December 29, 2004
Håller på att göra en liten uppsatts till so:n och undrar därför om vad ni tycker om lumpen samt försvarsmakten. Vill ni göra lumpen eller har ni gjort den eller slapp ni osv. Skriv vad ni tycker/har för inställning till lumpen samt vad ni tycker om försvarsmakten (allså te.x. om vi behöver ha väpnade styrkor eller störe eller mindre försvar osv.).
Tack för hjälpen!
November 29, 2003
Vill inte göra lumpen, slapp skiten också.
Drog ner till Karlstad och mönstrade, enda nledningen var gratis hamburgare och annat gott käk.
Men nej lumpen är inget för mig, krypa ute i skogen vilket väder det än är, nej fy tusan.
Dom kan lika gärna lägga ner försvaret, Sverige kommer endå inte ha en chans om det skulle bli krig.
October 24, 2002
whak wrote: Vill inte göra lumpen, slapp skiten också.
Drog ner till Karlstad och mönstrade, enda nledningen var gratis hamburgare och annat gott käk.
Men nej lumpen är inget för mig, krypa ute i skogen vilket väder det än är, nej fy tusan.
Dom kan lika gärna lägga ner försvaret, Sverige kommer endå inte ha en chans om det skulle bli krig.
Just denna åsikten som är så jäkla nonchalant emot andra länder. Det kanske inte uppstår en väpnad attack emot Sverige, men emot Europa, ska då inte Sverige kunna skicka ner soldater att hjälpa, precis som vi räknar med att US ska hjälpa?
July 13, 2004
Själv så vill jag göra lumpen. Jag tror det kommer bli en bra erfarenhet som man kommer kunna använda i det vardagliga livet så att säga.
Angående försvaret så är det sjuk att dom håller på att lägga ner fler och fler stationer.
Fast vi är neutrala när det gäller krig etc så finns det inget som stoppar teorrist grupper från att starta krig mott oss.
Ska vi då bara stå där och tacka?. Jag blir bara så frustrerad när dom håller på att lägga ner det.
Snart har vi ju inget försvar kvar!
December 10, 2001
För min del = Lumpen börjar den 27 juni. Lär mig nog en del på dom 10 månaderna, fast tror nog att det blir perioder där det är riktigt tråkigt också.
Sen tycker jag det blir bättre om Sverige bygger om till insatsförsvar istället. Risken för att någon ska attackera oss är väldigt liten. Bättre att kunna skicka ut trupper som hjälper till på andra ställen.
January 22, 2002
Låg som militärpoilsjägare på livgardet. Dock höll mitt knä tyvärr inte och fick avbryta utbildningen. Tiden där var dock skitkul och hadde mer ängärna stannat kvar om det hadde funkat.
Angående FM så anser jag defenetivt att vi behöver ett stående försvar. Naturligtvis är det så att vi just i nuläget inte har någon hotbild mot sverige men det kan ändras alldeles för fort.
Att vi ändå inte skulle klara ett anfall mot svenskt territorium är bara snack. De (få) värnpliktiga som utbildas är av mycket hög standard.
Tycker det är synd och skam att försvaret hela tiden utsätts för besparingar. Man pratar om att inrikta sig på personal för internationella uppdrag, vilket väll iofs är en god idé. Problemet är bara att du till stor del då tappar försvaret i de insatser de utför här hemma, dvs. hjälp vid översvämningar och liknande. Ett intressant faktum är exempelvis att den enda sjöräddningen med helikopter som vi kommer att ha kvar efter att Berga och Säve läggs ner är i Karlskrona.... Så se till att hamna i sjönöd utanför Blekinge i fortsättningen...
March 14, 2004
Värkar då som att jag är inte den ända som är intresserad av FM eller?
Jag tror att Lumpen kommer att bli en rolig och lärorik tid. Det är ju trotts allt vad man gör av det. Min kusin var mycket skeptisk till Lumpen. Han var riktigt sur när han fick veta att han skulle tycka in i sommras. Nu så vill han nästan inte Mucka så kul tucker ahn att det är.
Någon som har gjort Lumpen innom någon Jägartjänst och kan berätta lite om den?
1 Guest(s)