October 2, 2002
Hejsan allihopa
Kanske fel område, men flytta denna tråd om det ska behövas.
Har inte ni alla också saknat en riktigt sjyst Mac Vs. PC Debatt. Det har iallafall jag, så därför tar jag tillfället i akt och säger att Mac är mycket bättre än PC.
Okej att dom må vara snäppet långsammare men vi vet ju alla vilket som ger den trevligaste stunden framför datorn. Just nu sitter jag med en PC, är tvungen att göra det så jag är rätt ledsen över det.
Sen så har vi det här med Palladium/TCPA, ni vet väl alla att Apple inte kommer att gå över till det såsom Microsoft, Intel och Amd kommer att göra.
Så gör det rätta, byt till Mac idag! 🙂
Ps. Jag vet att jag leker med elden just nu! 😀 Ds.
January 26, 2003
Mac ... har inte suttit vid en på år och dar, och jag har inga planer på det heller ..
Förstår inte en vitsen med mac, det sägs (som ovan) att de ska vara bra på grafiskttjosan o likn, men jag har alldrig sett någon förklaring till varför, rent hårdvaru messigt brukar de juh vara ganska tunna, rätta mig om jag har fel ?
på mjukvaru fronten är det garantera bra mkt sämmre än pc fronten ..
varför använder man mac .. (som privatperson) ?
June 28, 2001
mac har en sleten musknapp 😮
fattar bara inte anledningen bakom det, jag har 2st vanliga knappar, 1 tumknapp, 1 scroll som går o klicka med. och dom skulle jag sakna väldigt mkt om jag satt på en Mac.
och som det står åvan, alla säjer att mac är bättre på multimedia o sånt men ingen kan ge nått konkret bevis för det.
och vemfasen kommer att köpa nått som innehåller Palladium/TCPA ?
June 3, 2001
ex-con wrote: Mac OS X äger möjligtvis Windows
Eller inte... det är ju värre en Windows.. lyckades få Mac OS att hänga sig 3 gånger på 20 minuter..
Bara att rycka sladden, för nån resetknapp fanns inte..
Har sutti vid en Mac ett fåtal gånger och det är inger jag vill hänga i granen.
October 2, 2002
Hehe.
Detta med palladium kan ju sägas att det kommer att bli utbrett. Med tanke på att de flesta datoranvändare är ena riktiga newbies och vet inte ens skillnaden mellan data och dator. Så palldium kommer antagligen bli utbrett, så det är skönt att veta att Apple står för en Palldium fri värld.
Sen så har vi deras system Mac OS X vilket äger. Med unix i bottom blir systemet väldigt stabilt, så min nästa dator förväntas bli en Mac.
Det enda jag kan tycka är lite synd är avsaknaden av sjysta spel på Mac-plattformen. Men det har löst sig igenom att jag nyss har inhandlat ett Gamecube och en massa spel.
Så heja heja Mac!
October 2, 2002
Kan ingen här komma upp med lite mera konkreta argument för att man inte ska skaffa en Mac, så man har lite att motargumentera.
Just nu är det enda man hör är att Mac kraschar ofta, vilket är väldigt mycket fördomar. Japp, Mac OS var instabilt men det var på system 8 tiden. Nu har de bytt system helt och hållet, så en stabilare plattform får man leta efter.
January 26, 2003
Blah, Mac är gay helt enkelt..
Och angående att MacOS (heter det så) är stabilt, bara för att man har PC behöver man juh nödvändigtvis inte köra windoze.
Om man har en PC o inte spelar kan man juh slänga in openBSD/nån linux distro, vilket lär vara minst lika stabilt .. förövrigt så TYCKER jag, att win2k/XP är helt ok vad det gäller stabiliteten, har nu kört xp sen hösten 2001, samma installation, det har typ krashat ordentligt 2 ggr så det krävt omstart.
