October 10, 2001
Känns jobbigt om man måste skaffa konto, gillar inte lunarstorm.
Kan vi inte fixa ett litteraturforum här på NH? Skulle vara roligt tycker jag.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-22 18:20 ]
June 18, 2001
Ja, jag vill också ha ett litteraturforum. Helst ett fantasy och ett övrigt. Jag har fått nog att höra om Eddings och co.
Hm, jag vet faktiskt inte vad mobbegodis är, det är dock inte helt otroligt att det skulle vara som du säger. Skulle inte förvåna mig...
[ Detta Inlägg ändrades av: Jerry den 2001-10-22 18:37 ]
October 10, 2001
Nä, det skall vara samma forum för fantasy och övrig litteratur, jag tycker att det är bra att fantasyn får en plats någonstans i litteraturvärlden. Den verkar liksom bli bortskuffad överallt. Fantasyböcker får inga pris, pris får istället böcker som skapar så stor misär som möjligt. Om tillräckligt många knarkar ihjäl sig så får boken något i stil med "Årets bästa ungdomsbok" eller någonting sådant, att böckerna sedan inte är kul att läsa är en det ingen som bryr sig om. Tänker till exempel på förra årets nobelpristagare. Han från Kina. Finns det någon som hade läst hans böcker innan priset? Vad har han betytt för litteraturen? Nä ge priset till Astrid Lindgren istället, Tolkien borde också ha fått ett medan han levde.
Ok, kanske vandrade iväg lite väl långt där men det behövde sägas.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-22 18:42 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-22 18:43 ]
June 18, 2001
Fantasyn får all plats! Sedan att den inte vinner några priser beror främst på att den inte ger så mycket. Underhållande? Javisst, men det är även Kalle Anka om man har den läggningen.
Astrid Lindgren är bra, men hon är knappast stoff för något nobelpris. Hon skriver barnböcker som visst kan vara fina, men nobelpriset är inte till för sådant.
Ge pulitzerpriset till den 6-åring som skrev "en dikt till mamma" i den lokala tidningen på "Solsstrålens dagis" när du ändå är på gång.
October 10, 2001
Jag tycker att både Astrid Lindgren och Tolkien är vara värda Nobelpris. Nobelpriset skall ges till någon som betytt mycket för litteraturen och som många läser och tycker om. Lindgrens böcker har nog blivit lästa och omtyckta av fler än både årets och fjolårets pristagare. Tolkien har nästan på egen hand skapat den bokgenre som nu kallas fantasy. Innan honom betraktades det mest sagor som inte vara värda att kallas riktig litteratur. Men han fick ändå inget pris. Att tala om en sexåring som skrivit en dikt är en mycket löjlig jämförelse som jag tycker att du skall avhålla dig från.
Du säger också att fantasy inte ger något, den är bara underhållande. Vad är det meningen att böcker skall ge då? Det är ju för att bli underhålld en stund som man läser skönlitterära verk. Vad gav Selma Lagerlöfs böcker förutom underhållning?
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-22 19:14 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-22 19:14 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-22 19:15 ]
June 18, 2001
Utdrag ut Nobels testamente...
"The whole of my remaining realizable estate shall be dealt with in the following way: the capital, invested in safe securities by my executors, shall constitute a fund, the interest on which shall be annually distributed in the form of prizes to those who, during the preceding year, shall have conferred the greatest benefit on mankind. The said interest shall be divided into five equal parts, which shall be apportioned as follows: one part to the person who shall have made the most important discovery or invention within the field of physics; one part to the person who shall have made the most important chemical discovery or improvement; one part to the person who shall have made the most important discovery within the domain of physiology or medicine; one part to the person who shall have produced in the field of literature the most outstanding work in an ideal direction; and one part to the person who shall have done the most or the best work for fraternity between nations, for the abolition or reduction of standing armies and for the holding and promotion of peace congresses."
Alltså, det ska inte gå till en författare på kriterierna stor, känd, underhållande eller dylikt; utan för nytänkande, ett nytt synsätt. Dir hör inte Lindgren, ej heller Tolkien (om än i något högre grad).
June 18, 2001
Just nu läser jag Candide. Annars så är Edgar Allan Poe en favorit. Jag läser även t.ex Oscar Wilde, Jack Vance (fantasy!), Franz Kafka, Malory, Lovecraft osv.
Jag har dock inget emot fantasy, det är bara för mycket. Överallt hör man talas om Harry Potter och annat liknande. Jag läste jättemycket sådant förr men det ger inte så mycket, ungefär som att sätta sig med en John Grisham bok.
Det kan vara i och för sig vara kul och rogivande ibland; då läser jag helst Terry Pratchett.
October 10, 2001
Måhända var det Nobels vilja och det vore ju bra om det faktiskt fungerade på det sättet (Även om jag vill framhålla hans ord som tolkningsbara i olika riktningar). Men det gör det inte. Svenska Akademien var ganska hårt ansatta av förespråkare för den Kinesiske pristagaren, och han fick ju priset. Jag har i och för sig inte läst hans bok men av det jag har hört om den så verkar den inte vara det mest nyskapande som kommit på litteratursidan.
Jag anser fortfarande att Tolkien är värd ett nobelpris, faktiskt ännu mer nu när ditt utdrag ur testamentet har förstärkt mitt argument. Om något inom litteraturen kan kalls nyskapande så måste det väl vara när man gör en litteraturform av vad som innan betraktats med förakt av litteraturvärldens betydande personligheter.
Själv läser jag mycket fantasy (förvånad?) men även detektivromaner och annat sådant som inte ger något. Du får nog förklara dig lite ytterligare om vad du egentligeen menade. Vad är meningen med skönlitterära böcker om inte att de ska vara underhållande.
Och Harry Potter är hemsk. Koppla inte ihop den berättelsen med riktig fantasy. Författarinnan tar fantasyn och gör om den i någon slags humorbefriad parodi. Svartalver med skägg. HA!
December 23, 2000
Stäng ned tant!!!
September 12, 2001
On 2001-10-22 19:47, Jerry wrote:
Är du finsk?Nej, men populärmusik från Vittula, vad handlar den om egentligen?
Nej det är jag inte..behöver man inte vara för att uppskatta dessa böcker..blir förvisso aldrig några Nobelprisvinnare..
När det gäller den första boken så handlar den om en samling potentiella självmördare åkandes buss runt omkring..roligare än du tror
Den andra boken Populärmusik..handlar om författarens uppväxt kan man säga..bägge böckerna är något burleska i tonen men som sagt med härlig humor..
June 18, 2001
På vilket sätt har Malory, Morris och andra setts ned på? Det fanns fantasy innan Tolkien, och inte enbart fabler.
Vad som lämnas kvar i din tanke långt efter du har slagit ihop pärmarna, det är vad som "ger något". Dit hör inte flertalet av de nya fantasyförfattarna.
Jag vill ha någonting att reflektera över när jag är klar.
June 18, 2001
On 2001-10-22 19:54, skiroy wrote:
On 2001-10-22 19:47, Jerry wrote:
Är du finsk?Nej, men populärmusik från Vittula, vad handlar den om egentligen?
Nej det är jag inte..behöver man inte vara för att uppskatta dessa böcker..blir förvisso aldrig några Nobelprisvinnare..
När det gäller den första boken så handlar den om en samling potentiella självmördare åkandes buss runt omkring..roligare än du tror
Den andra boken Populärmusik..handlar om författarens uppväxt kan man säga..bägge böckerna är något burleska i tonen men som sagt med härlig humor..
Jag skämtade med dig.
Ja, jag har hört någonstans att åtminstone Vittula ska vara bra. Den andra har jag aldirg hört talas om. Får nog se till att införskaffa den.
June 18, 2001
On 2001-10-22 19:49, Quaero wrote:
Har inte läst Edgar Allan Poe men skulle gärna vilja, har hört att han är bra, har bara inte haft tid att läsa honom än.
Mmm, han är mkt bra. Läs The tell-tale heart, den är kort men säger mycket om hans skicklighet. Inte skräck i den vanliga meningen, men jag känner någon opåtaglig rysning av den.
October 10, 2001
On 2001-10-22 19:56, Jerry wrote:
Vad som lämnas kvar i din tanke långt efter du har slagit ihop pärmarna, det är vad som "ger något". Dit hör inte flertalet av de nya fantasyförfattarna.
Jag vill ha någonting att reflektera över när jag är klar.
Jag håller fullständigt med dig. Och mycket fantasy är riktigt dålig, jag har läst ganska många böcker så jag vet. Men det finns fantasyböcker som är väldigt bra också. Jag talar om de böcker som lämnar efter sig en känsla av saknad när man har väntr bort sista sidan. En sådan bok som Tolkiens "En hobbits äventyr" t.ex. Sagan om ringen är det av hans verk som är mest känt men "En hobbits äventyr" är faktiskt bättre. Har inte läst Silmarillion än, skall göra snart.
Jag håller som sagt med dig men det finns faktiskt bra fantasyböcker också.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-22 20:06 ]
September 12, 2001
Jerry..jag fattade o kopplade att du skojade..
Jag tog inte illa upp alls..skulle ju bara förklara lite vad böckerna handlade om..ser att ni pratar om fantasy..jo det kan vara bra böcker fast precist som ni just kommit överens om så måste en bok ge något efteråt..fortsätt läsa o låt inte hjärnan torka ut..
1 Guest(s)