Lumpen|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lumpen
Ivo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
sp_UserOfflineSmall Offline
855408
March 8, 2005 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Låg inne 01/02 på A9 som ledningsgruppchef.
Satt och skötte sambandet med bataljonstaben, lite eldledning och sånt, fick även vara ute och prova på alla andra befattningar på regementet för att veta vad det var vi basade över.

Hade en jäkla skön fänrik som hade gått nån speciell vapenkurs under sin officersutbildning där han fått lite mer utbildning i olika vapen så han fixade så vi fick skjuta lite roliga grejor som M16, AK47, PSG90 och AG90.
AG90 är nog det jävligaste jag stött i nånsin, om namnet inte säger er något så kanske Barrett .50 säger mer...

Ett annat befäl vi hade var en gammal pionjär som saknade sitt gamla regemente och kompenserade för det genom att öka mängden sprängämne vi använde tiofallt, fy fan vicken syn att se ett 10 meter hög träd segla upp i skyn.

Hade det jävligt kul i lumpen, mycket slit och man är ofta helt förstörd av trötthet och arbete men sammanhållningen samt alla udda situationer man utsätts för är en fantastisk erharenhet så här i efterhand, att sen leka capture the flag ett par gånger i veckan med i princip obegränsad mängd ammo är nåt man inte ofta får göra i det civila 😎

Skulle absolut inte vilja ha det ogjort men om jag hade vetat det jag vet idag om andra utbildningar hade jag nog hellre velat vara pionjär, fan vad roligt det är att spränga grejor, är nog näst efter att leka CTF det roligaste vi gjorde.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
855433
March 8, 2005 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=obelix][quote=skinner]Kolla din mail Dry_ice skickade en film från Norrbottens pansar bataljon i Boden. Efter den kommer du att bli super sugen på att göra lumpen på något pansarfordon!

Nä, man ska vara på Närskydd på P5, det är roligare. 😛

lycka till att hamna på P5, det är nedlagt sedan länge 1994 om jag inte har helt fel.

*asg*
Då är det nog svårt.

Vi kallades för övrigt för 2:a Pansarstraffkompaniet. :bgrin:

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 304
855436
March 8, 2005 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag rycker in den 20:e juni, I 19 Norrbottens Pansarbataljon.

Ska vara Förare Stridsfordonstransport, får förhoppningsvis CE körkort 😀
kommer iaf få köra lastbil, på 25m & 98ton 😛

mer detaljer om min befattning:
http://lumpen.nu/templates/asp.....038;fsgr=2

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
855444
March 8, 2005 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag låg inne 00/01 10 månader i boden (gamla A8)
Stab/transportgruppchef.

Tyckte det var bra, mycket tråkigt men det var en väldigt bra erfarenhet. Självklart mycket roligt oxå 🙂

Bli inte avskräckt för långa utbildningar, det är bara början som är jobbig. Efter grundutbildning när man börjar utbildas för sin tjänst blir allt mycket roligare.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
855455
March 8, 2005 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

I21 Sollefteå. 3 kompaniet vill jag minnas.
Bevakningssoldat(Nutida malaj), gjorde 2 månader grundutbildning och satt resten i kasernvakten..
Ganska lungt det, satt i vakten 2 dygn, sedan ledig 6 dygn..Hade svartjobb och jäkligt gott ställt under min lumpartid.
Tror det var från oktober -85 till augusti -86 om jag inte minns helt galet..
En rolig tid, men jag vette fasen om jag skulle vilja göra om det. Skulle vara om det är samma gubbar i kompaniet då.

*Edit*
Bodde i Sundsvall på den tiden, nära hem med andra ord..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
855468
March 8, 2005 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: I21 Sollefteå. 3 kompaniet vill jag minnas.
Bevakningssoldat(Nutida malaj), gjorde 2 månader grundutbildning och satt resten i kasernvakten..
Ganska lungt det, satt i vakten 2 dygn, sedan ledig 6 dygn..Hade svartjobb och jäkligt gott ställt under min lumpartid.
En rolig tid, men jag vette fasen om jag skulle vilja göra om det. Skulle vara om det är samma gubbar i kompaniet då.

