December 2, 2001
Som du har förstått? du vet ju inte ens vilken medicin jag tar.
Funkar inte detta så är det väl självklart att jag går till en läkare, men slipper jag så är jag glad för det.
Så kan du inte bara lägga ner detta och har du något tips på vad man bör hålla sig ifrån så kan du skriva det istället.
February 9, 2004
Miller wrote: Som du har förstått? du vet ju inte ens vilken medicin jag tar.
Funkar inte detta så är det väl självklart att jag går till en läkare, men slipper jag så är jag glad för det.
Så kan du inte bara lägga ner detta och har du något tips på vad man bör hålla sig ifrån så kan du skriva det istället.
Sluta vara så brysk så kanske du får hjälp. Vill du mig nåt så skriv det via PM då jag inte kommer läsa den här tråden mer.
December 2, 2001
Men herregud! tråden handlade inte om medicin eller om losec. Det finns folk som käkat losec utan problem, det vet jag men finns även en hel del folk som fått problem av losec. Det jag käkar nu verkar funka bra, men såret tar ju sin tid att läka. Under den tiden så kan man ju inte trycka i sig vad som hellst.
January 12, 2004
Goda Råd
Intag endast svagt smärtstillande medel såsom acetylsalicylsyra och smärtstillande mediciner (NSAID)endast när det är nödvändigt, eventuellt efter läkarens ordination.
Om du tidigare haft magsår (påvisat med gastroskop- eller röntgenundersökning) bör du helt avstå från svaga smärtstillande medel med acetylsalicylsyra och smärtstillande mediciner som ibuprofen och liknande
Sluta röka.
Undvika koffien.
Undvika stekt och stark mat.
Hur behandlas magsår?
Magsår kan nästan alltid behandlas effektivt med läkemedel! Endast vid få tillfällen opererar man. Följande medicin kan ges:
Protonpumpshämmande medel minskar bildningen av magsyra i magsäcken. De är dyra, men de är också de mest effektiva på att ta bort syran från magen. Om bakterier har orsakat magsåret kan dessa läkemedel ges i kombination med antibiotika.
Magsyrablockerande medel (histaminblockare) minskar bildningen av magsyra med en annan mekanism än protonpumpshämmarna. De är billiga, men inte lika effektiva som protonpumpshämmarna och antibiotika.
Hur behandlas komplikationer vid magsår?
Vid blödande magsår undersöker man varifrån blodet kommer med en gastroskopiundersökning. Om blodet kommer från en artär börjar man med att ge etsande eller kärlsammandragande läkemedelsinjektioner i det blödande magsåret.
Vid blödande magsår som man inte klarar att behandla vid gastroskopundersökning, eller om det har blivit hål på magsäcken (perforation), är det nödvändigt att operera.
Det finns många olika slags operationer vid blödande magsår. Det beror på var de är lokaliserade. Målet med operationen är att stoppa blödningen eller att sluta hålet som leder ut i bukhålan. Operationerna är tekniskt svåra och risken för komplikationer är stor.
Tidigare opererade man ofta magsår genom att skära av de nerver som stimulerade magsyraproduktionen. Denna operation används sällan idag, eftersom det finns effektiva läkemedel med mycket få biverkningar.
3 Guest(s)