October 16, 2003
stormaz wrote: [quote=Mathias]Jag är så j**la glad att jag slapp lumpen. Ett års bortkastad tid i skogen. Bättre att börja plugga direkt.
Där har du rätt. Känner fan att man ligger ett år efter. Iofs inte så många av mina polare som börjat plugga direkt....
se det som en bra merit
det kommer du nog en liten bit längre på...
iaf bättre merit än ett år på "7/11"
December 10, 2002
Nee, för jobbigt 😀
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
November 26, 2002
Arny wrote: [quote=Öwall][quote=Arny] Vilket kompani ligger du på och som vad?
skånings, just nu gör jag gsu som pansarskyttegruppchef, men jag ska bort till markstridsskolan senare.
Ska du vara med och köra testvagnarna?
det tror jag inte.
jag kommer hålla på med att övervaka och utvärdera simfireövningar, lite överallt i sverige.
August 7, 2001
lumpen är en jäkla bra erfarenhet man bär med sig... tänkt vad roligt man hade alla trötta kvällar eller sjuka grejer som folk gjorde i fält 🙂
och tänk vad stolt man kan vara att man inte var en av dom 30% som hoppa av eller en av dom 60% som inte gör lumpen överhuvudtaget.
baskermarchen är förövrigt det bästa minnet från lumpen.
November 5, 2001
Öwall wrote: [quote=Arny][quote=Öwall][quote=Arny] Vilket kompani ligger du på och som vad?
skånings, just nu gör jag gsu som pansarskyttegruppchef, men jag ska bort till markstridsskolan senare.
Ska du vara med och köra testvagnarna?
det tror jag inte.
jag kommer hålla på med att övervaka och utvärdera simfireövningar, lite överallt i sverige.
Det är väl inte så illa? Antar att du kommer få en ganska stor förståelse för den militära verksamheten samt att du troligtvis kommer samarbeta en hel del med olika befäl.
May 17, 2002
Arny wrote:
...Legat inne i 209 dagar idag och har 235 dagar till muck :cy:
Själv muckade jag idag kl 11.38. Rätt gött må jag säga.. Aldrig mer åka till Karlskrona och åka båt, WEEE!
MUCK!
Smirnoff wrote: Det där kortet har jag sätt, det ser ut som ett legetimation och att det står vilket regemente man ligger i ?
Iaf, kan man använda kortet till flygresor inrikes.
t.ex om man är i skåna och har familj/vänner i kiruna ??
Det går inte att flyga inrikes med VPL-legitimationen, det går inte att åka på SJ med VPL-legget heller.
May 17, 2002
Callister wrote: Man får väl ut en ganska fin summa när man muckar också eller?
Jag vet iaf inte om jag ska gå eller inte. Det beror helt på om jag pluggar eller jobbar när de vill ha mig.
en fin summa är nog att ta i, om man ser det som ersättning för ett helt år är det rätt kasst. Men det positiova är att det är en massa pengar på en gång och det är skattefritt.
July 27, 2004
Jag gjorde mina fem månader på försvarskompani för snart 15 år sedan.
Det var ganska lärorikt. Mest praktisk nytta har jag haft av övningarna i terrängkörning, som senare hjälpt mej fram på många oplogade vägar vintertid. En viss nytta när jag spelat spel har jag även haft av lektionerna och övningarna med mer specifik militär inriktning.
Men i stället för att, som mamma hoppades, det "skulle göra karl av mej" blev man närmast en "mullig mansgris" som lärde sej ta första bästa tillfälle i akt att slappa och undvika jobb...
Några större summor pengar fick man inte heller på den tiden. Jag vill minnas att dagpenningen var 31kr och muckarbidraget 3500kr.
/Olle
3 Guest(s)