Antar att de flesta gillar att spela på datorn, och då är PC det bästa alternativet. och alla har juh inte råd att slänga ut flera k på konsoler/spel till dom.
Tack hej .. PC ownage ..
btw, vad gör en mac användare här ?? 😉
August 19, 2002
Hmm jag som jobbat en del med mac och pc inom den grafiska branschen måste nog påstå att mac smiskar pc:s rumpa när det gäller just det.
Okej du kan få högre klockfrekvens på en pc men klockfrekvens är la inte allt. Sen så måste jag påstå att macos är enligt mig ca 5ggr skönare att använda än win.. och ja man måste använda win (så vitt jag vet) om man ska jobba som grafiker.
Jag kan inte komma med en massa tekniska specifikationer till varför jag föredrar mac före pc, men macen går bättre att jobba med.
Bevisligen tycker fler så.
mvh uffepuffe
January 19, 2003
Den största skillnaden mellan Mac och PC hårvarumässigt är att de kör med olika typer av processor. Den ena kör RISC-processor och den andra CISC-processor (kommer dock ej ihåg vilken som är vilken).
Och med anledning av det så har de antagligen inte samma sorts moderkort heller.
Om Mac nu är så bra på grafik så borde den vara väldigt bra att köra spel på. Stämmer det?
August 2, 2001
Min enda erfarenhet av Mac är att jag surfade på en iMac eller vad de heter på en skola.
Tror dom körde OS9 eller ngt.
Och den, mycket riktigt kraschade att antal gånger under tiden det tar att kolla mailen.
Så mina erfarenheter ev Mac är inte de största, eller de bästa.
Så jag håller mig till PC/Gnu/Linux..
Men vart ska man ta vägen om TCPA/Palladium träder i kraft?
Kommer de funktionerna fortfarande finnas om man kör Linux?
Vad finns kvar? Dyra arbetsstationer från Sun?
August 2, 2001
em wrote: Mac är i alla fall oftast snyggare än PCn.
Visserligen kan man bygga en snygg PC själv men om man bortser från det så är Macen snyggare.
Jag tycker inte att mac är ett dugg snygga, enda intrycket jag får när jag tittar på en Mac är en plastig leksak.
Men men.. det är väl en smaksak.. 🙂
June 20, 2002
lunari wrote: Hejsan allihopa
Kanske fel område, men flytta denna tråd om det ska behövas.
Har inte ni alla också saknat en riktigt sjyst Mac Vs. PC Debatt. Det har iallafall jag, så därför tar jag tillfället i akt och säger att Mac är mycket bättre än PC.
Okej att dom må vara snäppet långsammare men vi vet ju alla vilket som ger den trevligaste stunden framför datorn. Just nu sitter jag med en PC, är tvungen att göra det så jag är rätt ledsen över det.
Sen så har vi det här med Palladium/TCPA, ni vet väl alla att Apple inte kommer att gå över till det såsom Microsoft, Intel och Amd kommer att göra.
Så gör det rätta, byt till Mac idag! 🙂
Ps. Jag vet att jag leker med elden just nu! 😀 Ds.
hmmm... jag hör en liten fågel viska i mitt öra att IBM råkar vara medlem i TCPA... vart ska Apple vända sig för att få en palladium-fri värld...??? Sun, Transmeta, VIA...???
de två senare känns för mig ganska otänkbart då prestandan kommer ta ett kliv på några år tillbaka, och SPARC-processorer är väl svindyra om jag inte missminer mig...
August 2, 2001
Sun's SPARC- processorer är nog svindyra ja, men vad ska man göra då?
Jag tänker inte bli medlem i "m$-gestapo" iaf..
Jag kommer att gå över till Sun eller eventuellet köpa en processor av transmeta...
Transmeta verkar ganska intressant i dagsläget iaf... De jobbar med att få ut mer kraft via mjukvaran i processorern än med antalet transistorer, ganska unikt.
Och strömsnålt.. 🙂
1 Guest(s)