mycket respekt att ligga på P4 över huvud taget måste jag säga. Jag växte ju upp i Falköping (innan jag flyttade hit till götet för å plugga) och det var väldigt många som blev intagna till Skövde bara för att det ligger nära. Men jag och många andra ville absolut inte dit. Om du vill göra lumpen som KB inom armén så kan jag rekommendera K3 Karlsborg eller LV6 Halmstad. Skövde har lite lökrykte om sig bland andra förband kan jag säga...

Krångligt att byta förband så det skippar jag. Så som jag har förstått saken är det inte säkert att man för den tjänsten man är uttagen till. Alltså borde jag ha möjlighet att få en annan KB-tjänst på P4. Vad finns det för olika tjänster att välja bland?

Kanske ska berätta att jag inte är den typen som vill kuta runt i skogen och skjuta allt för mycket. Vill hellre ha en tjänst som man kan få nytta av i det civila. Det var vad jag sa till mönstringsförättaren och då rekomenderade han KVM. Visste inte riktigt vad det innebar (vet inte riktigt nu heller) så jag tog tjänsten. Undrar om det kanske finns någon tjänst som är lämpligare för mig?

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
481748
December 12, 2003 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Krångligt att byta förband så det skippar jag. Så som jag har förstått saken är det inte säkert att man för den tjänsten man är uttagen till. Alltså borde jag ha möjlighet att få en annan KB-tjänst på P4. Vad finns det för olika tjänster att välja bland?

http://www.lumpen.pliktverket......=125350000

Arny wrote: Kanske ska berätta att jag inte är den typen som vill kuta runt i skogen och skjuta allt för mycket. Vill hellre ha en tjänst som man kan få nytta av i det civila. Det var vad jag sa till mönstringsförättaren och då rekomenderade han KVM. Visste inte riktigt vad det innebar (vet inte riktigt nu heller) så jag tog tjänsten. Undrar om det kanske finns någon tjänst som är lämpligare för mig?

Ja, vill du inte strida så är kvartersmästare ingen dum tjänst eftersom det blir mycket teori. Angående att byta tjänst till en annan KB-tjänst när man redan ryckt in kan vara krångligt. Det vill till att det finns lediga platser för det och KB-tjänsterna är ju färre än tjänsterna för meniga.

Arny
Member
Medlem
481797
December 12, 2003 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Är alla tjänster på sidan KB-tjänster?

EDIT: Givetvis inte nu när jag har tittat lite närmare. En lastbilschaffis är knappast KB-elev.

Ogrebeast wrote:
Ja, vill du inte strida så är kvartersmästare ingen dum tjänst eftersom det blir mycket teori. Angående att byta tjänst till en annan KB-tjänst när man redan ryckt in kan vara krångligt. Det vill till att det finns lediga platser för det och KB-tjänsterna är ju färre än tjänsterna för meniga.

Inte för att jag är missnöjd med min tjänst. Verkar bra efter vad jag har hört av andra värnpliktiga samt att den är civilt meriterande. Fast jag har fått för mig att KB-tjänsterna egentligen inte är tillsatta förrän efter GSU:n och att befälen delar ut tjänsterna till de personer som är mest lämpliga för just den uppgiften.

Ogrebeast
Member
Medlem
481811
December 12, 2003 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Fast jag har fått för mig att KB-tjänsterna egentligen inte är tillsatta förrän efter GSU:n och att befälen delar ut tjänsterna till de personer som är mest lämpliga för just den uppgiften.

Det är väldigt sällan någon blir fråntagen den tjänst man först blivit tilldelad. Det var iofs en gruppchef som "uppmuntrades" att bli hundförare istället för gruppchef i min pluton, men hon hade ingen kompetens över huvud taget för att bli gruppchef så det fallet var rätt så uppenbart.

Det beror ju också från befäl till befäl hur de ser på saken. Om en menig t ex visar sig väldigt duktig så tror jag inte att han kommer och snor din KB-plats även om du skulle råka göra en halvtaskig GSU. Allt handlar om att utvecklas. Vissa gruppbefäl som jag hade under mig var totalt odugliga i början men som växte under utbildningen och blev riktigt duktiga, medans vissa som var duktiga i början inte förbättrades alls. Om jag tar mig själv som exempel så muckade jag som förbandets bäste soldat, men det märktes absolut inte i början eftersom de som fått utbildning i hemvärnet innan var mycket duktigare. Men dem växte vi snart ikapp hehe wink

Jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig för att ev. bli av med din KB-tjänst. Bara du visar motivation och vilja så kommer befälen vilja ha dig kvar.

Arny
Member
Medlem
481818
December 12, 2003 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig för att ev. bli av med din KB-tjänst. Bara du visar motivation och vilja så kommer befälen vilja ha dig kvar.

Är inte orolig för att bli fråntagen min KB-tjänst utan för att få en KB-tjänst jag inte vill ha. Trodde att alla KB-elever föstes ihop i minst 3 månader och att det var utifrån hur man presterade under den tiden som befälen delade ut befattningarna. Så är det alltså inte?

Ogrebeast
Member
Medlem
481822
December 12, 2003 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Ogrebeast]Jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig för att ev. bli av med din KB-tjänst. Bara du visar motivation och vilja så kommer befälen vilja ha dig kvar.

Är inte orolig för att bli fråntagen min KB-tjänst utan för att få en KB-tjänst jag inte vill ha. Trodde att alla KB-elever föstes ihop i minst 3 månader och att det var utifrån hur man presterade under den tiden som befälen delade ut befattningarna. Så är det alltså inte?

Det stämmer, eftersom KB-eleverna ligger inne längre än de andra så har de gemensam utbildning innan. Jag har inte hört talas om att man skiftat befattningar mellan plutoner och kompanier hur som helst, utan det brukar oftast vara inom samma förbandstyp. Jag tror du sitter ganska säkert på den post du blivit tilldelad.

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
481830
December 12, 2003 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ush för att vara kb 🙂 man ska ha så lite ansvar som möjligt, det är det allt går ut på.... Jag trivdes ypperligt som vanlig basse i min grupp. När gruppcheferna var tvungna att gå på ordergenomgångar osv så kunde man själv ligga och löka 🙂

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
481834
December 12, 2003 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gör lumpen just nu på I5 @ Östersund som radiolänkgruppchef. Så min närmaste chef ute i fält är just en systemtekniker. De är inga stridspittar men de kan då allt om TS 9000 systemet så på så vis har jag fått respekt för honom. En systemtekniker leder inte direkt styrkorna så mycker utan det sköter andra furirer, t.ex vagnschefen och ledargruppen. Du fixar mest allt med TS och du ska kunna allt 🙂

Du kommer dock att få en ganska jobbig GSU eftersom du trots allt är KB men sen blir det ATS och lök.... jaja lycka till jag tycker iaf lumpen suger. Mina lumpenbilder hittar du förövrig på http://lumpensuger.tk 🙂
Just ja, en bild på min syte nudå.... 🙂
http://stormaz.servebeer.com/~......sized.jpg

EDIT: Det här med byte av tjänst, det går mycket ryckte om sånt. När det gåller KB på I5 så får de söka efter olika tjänster efter GSU:n DOCK GÄLLER DETTA INTE systemteknikerna utan de sitter säkert på sin plats.
Annars så är det osäkert med tjänster som du rycker in som GB/F för hela vårat närskydd är egentligen lastbilschaufförer 🙁 Men E soldaterna sitter ganska så fasta, iaf på I5.....

loffe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 43
481936
December 12, 2003 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag muckade för hmm.... länge sedan, julen 98 tror jag, som systemtekniker i flottan. Angående lumpen tycker jag att antingen har man en tjänst då man lär sig mycket som man kan ha använding för i det civila eller så har man en tjänst där man testar sina gränser. Jag tog av någon anledning det första. Under mina 18 månader i lumpen lärde jag mig nog mer än vad jag gjorde under hela grundskolan och gymnasiet. Från 8 till 17 varje dag i ett halvår med bara plugg. Men det lönade sig faktiskt när jag började på KTH.

Allstå vill jag bara säga att tjänsten är bra för dom som vill plugga. Nu vet jag iofs inte hur det är i armen men det är nog bra det med.

Lycka till

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
481985
December 13, 2003 - 3:19 am
sp_Permalink sp_Print

loffe wrote: Jag muckade för hmm.... länge sedan, julen 98 tror jag, som systemtekniker i flottan. Angående lumpen tycker jag att antingen har man en tjänst då man lär sig mycket som man kan ha använding för i det civila eller så har man en tjänst där man testar sina gränser. Jag tog av någon anledning det första. Under mina 18 månader i lumpen lärde jag mig nog mer än vad jag gjorde under hela grundskolan och gymnasiet. Från 8 till 17 varje dag i ett halvår med bara plugg. Men det lönade sig faktiskt när jag började på KTH.

Allstå vill jag bara säga att tjänsten är bra för dom som vill plugga. Nu vet jag iofs inte hur det är i armen men det är nog bra det med.

Lycka till

Vilket fartyg var du på?

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
482361
December 13, 2003 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska va på A9 kristineham. Jag tycker det verkar fet seriöst har fått kursplaner mm hemskickat (exakt vad jag ska studera vilken vecka mm).

Jag ska va på ATS i Östersund mellan 13-16 oktober.

Rycker in 2005-01-24 och muckar 2006-04-13.

Som jag förstår ska jag utbilda och va "ofta va teknisk officer på förbandet"

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 377
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL