May 17, 2002
dåren wrote: Nyss hemkommen från möstringen. Mitt första val blev HM700 - Vapentekniker. Om jag får tjänsten så ligger jag inne i 15månader. Jag kommer att bli ansvarig för vapnena på en u-båt eller ev på en korvett. Någon som har haft denna tjänst tidigare?
Först måste jag gratulera dig till ett mycket bra val ;). Jag har inte legat som vapentekniker men jag under min tid i flottan blev jag bekant med en person som låg på det på ubåt samt två som låg som det på korvett (sthlm-klass) . Verkar vara en kul tjänst både om man hamnar på korvett (skulle nog jag föredra) eller ubåt.
btw: Du vet att du måste extramönstra för att hamna på ubåt.
December 29, 2004
Krqagyzzz wrote: [quote=dåren]Nyss hemkommen från möstringen. Mitt första val blev HM700 - Vapentekniker. Om jag får tjänsten så ligger jag inne i 15månader. Jag kommer att bli ansvarig för vapnena på en u-båt eller ev på en korvett. Någon som har haft denna tjänst tidigare?
Först måste jag gratulera dig till ett mycket bra val ;). Jag har inte legat som vapentekniker men jag under min tid i flottan blev jag bekant med en person som låg på det på ubåt samt två som låg som det på korvett (sthlm-klass) . Verkar vara en kul tjänst både om man hamnar på korvett (skulle nog jag föredra) eller ubåt.
btw: Du vet att du måste extramönstra för att hamna på ubåt.
Den är nån gång i vår. Men jag kunde även få hamna på Visby om jag rycker in 2006 vilket jag gärna gör så jag ska fundera vad som är roligast ubåt eller Visby. Vad tycker du? 😛
May 17, 2002
dåren wrote:
Den är nån gång i vår. Men jag kunde även få hamna på Visby om jag rycker in 2006 vilket jag gärna gör så jag ska fundera vad som är roligast ubåt eller Visby. Vad tycker du? 😛
Svårt val. man får ställa upp det lite:
Visby
Fördelar:
* Spännande fartyg
* Nytt fartyg, detta ger att du troligen får vara med och testa nya vapensystem såsom robotskjutning mm,
* Stor besättning = mycket skoj
* Sverige vill nog visa upp det så du får nog resa en hel del och dessutom vara med på många internationella övningar
* Allsidigt fartyg = många roliga och varierande arbetsuppgifter
* Många sammövningar med andra fartyg och förband
Nackdelar:
* Har du otur så kommer fartyget att ligga på varv mycket för föbättringar
Ubåt
Fördelar
* Under ytan = lite coolt kanske
* Kul att ha varit på ubåt
* Intressant sätt att krigföra på.
* Kanske "hemliga" uppdrag, (Ubåt = Sveriges spaningsfartyg ibland)
* Internationella övningar
* Kanske långresa om du hamnar på rätt ftg, Någon av ubåtarna är just färdigmidefirerad och behöver provas i varmare vatten
* Långa operationer till havs
Nackdelar:
* Mer tid i hamn för ubåt än för ytstridsfartyg
* Du ser nästan aldrig var du är, (inga fönster på ubåt samt att ubåtarna ogärna går i ytläge). Detta ger att du kanske är ute på en treveckorsoperation och ser ut två gånger under denna tid.
* Under operationer till havs får du inte duscha särskillt ofta, detta pga av att vattenkossan låter mycket och att vatten är en bristvara. Kockarna får duscha varje dag.
Andra korvettyper ( Sthlm- och GBG-klass )
Fördelar och nackdelar = samma som Visby förutom att Du får ta bort allt som har med att det är "nya grejer". Både Sthlm- och Gbg-klass brukar vara med på många internationella övningar. Både Sthlm och Gbg-klass har avancerade stridsledning och vapensystem så du ska inte bli ledsen om du hamnar på ett sådant fartyg
May 17, 2002
dåren wrote: Tror jag ska ta visby. Då får man även ha Ak5d som personligt vapen under övningar, bevakningstjänst mm, men jag ska fundera på saken. En till fördel med att vara vapentekniker på Visby är ju att fartyget har mycket mer olika vapen än på en ubåt.
jo, Visby har ju i princip allt uton tung torped.
Btw, var har du fått informationen om Ak5D?
March 14, 2004
Krqagyzzz wrote: [quote=dåren]Tror jag ska ta visby. Då får man även ha Ak5d som personligt vapen under övningar, bevakningstjänst mm, men jag ska fundera på saken. En till fördel med att vara vapentekniker på Visby är ju att fartyget har mycket mer olika vapen än på en ubåt.
jo, Visby har ju i princip allt uton tung torped.
Btw, var har du fått informationen om Ak5D?
Det kan jag berätta. Då k-pisten skall ersättas så gör dom på Visby försök med ak5d.
http://www.securityarms.com/20010315/galleryfiles/0600/692.htm
Javisst! Ligger man på HMS Visby får man ut en Ak5d. 😀
Förklaringen: Det ser bra ut när dom värnpliktiga går kajvakt när båten är ute å far omkring :p
Felprioriterat? Kanske, kanske inte..beror på hur man ser det.
July 11, 2002
Ubåt skulle vara satus.
Men käre marin Kraqyzzzz: vad menas med examen?
Duger det inte med att bli "mönstrad" till den tjänst?
Min polare påstår att man måste vara nästan dvärgaktig för att få göra lumpen på ubåt?
Aja för min del, så mönstras det om 1 månad och skall då ge gärnet att bli Amfibiesoldat/ båtförare.
May 17, 2002
Smirnoff wrote: Ubåt skulle vara satus.
Men käre marin Kraqyzzzz: vad menas med examen?
Duger det inte med att bli "mönstrad" till den tjänst?Min polare påstår att man måste vara nästan dvärgaktig för att få göra lumpen på ubåt?
Aja för min del, så mönstras det om 1 månad och skall då ge gärnet att bli Amfibiesoldat/ båtförare.
examen? vad menar du? har jag sagt något om examen?
ang. size:
Dvärgaktig, näe inte alls men du bör inte vara över 190 för att göra lumpen i flottan. Jag är längre men fick dispans (inte alls svårt att få). Sedan är inte ubåtarna så trånga som folk tror, de har flera våningar och rätt gott om plats, iaf om man jämför med den gammla rysska skorvarna av Wiskey-Klass.
ang. mönstringen:
Sök amfbåtförare, akta dig för att hamna som båtförare Ekipaget i Karlskorna, de får bara köra "taxi" samt ambulansbåt.
1 Guest(s)