Massa jobbiga problem, hur lösa???* Blir galen*|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Massa jobbiga problem, hur lösa???* Blir galen*
elajten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 22, 2006 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Min sambo köpte sig en 2:a på fosiedal för 350k i Malmö för snart 2år sen. Det är riksbyggen som äger dessa husen. När vi hade flyttat in var det en fan som hade sin jävla undulat på balkongen så var 3:e minut på sommaren det året sa den "FJI", vilket var jävligt irriterande då ljudet varierande inte ett enda dugg och var samma intervall hela sommaren ut. Troligen har fanstyget gått o dött då jag inte hört den mer sen dess.

Sen på vintern samma år var det nån jäkla kärringajävel som hade sin jävla väckar klocka på nån tid runt 06.00 på morgonen så alla dagar i veckan så började den ju att ringa och den höll ju på i 15 min eller så varje gång för det var ju ingen jävel som stängde av skitet.

Sommaren därefter så började riksbyggens vaktmästare (som har sin jävla lokal under vår lägenhet) stå och röka precis under vårt sovrumsfönster som ligger precis ovanför huvudingången till huset, där deras ingång till deras lokal med ligger. Så det resulterade i att varje dag sedan dess, även nu så har vi lägenheten rökfylld. Och ingen av oss röker och vi har en Schäferhund med som inte ska bli rökskadad. Vi har sagt till föreningen men ingen lyssnar. De smäller i sin jävla dörrjävel med så att vår inredning i lägenheten skakar som fan varje gång och de smäller ordentligt med den 07:00 på morgonen när man ligger och sover.

Nu för 3 veckor sen eller nåt så började ett nytt oljud, det började låta "piip" var 5 minut ungefär, precis som om det var någon grej som varnade för dåligt batteri typ brandvarnare eller så. Men det ljudet har pågått under 3 veckor nu och är enormt störande.

Tills imorse, då jävlar blev jag arg. Kl. 08:00 började det låta "pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip" konstant, och har nu pågått under hela dagen klockan är nu 11:50. Och INGEN har gjort nåt åt saken och den FAN som ljudet uppstår hos måste jävlar i det vara DÖV.

Blir så ARG. Det är numera ett helvete att befinna sig i lägenheten. Har fått ha stereon på hela dagen för att ta bort det jävla ljudet som gör en galen.

Är så trött på det. Blir bara mer och mer oljud och störmoment här.

Vad kan man göra åt saken??

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1017290
February 22, 2006 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Medlem i Hyresgästföreningen?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1017311
February 22, 2006 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har ni för sorts väggar i det där huset? Rispapper eller?

MiZtro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 448
1017313
February 22, 2006 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Sånt gillade jag inte i början heller, men nu kan jag knappt sova om det inte står en jädra tenhultsbonne utanför, med en prilla ner till knäna och tutar som om det vore krig.
Kort o gott, man vänjer sig. Tänk inte på ljuden bara.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
1017314
February 22, 2006 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

men gör nått åt problemen, plinga på och säg att det stör dig.

Ang pack som står nedanför fönstret och röker, Tappa ut lite blomstervatten på dom av misstag och be om ursäkt.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1017317
February 22, 2006 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade nog gjort såhär:

Hade gått ner själv när han står och röker och förklarat att det kommer in rök i lägenheten och frågat honom om han kan tänka sig att gå bort några meter i fortsättningen. Säger du det själv till honom direkt så kommer han ju garanterat respektera det.

När det gäller väckarklockan så är det nog svårare, men be dom byta till en som inte låter så mycket, erbjud dig själv att köpa en till dom kanske till och med?

Sista pip-ljudet är ju svårt att göra någonting åt om du inte vet vart det kommer ifrån...

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
1017327
February 22, 2006 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Har varit med om liknande grejer och har ett gott tips. Men detta är bara att tillämpa om du är säker på att du har kött på benen.

Om det kan anses som en störande olägenhet, å du varken får gehör från br.föreningen eller hyresgästföreningen, så kan du betala in din hyra till länsstyrelsen istället. Detta resulterar i att bostadsrättföreningen får länsstyrelsen på sig, å måste då göra något åt oläget.

Fick detta tips av morsan som har en rätt hög tjänst inom ett bostadsföretag. Visserligen gällde detta hyresrätter, men det går säkert med bostadsrätter oxå...
I mitt fall så var det en knarkarkvart våningen ovanför vårat. Två stora hundar so´m skällde dygnet runt, samt otroligt högljudda fester på nätterna. Hyresvärden bara skrattade åt oss när vi, efter tre telefonanmälningar till störningsjouren, gick ner och pratade med dom.
Tyvärr hann vi flytta innan jag fick tipset så jag vet inte själv hur det funkar i realiteten, men det är helt klart värt att prova...

Lycka till!

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
1017340
February 22, 2006 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har själv idiotgrannar som gör att det luktar rök i min lägenhet så jag vet hur jobbigt det är.
dom står Exakt utanför trappuppgången, jag har färsäkt med vänliga små hintar, vänliga ord, bestämda ord och tillslut varit förbannad men det hjälper inte...

två saker du kan gära då ingen lyssnar på dig när du ber dem lägga av
1)jävlas tillbaka.. hur får du välja själv.
2)flytta, ni kan säkert tjäna en slant på lägenheten, priserna har väl inte gått ner direkt på 2år.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1017347
February 22, 2006 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Flytta till villa? 😀

Nezerv
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
1017357
February 22, 2006 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Säg till personerna som stör dig på skarpen, låt dom inte jävlas med dig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 172
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL