April 13, 2007
Det blir väldigt varmt inne på sommaren då jag har eftermiddags sol. Även om jag har persienner så blir ju fönstret som ett element. Så jag tänkte att jag skulle måla vitt på utsidan av glaset för att det inte ska bli så varmt. Jag behöver alltså inte se ut genom dessa, och markis går tyvärr inte.
Problemet är vilken färg jag ska använda. Finns speciel färg för att måla på glas, men då de är vattenbaserade så lär de väl rinna bort om det regnar(?). Vanlig väggfärg är däremot så svår att få bort. Finns det inte någon färg som blir som en plasthinna man kan dra bort? Eller har ni någon annan lösning?
March 14, 2001
Vattenbaserad färg löser inte upp sig av vatten när den väl torkat. 😉
Vattenbaserad akrylfärg bör nog kunna fungera. Men har du någon färghandel i närheten skulle jag åka dit
och fråga, de brukar nämligen ha rätt bra koll på färg.
Annars kanske du kan använda sån där plastfilm som brukar användas för fuskfrostning och insynsskydd.
March 14, 2001
emokid wrote: I c. Noll koll på färg tydligen. 😛
Nu har jag sån film som man har till bilar. Sänkte nog temperaturen med 2grader i somras. Blev snyggt utifrån åxå. Dessutom kan man gå omkring naken utan att någon ser. 😀
Nu menade jag inte toningsfilm utan plastfilm som är vit/blank (frostat) och inte svart som toningsfilm, den blir således inte lika varm av solen.
November 1, 2006
Han säger att man bör applicera en grundfärg först och sedan kan man måla med antingen Akrylatfärg eller Oljefärg.
Du kan klara dig utan grundfärg, men det kommer hålla bättre om du målar med detta först.
Skulla man istället måla på insidan av glaset går det bra med vanlig väggfärg.
Han säger dock att det är viktigt att få ett jämt lager färg om man inte vill att det ska se "flammigt" ut då solen lyser på färgen.
April 13, 2007
Snorch wrote: Nu menade jag inte toningsfilm utan plastfilm som är vit/blank (frostat) och inte svart som toningsfilm, den blir således inte lika varm av solen.
Jaha. Ja toningsfilmen absorberar ju ljuset å blir väldigt varm. Vart hittar man sån film du menar?
Contiz:
Sa han något om hur man får bort sån färg?
April 13, 2007
opA87 wrote: Sätt som någon sa aluminiumfolie på insidan av fönstret helt slätt så man inte ser några "veck" från utsidan så ser det antagligen snyggare ut än att ha målat ett fönster, för guds skull =P
Problemet är att få dit det utan veck, vilket jag inte lyckades med.
November 1, 2006
emokid wrote:
Contiz:
Sa han något om hur man får bort sån färg?
Finns desvärre inget medel du kan använda för att få bort det utan att skada fönstret, det man får göra istället är att försöka skrapa bort detta med en fönsterskrapa/kniv. Även detta kan ju då ge skador på rutan.
Har du inte tänkt att det ska sitta permanent så rekommenderas du att vidta andra åtgärder än att måla.
March 14, 2001
emokid wrote: Jaha. Ja toningsfilmen absorberar ju ljuset å blir väldigt varm. Vart hittar man sån film du menar?
Vet att Ikea har någon film av nått slag, hur genomskinlig den är vet jag dock inte, men det bör ju minska värmen lite iaf. Amorf heter den.
Tror http://www.designtorget.se också har något.
Men annars så sök på typ "frostat glas film".
Shikar, läs inlägget. 😛
Solfilm ffs, solfilm..
Mycket enklare att återställa den dagen du flyttar därifrån..
Färg? Pffftt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)