Lumpen och FM|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lumpen och FM
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
sp_UserOfflineSmall Offline
820648
January 12, 2005 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Jag är väldigt positivt inriktad till försvaret och lumpen, jag tycker att lumpen är en mycket värdefull kunskap att ha och jag blir ofta ganska frustrerad över folk som varken kan komma i tid, har mössa på sig innomhus eller inte ens kan ställa sig på led eller vet ut hur ett kösystem fungerar. Det må vara en skröna men Lumpen gör faktiskt folk av folk.

lyssna nu på Krp Krqagyzzzs visdomsord:
Gör lumpen och lär er komma i tid samt stå i kö!

Jag kan komma i tid, aldrig haft problem med det. Däremot många polare som ALDRIG kommer i tid. Jag kan stå i kö, inga som helst problem. Mössa har jag väl inomhus ibland. Känns som om det är mitt val om jag vill ha det eller inte. Sen om det är ohyffsat får dom väl tycka det. Kan ta av mig mössan om det är så också. Ok, jag kan alltså redan stå i kö och är duktig på att komma i tid.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
820649
January 12, 2005 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=Krqagyzzz]Jag är väldigt positivt inriktad till försvaret och lumpen, jag tycker att lumpen är en mycket värdefull kunskap att ha och jag blir ofta ganska frustrerad över folk som varken kan komma i tid, har mössa på sig innomhus eller inte ens kan ställa sig på led eller vet ut hur ett kösystem fungerar. Det må vara en skröna men Lumpen gör faktiskt folk av folk.

Jag kan komma i tid, aldrig haft problem med det. Däremot många polare som ALDRIG kommer i tid. Jag kan stå i kö, inga som helst problem. Mössa har jag väl inomhus ibland. Känns som om det är mitt val om jag vill ha det eller inte. Sen om det är ohyffsat får dom väl tycka det. Kan ta av mig mössan om det är så också. Ok, jag kan alltså redan stå i kö och är duktig på att komma i tid.

Vad bra :P, men som du förstod så syftade jag inte på enskillda personer eller på samtliga olumpade människor i vår värld ;).

macrus
Member
Medlem
820651
January 12, 2005 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=macrus][quote=Krqagyzzz]Jag är väldigt positivt inriktad till försvaret och lumpen, jag tycker att lumpen är en mycket värdefull kunskap att ha och jag blir ofta ganska frustrerad över folk som varken kan komma i tid, har mössa på sig innomhus eller inte ens kan ställa sig på led eller vet ut hur ett kösystem fungerar. Det må vara en skröna men Lumpen gör faktiskt folk av folk.

Vad bra :P, men som du förstod så syftade jag inte på enskillda personer eller på samtliga olumpade människor i vår värld ;).

Visst är det. 😛

Håller med dig om folk som inte kan komma i tid och stå i kö. Ganska jobbigt att stå och vänta så kan inte personen i fråga komma i tid. Brukar även bli ganska putt när någon tränger sig i kön.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
820690
January 12, 2005 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Däremot många polare som ALDRIG kommer i tid.

Känns som du syftar på mig. 🙄

Jag vill själv inte göra lumpen. Förstår de som vill visst det verkar skit kul men jag är inte ett dugg intresserad. Jag jobbar hellre alt. pluggar vidare. Ang. ett försvar tycker jag att vi hellre ska lägga pengarna på polisen och sjukvården.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
820792
January 12, 2005 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

När gjorde du lumpen Krqagyzzz? Samt hur är Hemvärnet?

skinner
Member
Medlem
820793
January 12, 2005 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad tycker ni om att Sverige exporterar vapen då?

macrus
Member
Medlem
820805
January 12, 2005 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=macrus]Däremot många polare som ALDRIG kommer i tid.

Känns som du syftar på mig. 🙄

Jag vill själv inte göra lumpen. Förstår de som vill visst det verkar skit kul men jag är inte ett dugg intresserad. Jag jobbar hellre alt. pluggar vidare. Ang. ett försvar tycker jag att vi hellre ska lägga pengarna på polisen och sjukvården.

=DO och massa andra polare.

Du kanske borde göra lumpen så du lär dig att komma i tid. 😛
Själv tycker jag vi ska ha nån sorts elitstyrka eller vad man ska kalla det.

skinner
Member
Medlem
820807
January 12, 2005 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har vi redan SSG.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
820808
January 12, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gjorde lumpen på Arlanda som flygplatsbrandman, vissa kanske inte tycker det är riktigt eftersom det är civilplikt. Jag tyckte att det var det mesta vettiga man kunde göra i 10 månader. Säger som jag sa till inskrivningsmannen:
-Springa runt och skjuta i skogen kan jag göra på fritiden. Bör tilläggas att han tittade lite konstigt på mig då 😛

Dom 10 månaderna var grymt roliga och ganska lärorika. Trevlig stämning och det var ganska fritt vad man gjorde mellan måltiderna och övningarna bara man höll sig på stationen.

Tyvärr så kan man inte längre bli flygplatsbrandman eftersom räddningen på flygplatserna har vissa företag tagit över eller i frlygplatsens egen regi.

skinner
Member
Medlem
821067
January 12, 2005 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm. Civilkänst har man inte hört så mycket om. Men är det under försvarsmaktens regi?

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
821279
January 12, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Att sverige exporterar vapen är tummen upp, högteknologiska vapen till ett dyrt pris 🙂
Är status, inte många länder i samma storlek o klass som sverige klarar av...
Det bidrar även att sverige ligger på framsidan av teknologin som kan även användas mkt väl inom det civila.

Angående Fm & lumpen:

Det är inte FM fel att sverige har så uselt fel utan våra politiker som har aldrig muckat och insett vad lumpen är... Dessutom så bidrar FM mycket med under fredstid samt kriser.
Katastrofer *sydost asien då Fm bidrog med 2 Hercules T84or*, översvämmningar etc.
Så tummen upp.
Värnplikten skall vara kvar, klart man skall tjänstgöra för sitt land med tanke på vad landet har gjort för dig.

Lumpen: Har inte gjort, men skall mönstra inom en kort period. Skall söka till Flygvapnet F21, eller till K3 paratrupper 😉
Blir en ära för min del om jag får en bra tjänst.

skinner
Member
Medlem
821802
January 13, 2005 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det är ok att dom exporterar vapen bara att det inte är till krigande länder. Men folk som klagar på att vi te.x. säljer stridsfordon till Holland har ju inget att klaga på. Holland är ju ingen krigsnation precis.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
821887
January 13, 2005 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Ja det är ok att dom exporterar vapen bara att det inte är till krigande länder. Men folk som klagar på att vi te.x. säljer stridsfordon till Holland har ju inget att klaga på. Holland är ju ingen krigsnation precis.

Vem har klagat?

Weapons for everybody, om inte vi säljer så säljer andra...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
821916
January 13, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

jag gör lumpen just nu som sambandsgruppchef.
personligen tycker jag att det är roligt, men jag är lite utav en optimist.

Captain_Anarchy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 281
821940
January 13, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

ska aldrig göra lumpen, inte nån förbannad militär för min del!

skinner
Member
Medlem
821976
January 13, 2005 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem har klagat?

Svenska freds och Plogbillsrörelsen har klagat. Dock så är dom lite vrickade!

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
822466
January 14, 2005 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: När gjorde du lumpen Krqagyzzz? Samt hur är Hemvärnet?

Jag gjorde lumpen Augusti 03 till Augusti 04. Hemvärnet har jag inte hundra koll på ännu, jag har just gått med men det verkar heltrevligt. Helgövningar i skärgården etc.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 194
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL