February 13, 2003
Jag har tänkt mycket och länge på att hoppa av skolan nu, för att jag är så jäkla missnöjd med linjen jag valde. Jag tog två sabbatsår efter högstadiet för att fundera på vad jag ville bli (plus ett par andra saker, men dom har ingen betydelse här), men jag valde ändå fel linje. Jag kan inte tänka mig jobba med elektronik i framtiden.
Det känns som att jag slösat bort ett och ett halvt år på absolut ingenting, jag kan inte gå om gymnasiet även fast jag skulle vilja det.
Förmodligen hoppar jag av skolan inom en månad, men jag vet inte hur jag ska förklara det för min farsa. Min morsa kommer att bli sur först, men det går över garanterat. Jag vet inte vad farsan kommer att göra, jag vet att han kommer bli så jäkla besviken i alla fall.
Jag har fått ett jobb nyligen där jag får väldigt bra betalt, så jag hade tänkt jobba där ett tag framöver, men det är absolut inget framtidsjobb, så jag måste tillbaka till skolan någon gång.
Det låter kanske som om jag inte skulle ha tänkt igenom det här, men det har jag verkligen gjort. Jag klarar inte av skolan just nu, och jag vet på ett ungefär vad för konsekvenser för detta blir i framtiden, men jag känner det att, om jag inte gör det kommer jag att bli galen.
Någon som har några tips om vad jag kan göra nu eller/och i framtiden? Någon som gjort något liknande själv? Hur gjorde du senare/vad gör du nu?
January 20, 2003
Kan du inte byta till en bredare linje typ Naturvetenskap och läsa upp lite andra ämnen som saknas? Min filosofi är att jag alltid läst breda linjer och tagit mig igenom skiten för att sen kunna göra vad fan man vill. Vänta dig inte att få nåt välbetalt jobb utan ens gymnasial utbildning såvida du inte startar eget framgångsrikt företag.
November 29, 2003
Det dummaste är ju att hoppa av skolan.
Just nu kanske det känns bra, men om du får kicken eller liknande och måste söka nytt jobb. Hur tror du då dom skall kunna "lita" på dig? Du har inget att falla tillbaka på. Du säger att du kan plugga sen, men du vet det är inte gratis, dyrt.
January 22, 2006
Om jag får säga mitt så borde du inte hoppa av iaf!
Gå klart utbildningen! Då har du iaf nått! Även om du inte vill jobba med electronic! (E det inte så att man får 4 inriktningar att välja mellan efter 1 an?) Välj då den slappaste och välj sedan till många roliga och behövliga kurser! Skulle iaf jag har gjort! SÄMSTA är att hoppa a helt!
Som dom sa tidigare, om du får kicken. Hur ska du då få jobb? (DET E KÖRT DÅ)
February 13, 2003
Pompougnac: Det går tyvärr inte att byta linje från den linjen jag går. Jag glömde säga det att jag bara har godkänt i ett enda ämne, jag blev uppflyttad till tvåan för att dom i skolan vet att jag inte är dum och kan bara jag vill, men problemet är ju att jag inte vill det! Enda anledningen till varför jag inte hade några betyg var för att jag redan då tyckte linjen var piss, men att jag ändå skulle kunna tänka mig ha det som yrke i framtiden, men så tänker jag inte nu.
whak: Jag vet att det är väldigt dumt, men jag känner det att det är ännu dummare och utbilda sig till något man aldrig skulle vilja bli, jag skulle aldrig klara av det.
Jag vet att det är dyrt att plugga sen, men det är värt det i min mening.
Detta är otroligt svårt, livet känns rätt pissigt just nu.
July 13, 2004
Lehto wrote: Som dom sa tidigare, om du får kicken. Hur ska du då få jobb? (DET E KÖRT DÅ)
Du får det att se som att det är omöjligt att få jobb om man inte har någon utbildning. Stämmer inte för 5öre.
Jobb finns det alltid, bara de att man inte får va kräsen när det kommer till kritan. Du kan få mycket bra jobb utan utbildning, men det kan ta längre tid att komma dit.
February 13, 2003
Smirnoff: Jag har inte svårt med skolan alls. Den är nästan för lätt, men när inget driver mig till att plugga det jag egentligen ska så blir det som det är nu.
Även fast jag skulle vilja bli något i armén, så kan jag inte. Jag har en skitdålig rygg. Men det är väldigt schysst av dig att du kommer med alternativ!
.ToL: Det är sant som du säger, men jag vill ändå inte riskera att stå där utan ett jobb, men nu kommer det ju bli så kanske, men jobbet jag har just nu kommer jag förmodligen inte bli av med på ett bra tag.
Jag skulle inte klara av att få socialbidrag heller, jag känner att jag hellre bor på gatan då.
January 13, 2004
Du säger att du är missnöjd med din linje men att du inte har svårt med skolan. Det vore ett enormt slöseri om du då inte försökte göra nåt av gymnasieutbildningen. Även om det inte är vad du vill jobba med så är det en bra grund även för att bli något annat! Bl.a. kommer du med största sannolikhet kunna ta t.ex. ett tekniskt basår på högskolan och sen har du samma behörighet som naturarna. Därefter är det bara att välja och vraka bland en djungel av utbildningar, naturvetenskapliga såväl som samhällsvetenskapliga. Alternativt gör som fet_loa säger och gå på komvux, men det är inget jag är särskilt insatt i och därför inget jag själv kan ge råd om. Men med tanke på vad du tycker om din nuvarande utbildning så tycker iaf jag att det låter som en väldigt vettig lösning.
Det var ett gäng i min klass i högstadiet som aldrig ens började gymnasiet. Nån började arbeta på nån fjäderfabrik. Fick sedan höra häromdan genom en av deras vänner att de alla nu jobbar i något lager och de är 22-23 vid det här laget. (inget ont om lagerarbete men någon framtid är det inte). Min poäng med det hela är bara att det kan vara oerhärt lätt att fastna på jobbet, och ju längre tid som går desto svårare kommer det vara att börja plugga igen.
Vet att det är lite av en klyscha men om 2-3 år kommer du kunna säga till dig själv, "Fan alltså, jag tog mig verkligen igenom gymnasiet/komvux!". Eller kanske rent av kommer du en dag att plocka ut en examen från högskolan. Oavsett vilket så kommer du känna en enorm tillfredsställelse att du försökte och lyckades och det kan ingen ta ifrån dig. Eller så kommer du vara kvar på det där jobbet och ångra bittert att du aldrig lade ner tillräckligt med energi på att hitta något du verklingen gillar! Risken finns att beslutet du tar nu kommer förfölja dig genom hela livet. Ta dig en minut och tänk igenom vad det innebär. Vad är det som säger dig att du kommer gilla det där jobbet mer än skolan? Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Det verkar kanske som en lång tid innan du kommer nånvart, men den kommer vara över innan du hinner blinka.
Jag kan bara önska dig lycka till, vad du än väljer att göra.
May 14, 2003
Det kan också vara så att linjen är för lätt för dig, så att den blir tråkig för den delen? Sen att du inte vet om det är den "rätta" vägen är naturligt, ingen vet om hur ens framtid ser ut. Du kanske skulle välja en svårare linje där du får kämpa lite och inte bara glida med? För vissa så kan studierna bli just tråkiga om de är för lätta. Men om du tar din utbildning i ett annat perspektiv. Du lägger ner låt oss säga 3 år av ditt liv och du ska jobba i ca 40 år till då kanske det inte är så farligt. Sen kan du se det som en bättre garanti mot arbetslöshet längre fram i livet eller kanske en möjlighet till en annan tjänst. Låt oss säga att din arbetsgivare ska välja någon inom företaget som ska få den "där" bra tjänsten som alla drömmer om. Bra betalt och ingen övertid samt fri sjukvård. Då kanske han hellre väjer en som har en utbildning en en som inte har det, inte för att de andra är sämre utan för att det ser fint utåt.
Sen att du har förlorat tid håller jag inte med om snarare kanske det är bra att du har börjat funderar på din framtid, sen att dessa tankar dyker upp nu kan vara frustrerande. Men det är bättre att du vaknar upp tidigt än sen 😛
Du hinner att göra alla saker som du vill göra nu, det handlar bara om tålamod, och tålamod.
Har du några tjejer som pluggar på din utbildning så kanske du kan få lite hjälp av dom. Brukar ju göra läsningen lite roligare 😛
Lycka till med läsningen nu för idag ska du sätta på hög musik och plugga och plugga tills ögonen blöder och när du inte ser texten så ska du dricka mängder med kaffe. Sen så ska du plugga och plugga... :bok:
Lycka till med allt
April 10, 2003
Det dummaste jag nog gjorde var att hoppa av gymnasiet, tänkte plugga vidare senare.
Det var 3år sen och jag har spenderat c:a 1½ år av den tiden som arbetslös.
Dock är jag i samma sitts nu som då (om inte värre) ingen ork och ingen framtids tro (och nu inga pengar.)
July 27, 2002
Om man har gått i skolan 1.5 år och bara har ett betyg så är det lika bra att hoppa av, för argumentet att gå klart för man "har något" verkligen inte har någon betydelse. Jag tycker dock inte du ska hoppa av, men du har satt dig i en situation just nu där du inte har något val, som du säger kan du inte gå om.
Mitt tips är att du hoppar av och börjar läsa upp på folkhögskolan, det är dessutom att föredra för då får du söka in på folkhögskolekvoten senare också, väldigt effektivt.
Sabbatsår var verkligen ingen bra idé.
2 Guest(s)