Jag funderar på att bli bevakningsoldat om jag kommer in, skulle gärna höra mer av någon som upplevt det!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
855469
March 8, 2005 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

.ToL wrote: [quote=ilg@dd]I21 Sollefteå. 3 kompaniet vill jag minnas.

Jag funderar på att bli bevakningsoldat om jag kommer in, skulle gärna höra mer av någon som upplevt det!

Du måste se till att vara en halvkass beväring på mönstringen dock..Har du bra kondis och är frisk och stark vette tusan om du platsar där.
Att jag kom dit berodde väl på platta fötter, svankig rygg, dålig syn men även lite knepigt uppförande hos farbror psykologen.
Siktade på frisedel.
wink
Dom tar väl inte in så mycket folk i värnplikten numera heller.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 304
855475
March 8, 2005 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan ju söka upp till 3 saker, det är ju bara att söka till bevakningssoldat endast, tror inte dem placerar en i nått man inte vill så länge man vill något. (om det inte är högre krav på det man vill bli, men bevakningssoldat är nog inga problem)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
855479
March 8, 2005 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Sions wrote: Man kan ju söka upp till 3 saker, det är ju bara att söka till bevakningssoldat endast, tror inte dem placerar en i nått man inte vill så länge man vill något. (om det inte är högre krav på det man vill bli, men bevakningssoldat är nog inga problem)

Är det så nu??
Jaja, det var ju ett tag sen jag mönstrade förvisso..Måste vart -82 eller nått..

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
855493
March 8, 2005 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Du måste se till att vara en halvkass beväring på mönstringen dock..Har du bra kondis och är frisk och stark vette tusan om du platsar där.
Att jag kom dit berodde väl på platta fötter, svankig rygg, dålig syn men även lite knepigt uppförande hos farbror psykologen.
Siktade på frisedel.
wink

Jag har inte bra kondis, inte jätte bra fysik, ryggen är väll inte helt OK den heller, men jag vill göra lumpen. På hälsodeklarationen skrev jag iaf att jag helst vill bli bevakningssoldat eller högvakt, får väll se vad det blir, om det blir något.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
855537
March 9, 2005 - 6:29 am
sp_Permalink sp_Print

.ToL wrote: [quote=ilg@dd]Du måste se till att vara en halvkass beväring på mönstringen dock..Har du bra kondis och är frisk och stark vette tusan om du platsar där.
Siktade på frisedel.
wink

Jag har inte bra kondis, inte jätte bra fysik, ryggen är väll inte helt OK den heller, men jag vill göra lumpen. På hälsodeklarationen skrev jag iaf att jag helst vill bli bevakningssoldat eller högvakt, får väll se vad det blir, om det blir något.

Bra att du påminde mig, skulle glömt den annars 😛

Och är det korrekt av mig att skriva "100%" syn och hoppas att jag går igenom (altså, jag behöver som sagt inte ha brillor, har aldrig haft heller) samt att jag inte skrev att jag har haft rygg"problem", Men det år fixat nu, var bara något muskel som var inflamerad pga lite sne rygg

Fido
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
855621
March 9, 2005 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan säja att det inte är mycket strid i luftvärnet iallafall, :arg:

Hade lös strid två gånger på 7 månader cry

Men nu är jag med i hemvärnets insats pluton och skjuter löst nästan varje övning 😀

Ska även få utbildning på psg90 i vår :bgrin:

Så satsa på en lite hårdare utbildning än radarman som jag blev.

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
855905
March 9, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

bara jag som inte ska göra lumpen? fick frisedel pga tinnitus.. skulle aldrig palla alla höga ljud(skrik, pangpang mm..) i lumpen cry

menmen, jag fick iaf en nia på inskrivningsprovet 🙂

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
855913
March 9, 2005 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: bara jag som inte ska göra lumpen? fick frisedel pga tinnitus.. skulle aldrig palla alla höga ljud(skrik, pangpang mm..) i lumpen cry

menmen, jag fick iaf en nia på inskrivningsprovet 🙂

Vad tror du själv?

