May 17, 2006
Hittade en kille på Eniro som sålde lite nya datorsaker. Han köpte dom i polen, drar av moms osv och säljer billigt här. Han sa att han bodde i Trelleborg, studerade i Lund och sommarjobbar på DHL Express i Stockholm. Vi gjorde affären och över paypal men jag fick aldrigt mitt grafikkort som jag köpt av honom, 8800GTX för 3095kr. Jag anmälde till Paypal och då blev han lite rädd. Han sa att han skulle sätta över 3300kr om jag drog tillbaka anmälningarna men jag kunde inte acceptera dom av nån anledning så han sa att han skulle skicka det i delar, han började med 1000kr, det gick inte heller. Så vi höll på att klydda och det slutade med att han lurade mig på ytterligare 1000kr. Han heter Marcus Hermansson och hans mail är [email]mh.eniro@hotmail.com[/email]
Ringde nyss polisen för att anmäla honom men hon ville inte göra så mycket åt det och sa att jag skulle gå till polishuset i min stad och skriva ut alla konversationer vi haft på msn messenger.
En kille på Sweclockers har också blivit lurad av samma kille. Nån mer kanske?
October 16, 2004
January 20, 2003
Kan väl trösta med att polisanmälan inte är en dum ide och att det faktiskt fungerar.
Oftast så lurar dessa personer flera stycken, det blir direkt mer intressant för polisen och det övergår till grovt bedrägeri.
Hade ett liknande fall där jag köpte ett X800XT för 3000kr (var 1-2 år sen), fick aldrig kortet, anmälde och tog loggar samt IP nummer/kontonummer.
Ett par månader senare vittnade jag via telefon, nu sitter snubben inne i 2½ år och kommer ha ekonomiska problem när han kommer ut 😛
Pengarna skulle jag ha fått från Brottsoffermyndigheten eller vafan det heter, men orkade inte ansöka om det då det är en långdragen process.
Vart nöjd med att jäveln sitter och skakar galler 🙂
October 16, 2004
Guufi wrote: Kan väl trösta med att polisanmälan inte är en dum ide och att det faktiskt fungerar.
Oftast så lurar dessa personer flera stycken, det blir direkt mer intressant för polisen och det övergår till grovt bedrägeri.
Hade ett liknande fall där jag köpte ett X800XT för 3000kr (var 1-2 år sen), fick aldrig kortet, anmälde och tog loggar samt IP nummer/kontonummer.
Ett par månader senare vittnade jag via telefon, nu sitter snubben inne i 2½ år och kommer ha ekonomiska problem när han kommer ut 😛
Pengarna skulle jag ha fått från Brottsoffermyndigheten eller vafan det heter, men orkade inte ansöka om det då det är en långdragen process.
Vart nöjd med att jäveln sitter och skakar galler 🙂
Brottsofferfonden?
May 17, 2006
Jag har 2 andra nu som blivit lurade av honom och ska gå till polisen med alla våra konversationer..
Jag lyckades bli lurad för att han höll på att skicka 1000kr hela tiden och jag försökte acceptera sen helt plötsligt kom där en att han ville ha 1000kr och det tänkte jag inte på så jag accepterade den.. Klantigt jag vet men snälla säg inte att jag är trög osv för det är inte kul att bli av med 4000kr..
January 7, 2006
hugo hagman wrote: Jag har 2 andra nu som blivit lurade av honom och ska gå till polisen med alla våra konversationer..
Jag lyckades bli lurad för att han höll på att skicka 1000kr hela tiden och jag försökte acceptera sen helt plötsligt kom där en att han ville ha 1000kr och det tänkte jag inte på så jag accepterade den.. Klantigt jag vet men snälla säg inte att jag är trög osv för det är inte kul att bli av med 4000kr..
Det skulle aldrig falla mig in att säga det, det är inte konstigt att man gör misstag.
Polisanmäl, hoppas att någon annan blivit lurad (för att polisen ska bli intresserad).
May 17, 2006
Anmälde till polisen idag och dom lyssnade inte på vad jag sa. Sa bara att jag skulle sätta ett datum då jag skulle ha in pengarna. Och om jag inte får in dom på tisdag den 13/8 så har han gjort ett brott, men det har han inte gjort ännu sa dom.. Så jag får väl se hur det blir..
October 16, 2004
hugo hagman wrote: Jag har 2 andra nu som blivit lurade av honom och ska gå till polisen med alla våra konversationer..
Ok, då förstår jag. Jag trodde han hade sagt åt dej att skicka mer pengar bara.
Tyvärr tror jag det är svårt att få tillbaka den där tusenlappen, det är klart att han borde skicka tillbaks den men du godkände ju transaktionen så...
Hoppas det löser sig.
November 21, 2005
June 11, 2001
Finns en ganska enkel lösning; postförskott, bankkontor eller budföretag.
Det är en lösning där både köparen och säljaren är säkra då det inte går att ta ut produkten utan att betala eller skicka ett tomt paket. Banken fungerar också då båda lämnar in och banken byter ägare åt er.
Helt klart säkert eftersom det är betydligt svårare för posten, banken eller en budfirma att förklara sig för polisen eller plus om något händer.
1 Guest(s)