Lurad...|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lurad...
Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
sp_UserOfflineSmall Offline
475129
December 4, 2003 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade liknade problem en gång i tiden när jag skulle skicka ett par datorkomponenter till en hor kärring.
Hade inget postgiro eller så, så jag fick helt enkelt skicka varorna i förskott.

Kärringen gnällde att hon hade problem med CSN oh så hållde det på i över en månad.
Så jag ringde upp och sa: "Fuck you skicka tillbaka varan eller så sätter du in pengarna på mitt konto".
Efter 2-3 dagar så hade jag pengar.
När jag lyckligtvis hade dragit ut stålarna från bankomaten så ringde hon och sa:
"Jag har problem med biåååsen, och windows" så hon ville att jag skulle ge tillbaka pengarna.
Sket i henne, eftersom hon hade över 1 månad att fixa till datorn/grejerna 👿 :blink:

För att undvika att bli lurad via forum affärer är ju bra att känna till följande knep.

*Försök att skicka varorna mot postförskott

* Undvik att göra affärer med sånna personer som är nyregistrerad och säljer varor till Pangpris

*Förskottsbetalning!

Dessutom är jag väldigt kriktisk till att man inte får lämna ut personuppgifter av enklare slag som "Nicks".
Eftersom det kan underlätta för andra så att dom inte hamnar i samma problem.

Och så att köparen/säljaren kan skämmas om han läser tråden.

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
475136
December 4, 2003 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

låter väldigt tråkigt, men om han är här på NH så läser han sannolikt alla inlägg här så det kanske inte är så smart att säga att man ska _hota_ med att ringa polisen 😉

Silent Shadow
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
475139
December 4, 2003 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

ska inte _hota_
har redan gjort det, jag _ska_ polisanmäla :p

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
475154
December 4, 2003 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

CoolNicklas wrote: [quote=Peter@20ghz]Att jag editerade namnet är just för att vi inte använder detta forum för att öppet hänga ut folk.
Vi har bara hört din sida ännu, jag säger inte att jag inte tror dig, men som sagt vi har inga bevis, och kan således inte stå bakom detta.
Vill du hänga ut någon för allas vetskap kan du tex ta detta till domstol, där är namn och personuppgifter öppna för allmänheten.

Annars har vi säkert alla råkat ut för detta, jag har själv både blivit strulad med och varit den som strulat, anledningarna kan ibland vara många.. Men att hänga ut någon för att man är frustrerad över att man varit naiv och blåögd är inget som vi kan stödja.

Ta detta med personen direkt, eller ta det via polisen.
Annars, ta det som en dyr läxa.

Har Silent Shadow publicerat namnuppgifter? Det enda jag har sett i ett inlägg är publicering av ett användarnamn på NH. Är det inte bra att andra användare på forumet blir varnade från att göra affärer med en person som två veckor efter avtalad tid inte har betalt för den vara han köpt?

Tycker inte NH's crew att det illa att deras forum används till att utföra bedrägerier? Jag skulle vilja veta vad er policy är i sådana ärenden.

Det är ju väldigt lätt för dig att säga att han ska gå till polis och domstol, det vet ju både du jag och alla andra här att det inte kommer att resultera i någonting. Jag säger inte att NH ska leka polis och domstolsväsende, men ni har väl någon form av åtgjärdsplan för att stävja brottslig verksamhet på ert forum?

Jag tycker inte om dina insinuationer om att man att man får skylla sig själv om man är så "naiv och blåögd" så att man blir blåst. Det finns en sjuklig roffarmentalitet som börjar sprida sig i samhället och tydligen här på forumet också. Det är OK att stjäla och roffa åt sig på andras bekostnad, så länge man inte åker dit. Den drabbade ska tydligen skylla sig själv. Någonstans måste man börja genom att säga ifrån att det här är inte OK, som du uttrycker dig så verkar det nästan tvärtom.

Jag blir hellre blåst en gång en än lever som en paranoid.

/Nicke

Håller med.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
475247
December 5, 2003 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Ok.
För det första, iochmed att man publicerar ett nick så kan man vidare från det (i flesta fall) mycket enkelt ta reda på resten om personen.
Därför så hänger vi inte ut folk här. Dem affärer som sköts i köp & sälj kan vi givetvis inte ha full kontroll över, och det har vi redan klargjort, vad ni gör gentemot varandra kan vi inte ta ansvar för, däremot så ser vi till att inget otillbörligt skrivs i köp & sälj forumet (gäller för övrigt alla forumsavdelningar), att självklara stöldgods osv inte får annonseras ut mm.
Men att säga att vårt forum används för bedrägerier känns en aning överdrivet. Finns inte ett comunity som inte har probs med detta.

CoolNicklas wrote:

Jag tycker inte om dina insinuationer om att man att man får skylla sig själv om man är så "naiv och blåögd" så att man blir blåst.
/Nicke

Likaså är valet alltid erat, Vill ni skicka en vara till en person ni inte känner utan ens ha fått betalt först, så måste ni givetvis ha kalkylerat med att ni inte ser sakerna/pengarna igen.
Har man inte gjort det anser jag att man varit både naiv och blåögd. Kan givetvis svida att få det slängt i ansiktet, men så ser dessvärre verkligheten ut.
Angående brottslig verksamhet. att vi skall stävja brottslig verksamhet, vi tillåter inte vilka annonser som helst, uppenbara stöldgods osv får icke säljas, utöver det så kan vi inte kontrollera hur alla affärer sköts, det är upp till er själva, gillas inte det så får ni helt sonika göra affärerna via de auktionssajter som har betalsystem.

Silent Shadow
Medlem
475401
December 5, 2003 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Fattar inte varför du har sån "ton" mot mig som om jag begått ett brott genom att sälja en vara på erat forum....

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
475430
December 5, 2003 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Silet_Shadow jag ber om ursäkt ifall du upplever att jag har "ton" mot dig, det är inte meningen med det hela. Jag anser inte att du har gjort något brott, endast varit oförsiktig.
Ovanstående inlägg var mer riktat mot CoolNicklas tidigare inlägg. Men kontentan har till viss grad innebörden att har man varit oförsiktig eller liknande så har man för den skull inte rätt att hänga ut personer som man vill i vårat forum.
Skulle vi tex. ha en blacklist så skulle vem som hellst kunna bli uppskriven på den av någon arg medlem utan att vi överhuvudtaget kan kontrollera dess riktighet.

Garfzez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
475451
December 5, 2003 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan ju faktiskt vara så att killen verkligen råkat ut för nått problem, och det inte alls var menat att dröja ut på tiden med betalning.
faktiskt. Och att han inte vill visa sig online på msn är helt enkelt för att han skäms för att han inte betalt än.
Man vet ju aldrig.

Silent Shadow
Medlem
475464
December 5, 2003 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Garfzez wrote: Det kan ju faktiskt vara så att killen verkligen råkat ut för nått problem, och det inte alls var menat att dröja ut på tiden med betalning.
faktiskt. Och att han inte vill visa sig online på msn är helt enkelt för att han skäms för att han inte betalt än.
Man vet ju aldrig.

Ja, och grisar kan flyga 😕

Silent Shadow
Medlem
475476
December 5, 2003 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Får ta o sälja datorn eller nåt 🙁

Annars klarar jag mig inte den här månaden....

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
495142
December 30, 2003 - 11:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote:

För att undvika att bli lurad via forum affärer är ju bra att känna till följande knep.

* Undvik att göra affärer med sånna personer som är nyregistrerad och säljer varor till Pangpris

*Förskottsbetalning!

bra tips om man säljer, men inte om man köper... har hänt mig en gång med ett minne som jag skulle köpa från en kille på sweclockers.... drog över pengarna men minnet såg jag inte skymten av... försökte "spåra" banknumret, men dom på banken ville inte ge ut några uppgifter...

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
495509
December 31, 2003 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Smirnoff]

*Förskottsbetalning!

bra tips om man säljer, men inte om man köper... har hänt mig en gång med ett minne som jag skulle köpa från en kille på sweclockers.... drog över pengarna men minnet såg jag inte skymten av... försökte "spåra" banknumret, men dom på banken ville inte ge ut några uppgifter...

POSTförskott är väl bra för båda parter?

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
495524
December 31, 2003 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir också så jäkla förbannad på att man inte får veta vilka det är som naturligtvis måste göra livet surt för oss som är ärliga och verkligen vill göra bra affärer.

Vad har vi då lärt oss av detta:
1. Lita inte på någon.
2. Gör aldrig, ALDRIG affärer på NHs köp&sälj sektion då risken är väldigt stor att du åker på en bedragare.

Peace out!

Milos
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 128
497589
January 2, 2004 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst är det med en viss insats man handlar med okända människor på det här viset....Man går ju liksom och inbillar sig att folk som verkar trevliga i skrift inte heller kan vara oärliga....Men den tidigare beskrivna roffarsjukan finns ju och man är ju, godtrogen som man är, ett lätt offer...Vart lurad här oxå för ett tag sen (Även om jag gjort 5-6 affärer som funka klockrent oxå..) Och visst fan blir man frustrerad! 👿 Antagligen blir man extra förbannad för att man kanske var lite väl ivrig och glömde fixa nån sorts som helst säkerhet. embarassed '

Men vi borde kanske kunna hjälpa varann och sortera ut (Frysa bort) de mest uppenbara skojarna från köp & sälj? Självklart kan man ju inte hänga ut folk utan nån som helst prövning först (Vi vet ju ändå allihopa vilka det är vi pratar om), men om vi kanske kunde "samköra våra register" så kanske vi tillsammans kan få fram relevanta uppgifter och sätta lite press på dom...(Vi snackar GIVETVIS lagliga metoder här.....Inga nattliga besök med brännbollsträn.. :bgrin: ) Skulle tro att polisanmälan tas på större allvar om en o samma person får anmälan från fler håll!

Eller vad?

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
497646
January 2, 2004 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

men vafan, ska det vara så svårt att fixa en "blacklist" på användare som inte sköter sig? Annars kan dom ju fortsätta som dom vill, dom vet ju att ingen får "hänga ut" de kriminella.

Tycker bara det är så jävla dumt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL