November 4, 2001
det ända sättet är att lära dig knep för att minnas saker....
Själv har jag i princip fotografiskt minne, kan "lagra "hela listor i huvudet...
exempel:
Geografin i småskolan där man skulle kunna 50 länder och tillhörande huvudstäder.
Först memorerade jag vart siffrorna satt på kartan, sedan memorerade jag vilket land som hörde till varje siffra och därefter hela raden med huvudstad: 3-sverige-stockholm, 4-tyskland-berlin osv
när det var dags för prover hade läraren så klart bytt plats på siffrorna men det störde mig inte då jag numrerade om dom i den ordning jag lärt mig dom i.
Altså mina siffror kom ju inte i nummerordning utan satte ut #3 där "land nummer3 var på kartan" som nu kanskre var land nummer 12.
frågade någon mig senare vart länderna låg var jag ganska borta, men tog bara 30-40 minuter att lära sig allt och fick bra på proven.
Men som sagt människan har överlag samma minneskapacitet vi har bara olika sätt att komma ihåg dem.
Såg ett program om en pokerspelare som räknade kort mha att skapa sagor. typ 5 = gädda, 8 = vass 2= hav... han memorerade sedan detta som gäddan i vassen ute på havet och sedan äversatte han det till 582 (detta är ju bara praktiskt på stora tal)
Så mitt tips är att förknippa minnena med något "sammanhängande" så är det lättare
June 17, 2002
jag kan alla mina kompisar telenr... inte många av mina kompisar som kan sina kompisars telenr utantill...
Alltså mobil o hem nr...
När jag memorerar nummren så måste jag ha en telefon i handen o så typ skapar jag en ramsa av numret...
Sen hur du lyckas träna upp minnet har jag ingen aning om...
November 26, 2002
MULLVADEN wrote: jag kan alla mina kompisar telenr... inte många av mina kompisar som kan sina kompisars telenr utantill...
Alltså mobil o hem nr...När jag memorerar nummren så måste jag ha en telefon i handen o så typ skapar jag en ramsa av numret...
jag kan inte mitt eget mobilnummer ens =)
June 17, 2002
Öwall wrote: [quote=MULLVADEN]jag kan alla mina kompisar telenr... inte många av mina kompisar som kan sina kompisars telenr utantill...
Alltså mobil o hem nr...När jag memorerar nummren så måste jag ha en telefon i handen o så typ skapar jag en ramsa av numret...
jag kan inte mitt eget mobilnummer ens =)
hhehehee..=) men däremot e jag helt usel på Matte..=) för mycket siforor att hålla reda på... 🙄 ... :bgrin:
January 6, 2004
Jag menar inte att komm ihåg utan att minnas.
att komma ihåg kan tolkas som något på ett antal (x tid) medans att minnas är att lagra och som ska finnas där länge
långtidsminne: sparas och kan kommas att användas vid rätt tillfälle.
Korttidsminne: som sparas och raderas efter ett tag.
jag förstår principen i det. jag tänkte mig något prog. övningar som kan förbättra hjärnan. typ repetioner av något slag eller hur det nu är uppbyggt för att effektivisera hjärnan.
Det kan vara från info till kortidsinfo.
tex tuggummi "inför" har visat att det får en att jobba mycket bättre en utan.
March 20, 2003
Givetvis har jag en enkel steg-för-steg-guide för alla ändamål.
1. Ge fan i droger, sprit och kvinnor.
2. Sätt dig på en stol.
3. Stäng grinden till elstängslet du tidigare byggt upp.
4. Be ngn på utsidan koppla in elstängslet till vägguttaget.
5. Sitt och memorera nyttiga fakta från lexikon.
6. När du kan upprepa hela boken utan att staka dig får du komma ut från hagen.
OBS, detta kräver lite självdisciplin och goda vänner som inte kommer o släpper ut en bara för att man grinar om att gå på toaletten/motsvarande.
January 5, 2002
MULLVADEN wrote: jag kan alla mina kompisar telenr... inte många av mina kompisar som kan sina kompisars telenr utantill...
Hmm, jag kan mitt eget och flickvännens mobilnummer, das ist alles. Däremot kan jag i stort sett alla polarnas hemnummer. Dessutom är det mycket lättare att komma ihåg numrena när man har en telefon att knappa på, när jag ringer så kommer nummerkombinationen automatiskt, men när jag rabblar upp numret måste jag tänka efter lite.
October 7, 2002
snyde wrote: Hmm, jag kan mitt eget och flickvännens mobilnummer, das ist alles. Däremot kan jag i stort sett alla polarnas hemnummer. Dessutom är det mycket lättare att komma ihåg numrena när man har en telefon att knappa på, när jag ringer så kommer nummerkombinationen automatiskt, men när jag rabblar upp numret måste jag tänka efter lite.
Det beror på att minnet fungerar bättre då du kombinerar flera former av sinnesintryck. När du står vid telefonen har du ju både det motoriska minnet av hur du brukar flytta fingrarna, och minnet av siffrorna i rätt ordning. Ett annat sätt är att rabbla siffrorna halvhögt - då får du ett ljudminne...
June 20, 2002
Enklaste sättet att minnas bättre är att kombinera så många sinnen som möjligt, som TERdON precis påpekade, och helst blanda in en doft, om det ens är möjligt såklart.
Doftcentra är placerat väldigt nära minnescentra och är det bästa sinnet att använda sig av om man vill minnas.
February 12, 2002
boogey wrote: Enklaste sättet att minnas bättre är att kombinera så många sinnen som möjligt, som TERdON precis påpekade, och helst blanda in en doft, om det ens är möjligt såklart.
Doftcentra är placerat väldigt nära minnescentra och är det bästa sinnet att använda sig av om man vill minnas.
Så man ska alltså lukta på kurslituraturen? Så det är det jag gjort fel i alla dessa år... 😀
June 17, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=boogey]Enklaste sättet att minnas bättre är att kombinera så många sinnen som möjligt, som TERdON precis påpekade, och helst blanda in en doft, om det ens är möjligt såklart.
Så man ska alltså lukta på kurslituraturen? Så det är det jag gjort fel i alla dessa år... 😀
Antagligen ja...
June 20, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=boogey]Enklaste sättet att minnas bättre är att kombinera så många sinnen som möjligt, som TERdON precis påpekade, och helst blanda in en doft, om det ens är möjligt såklart.
Fan, du är inte dum du. Fattade exakt vad jag menade på en gång. 😉
Annars brukar folk dra dumma slutsatser som att man ska ha någonting annat som doftar medan man pluggar, och sen återigen när man skriver prov/uppsats/vad-det-nu-kan-vara. :-k
October 27, 2001
Callister wrote: En av mina kusiner har fotografiskt minne
En jag känner har en syster och hennes katt gick en gång in i en trädgård, där satt en person och pratade i telefon med en annan person, som hade fotografiskt minne. 🙄
Jag har ett fotografiskt minne, det väldigt användbart...
October 7, 2002
boogey wrote: Enklaste sättet att minnas bättre är att kombinera så många sinnen som möjligt, som TERdON precis påpekade, och helst blanda in en doft, om det ens är möjligt såklart.
Så du menar alltså att min Signaler och System-tenta hade gått bättre om jag tagit med mig en flaska chokladlikör till den? (hade spillt sådan dryck i den så den luktar rätt mycket, fortfarande, trots att det gått 1½ år sedan jag gjorde det...)
1 Guest(s)