February 21, 2003
Mänskligheten är påväg att utrotas nu när en så allvarlig sjukdom som sars har drabbat oss. På ett halvår har 500 personer på vår jord dött av sjukdomen, nästan fler än de som dött av skoskav under de senaste tusen åren. Dödligheten är hela 3-5 %, vilket gör den snäppet farligare än en vanlig svensk förkylning.
Allmänheten varnas och uppmanas att hålla fönster och dörrar stängda!
November 29, 2001
twinsen wrote: Mänskligheten är påväg att utrotas nu när en så allvarlig sjukdom som sars har drabbat oss. På ett halvår har 500 personer på vår jord dött av sjukdomen, nästan fler än de som dött av skoskav under de senaste tusen åren. Dödligheten är hela 3-5 %, vilket gör den snäppet farligare än en vanlig svensk förkylning.
Allmänheten varnas och uppmanas att hålla fönster och dörrar stängda!
Lite underdrift men visst har man nojjat upp sig på tok för mycket om sars, men skulle sjukdomen sprida sig mer så kommer det ju bli ett problem. Specieltl i tredje världen.
Men det dröjer nog inte länge förrän mutationer av lite mer vanliga sjukdomar blir både farliga och resistenta mot våra kurer.
January 24, 2003
April 10, 2001
Chewie wrote: [quote=MrWeizel]sars får j**la mycket publicitet, men tex aids då?? där är ju dödligheten nästintill 100%ig!!
Sist jag kollade efter så var inte hiv/aids luftburet.
Och med tanke på att SARS klarar sig ganska länge utan en värdkropp så gör det ju det hela mera farligt.
Visst, många saker blåses upp i media. men samtidigt så drog jag direkt paralellen med HTLV3 som blåstes upp som en hype i media 1982.
Som sedermera fick namnet HIV. Den hypen blev vi aldrig av med, och den sprider sig som en löpeld,, dock har vi med information, påtryckningar och upplysning lyckats hålla smittan på en hanterbar nivå.
Vad händer med en luftburen, ytterst smittsam sjukdom, om inte folk tar den på allvar från början?
Better safe than sorry.
August 23, 2001
May 17, 2002
coalan wrote: [quote=Beex][quote=GoggeL]jamen det är ju jättemånga som dör av skoskav, eller hur?
Jag höll på och kola av förra året iaf 😀
jag går igenom en tuff period med allvarliga skoskavsproblem skänk mig gärna en tia så jag kommer levande ur denna livskris
du kan få mitt akvarium... om du vill
January 11, 2002
tror definitivt att mänskligheten kommer dö ut från nått virus, dock vet jag inte direkt om sars är det viruset... 😉 ibland tycker jag nästan vi är värda det... menmen vi får väl se vad som händer...!
t.ex. smittkoppor... under 70-talet vaccinerades mer eller mindre hela afrika mot smittkoppor i en jättestor kampanj, västvärlden vaccineras inte längre för att det anses vara utrotat här... problemet är att vaccinet endast håller i sig ca 30 år, vilket betyder att afrika inte längre är vaccinerat..... --> Smittkoppor med genteknik kombinerat med ett virus med väldigt hög dödlighet, som inte märks förrän kanske en månad efter du blivit infekterad.. -> död mänsklighet 😉
(ok jag ska sluta läsa Tom Clancy jag lovar..
1 Guest(s)