Självklart är det inte bara du, flertalet personen gör inte lumpen.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
855939
March 9, 2005 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Låg inne som Bevakningssoldat-förare på AMF4, dock fick vi närskydds utbildning för att vara närskydd åt andra kompanier. På mitt kompani fanns det två beffattningar man kunde välja:

Insats/Transportskydd
Som insatssoldat så är du ute i stan och ronderar skyddsobjekt (förråd,båtar etx.) Även vissa andra objekt som förklarats skyddsobjekt (kan vara vad som helst.) Det är olika från regemente till regemente vad man får för uppdrag. Detta gör du iaf med skarp ammo i magasinet. Man ska även kunna på 5 minuter vara utanför regementet om det blir larm oavsett vad man gör, sova inkluderat.

Transportskydd är kort sagt eskort av rörande skyddsobjekt. Ammunition som ska köras, dokument annat viktigt materiell. Där åker ni i en grupp +en officerare i ett fordon, är du förare får du köra. I mitt fall var det en MB Sprinter en av världens helt klart sämsta bilar.

Vakt
Du står för säkerheten på regementet, kontrollerar in/ut passering samt leg. Du får även rycka ut på kasern larm men bara för att övervaka tills insats kommer. Våra vakter var inte beväpnade med något förutom batong, tror det är så på de flesta regementen.

Det var inte så roligt nej, det var mestadels mycket dötid och som insats får du inte lämna byggnaden så det blir en hel del träning. Men det känns iaf bra att veta att man gör en skarp tjänst, jag skulle dock aldrig palla att vara en vakt jag hatar den jävla kuren över allt annat.

Det bästa var ju att vara närskydd, fick man åka g-båt och strb90. Kan säga att g-båten är bra mycket häftigare om det är fint väder :). Hade vi inte fått vara närskydd hade det helt klart varit ett mycket tråkigare lumpentid.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
855989
March 9, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Våra vakter var inte beväpnade med något förutom batong, tror det är så på de flesta regementen.

Vakterna på Örlogsbasen i Karlskrona var beväpnade med Pistol88 under vanlig tjänst och AK5 under förhöjd beredskap.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
855991
March 9, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=hawkie]Våra vakter var inte beväpnade med något förutom batong, tror det är så på de flesta regementen.

Vakterna på Örlogsbasen i Karlskrona var beväpnade med Pistol88 under vanlig tjänst och AK5 under förhöjd beredskap.

På I21 hade vi skarpladdad K-pist och batong + tillgång till mer ifall nöden krävde det..
Fanns GRG. KSP och AK4 i beredskapsförrådet..
Detta var när man såg U-båtar varstans..

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
856001
March 9, 2005 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Det bästa med lumpen var att jag tjänade en massa pengar genom att ta vaktpassen för två lumparkompisar över jul och nyår.

fick 1500-2000:- styck för att har 3 uppställningar á 15 minuter styck, fick hur mycket go mat som helst, hur mycket efterrätter som helst (vi åt och fick saker från officermässen hela tiden).
Vi fick även obegränsad tillgång till gratis video och tv spel. 😀

Fast roligast var när man tvingade chefen för I19/P5 att kliva ur bilen på väg in för att visa Id-kort i 30 minusgrader varje gång han kom :bgrin:

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
856184
March 10, 2005 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=hawkie]Våra vakter var inte beväpnade med något förutom batong, tror det är så på de flesta regementen.

Kan då tänka mig att det finns dyra och viktiga grejer på basen.
På AMF4 är det mesta larmat och även TV bevakat. Under veckorna finns det även 500 värnpliktage där, underhelgerna är det lite mindre men det är alltid folk där och om något skulle hände ja då finns ju insats på plats.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
856235
March 10, 2005 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Nyss hemkommen från möstringen. Mitt första val blev HM700 - Vapentekniker. Om jag får tjänsten så ligger jag inne i 15månader. Jag kommer att bli ansvarig för vapnena på en u-båt eller ev på en korvett. Någon som har haft denna tjänst tidigare?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 440
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL