Lumpen och FM|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lumpen och FM
dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 11, 2005 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller på att göra en liten uppsatts till so:n och undrar därför om vad ni tycker om lumpen samt försvarsmakten. Vill ni göra lumpen eller har ni gjort den eller slapp ni osv. Skriv vad ni tycker/har för inställning till lumpen samt vad ni tycker om försvarsmakten (allså te.x. om vi behöver ha väpnade styrkor eller störe eller mindre försvar osv.).

Tack för hjälpen!

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
820129
January 11, 2005 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska mönstra snart, men jag vill inte göra lumpen. Om dom säger att jag måste kommer jag ljuga om en massa så jag slipper.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
820131
January 11, 2005 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill göra Lumpen! Även fast jag är en datanörd så gillar jag skogen. Gillar det militäre livet samt alla vapen och tekninska prylar (te.x. superdatorer för oooottoligt mycket pengar!)

Ni som inte vill varför vill ni inte?

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
820138
January 11, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

För att slippa är det bara att ljuga från första början, när du får en lapp hem i lådan om mönstring så skriver du att du ligger ett år efter med skolgången så slipper du.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
820144
January 11, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill inte göra lumpen, slapp skiten också.
Drog ner till Karlstad och mönstrade, enda nledningen var gratis hamburgare och annat gott käk.
Men nej lumpen är inget för mig, krypa ute i skogen vilket väder det än är, nej fy tusan.
Dom kan lika gärna lägga ner försvaret, Sverige kommer endå inte ha en chans om det skulle bli krig.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
820147
January 11, 2005 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Vill inte göra lumpen, slapp skiten också.
Drog ner till Karlstad och mönstrade, enda nledningen var gratis hamburgare och annat gott käk.
Men nej lumpen är inget för mig, krypa ute i skogen vilket väder det än är, nej fy tusan.
Dom kan lika gärna lägga ner försvaret, Sverige kommer endå inte ha en chans om det skulle bli krig.

Just denna åsikten som är så jäkla nonchalant emot andra länder. Det kanske inte uppstår en väpnad attack emot Sverige, men emot Europa, ska då inte Sverige kunna skicka ner soldater att hjälpa, precis som vi räknar med att US ska hjälpa?

skinner
Member
Medlem
820150
January 11, 2005 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är därför vi har ett försvar. Inte för att skydda oss mot te.x. ryssen utan att hjälpa andra länder. Vi rustar upp om det blir krig.

Mac
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 181
820152
January 11, 2005 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag mönstrade i december, behövde inte ljuga något, och slapp ändå... När man kommer dit får man fylla i om man vill göra eller inte... eller rättare sagt intresserad av lumpen.

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
820155
January 11, 2005 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Det är därför vi har ett försvar. Inte för att skydda oss mot te.x. ryssen utan att hjälpa andra länder. Vi rustar upp om det blir krig.

Har inte vi varit neutrala i dom senaste krigen..?

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
820157
January 11, 2005 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Det är därför vi har ett försvar. Inte för att skydda oss mot te.x. ryssen utan att hjälpa andra länder. Vi rustar upp om det blir krig.

Blir vi attackerade av ryssarna så förväntar vi oss nog hjälp av de andra länderna.

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
820165
January 11, 2005 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv så vill jag göra lumpen. Jag tror det kommer bli en bra erfarenhet som man kommer kunna använda i det vardagliga livet så att säga.

Angående försvaret så är det sjuk att dom håller på att lägga ner fler och fler stationer.

Fast vi är neutrala när det gäller krig etc så finns det inget som stoppar teorrist grupper från att starta krig mott oss.

Ska vi då bara stå där och tacka?. Jag blir bara så frustrerad när dom håller på att lägga ner det.

Snart har vi ju inget försvar kvar!

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
820169
January 11, 2005 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade chansen att slippa, men gjorde den ändå. 😮

Bortslösad till är väl min sammanfattning.

Chris64
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1051
820171
January 11, 2005 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv tycker ja dem som bara vill göra lumpen ska behöva vi har en rätt dålig arme i dag sett till antalet soldater. Därför känns det bättre om den består enbart av folk som verkligen vill va med. Ja tror starkt på att vi då får en bättre försvars makt då:).

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
820172
January 11, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade varit kul att iaf fått mönstra 🙁

//Andreas

NH|Mimer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 278
820173
January 11, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

För min del = Lumpen börjar den 27 juni. Lär mig nog en del på dom 10 månaderna, fast tror nog att det blir perioder där det är riktigt tråkigt också.

Sen tycker jag det blir bättre om Sverige bygger om till insatsförsvar istället. Risken för att någon ska attackera oss är väldigt liten. Bättre att kunna skicka ut trupper som hjälper till på andra ställen.

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
820177
January 11, 2005 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Låg som militärpoilsjägare på livgardet. Dock höll mitt knä tyvärr inte och fick avbryta utbildningen. Tiden där var dock skitkul och hadde mer ängärna stannat kvar om det hadde funkat.

Angående FM så anser jag defenetivt att vi behöver ett stående försvar. Naturligtvis är det så att vi just i nuläget inte har någon hotbild mot sverige men det kan ändras alldeles för fort.

Att vi ändå inte skulle klara ett anfall mot svenskt territorium är bara snack. De (få) värnpliktiga som utbildas är av mycket hög standard.

Tycker det är synd och skam att försvaret hela tiden utsätts för besparingar. Man pratar om att inrikta sig på personal för internationella uppdrag, vilket väll iofs är en god idé. Problemet är bara att du till stor del då tappar försvaret i de insatser de utför här hemma, dvs. hjälp vid översvämningar och liknande. Ett intressant faktum är exempelvis att den enda sjöräddningen med helikopter som vi kommer att ha kvar efter att Berga och Säve läggs ner är i Karlskrona.... Så se till att hamna i sjönöd utanför Blekinge i fortsättningen...

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
820182
January 11, 2005 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är bara kronvrak som inte gör lumpen.

🙂

skinner
Member
Medlem
820189
January 11, 2005 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju ringa till pliktvärket. Du får mönstar om du vill. Bara du är under 24 år.

skinner
Member
Medlem
820190
January 11, 2005 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Värkar då som att jag är inte den ända som är intresserad av FM eller?

Jag tror att Lumpen kommer att bli en rolig och lärorik tid. Det är ju trotts allt vad man gör av det. Min kusin var mycket skeptisk till Lumpen. Han var riktigt sur när han fick veta att han skulle tycka in i sommras. Nu så vill han nästan inte Mucka så kul tucker ahn att det är.

Någon som har gjort Lumpen innom någon Jägartjänst och kan berätta lite om den?

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
820192
January 11, 2005 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Hade varit kul att iaf fått mönstra 🙁

//Andreas

jag antar att du inte fick möjlighet att mönstra pga din operation o så?

Du kan fortfarande mönstra, bara att skriva in till pliktverket och säga som det är.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 54
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL