Måla på kakel i köket?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Måla på kakel i köket?
pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 27, 2004 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det möjligt? Existerar det kakelfärg för kökskakel?

Har otroligt fult grönt kakel i köket som skär sig mot alla andra färger i lgh och eftersom det är otroligt tidsödande och krävande att kakla ett kök (för en som inte har någon erfarenhet alls i området) så tänkte jag bara kolla om någon vet om det genomförbart.

Keep it real! 🙂

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
631722
May 27, 2004 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo de ska gå.. Har sett det på Äntligen Hemma.. 😀

Kommer inte ihåg vilken sorts färg dom använde men de ska du nog kunna fråga på en färghandel.
Och det var inte speciellt lång hållbarhet tror ja..

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
631729
May 27, 2004 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nog aldrig stött på en färg som är beständig på kakel i ett utsatt utrymme som ett kök.

Men hur stor yta pratar vi om? oftast är det bara över diskbänken. eller har du helkaklat köket?

Tar ju inte mer än en dag att byta kakel om det bara e över diskbänken, och blir garranterat snyggare.

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
631747
May 27, 2004 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är över diskbänken och vid spisen och en liten bit efter spisen...

4 meter (ca) x 30-40 cm (ca) är ytan

Och som sagt jag har lagt kakel och enligt min farsa är det ett (censur)jobb 🙂

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
631819
May 27, 2004 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

pcw wrote: Det är över diskbänken och vid spisen och en liten bit efter spisen...

4 meter (ca) x 30-40 cm (ca) är ytan

Och som sagt jag har lagt kakel och enligt min farsa är det ett (censur)jobb 🙂

Har just kaklat om hela badrummet plus lagt klinker (helrenoverade badrummet) är inte särskilt svårt alls. En sån liten yta gör du i ett nafs.

Följer du typ en sån här guide blir det mycket enkelt.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
631843
May 27, 2004 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

det är långt ifrån jobbigt, det är som ett vanligt jobb som bara tar tid.

först fram med släggan, bonka sönder hela väggen, fram med plastic pudding och bygga en ny vägg.
sedan fram med sådant gegg man har under plattorna, kleta ut det på en liten yta pga att du är en n00b inom ämnet, sedan dra över det med en kammliknande sak och sen är det bara till att trycka dit en platta efter den andra.

hur man får det rakt är en annan femma, står säkert på länken som 20ghz gav.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
631880
May 27, 2004 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Uha!

Nej, plastic padding behövs inte, ta en mejsel och knacka av plattorna en i sänder, kolla så ytan bakom är någorlunda schysst.

•Köp kakel, kakelfix och kakelfog. Kaklet kan vara billigt mög, spelar ingen roll speciellt som du inte ska gå på det 😉 MEN kakelfixen, köp det dyraste du kan hitta (det är det bästa), Kakelfogen kan du få i olika färger vilket som passar dig och plattorna.

•Köp en plast"kam" en "åtta" eller en "sexa" (mm mellan tänderna) Det är bra om du kan ordna en skärare av nåt slag, vinkelslip med stenklinga eller en hovtång går att använda för ett sånt litet jobb för du få kanske kapa plattor eller göra nåt hål ...

•Kleta ut fixet med kammen (gärna diagonalt mot plattorna)

•Tryck dit plattorna, börja underst jämns med diskbänken så du får det rakt, lämna 5mm runtom och mellan plattorna, när du tryckt fast den med fingertopparna så "vickar" du den PYTTELITE fram och tillbaka så du hör luftbubblorna bakom "ploppa" lite.'

• Upprepa med nästa rad (finns 5mm snöre man kan lägga emellan plattorna eller plast"kryss" att ha i hörnen att köpa men det ska inte behövas, fogen täcker det mesta om man sätter lite fel)

• När du satt alla plattorna så låt det torka till nästa dag.

• Så blandar du och kletar ut fogmassan med nån plastspatel el dylikt (ta en stekvändare om du inte vill köpa en grej som kanske inte används så ofta, egentligen använder man en "fogbräda" en slags hård gummiplatta) I detta läget gör det definitivt inget om du kletar ut över hela plattorna, det torkar du bort sen.

• Sen kommer kanske det viktigaste, fogen håller bättre ju fler gånger du blötar den, du ska torka av plattorna(och fogen) diagonalt med en blötad svamp, skölja svampen och torka av. Upprepa ca 3 ggr med en halvtimma emellan.

Voilá.

Det är lättare än man tror, själv har jag lagt i många kök, badrum etc (har arbetat som plattsättare) alla klarar det (kanske inte dom som behöver personlig assistent men.. ni fattar vad jag menar.)

-CAt-
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
631921
May 28, 2004 - 4:27 am
sp_Permalink sp_Print

Vill du måla ditt kakel gör så här:

1. Tvätta ytan noga. Därefter tvättar du med typ thinner för att få bort ev rester av fett och rengöringsmedel

2. Grunda ytan med Häftgrund (Oljebaserat matt grundfärg)

3. Måla igen med lackfärg, finns från matt till högblank. Matt skulle jag inte rekomendera, det bästa är högblank.

Du får ingen jättelång hållbarhetstid, men det är ju lätt att göra om....

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
632183
May 28, 2004 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

jag var inte seriös med plastic padding

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 341
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL