January 4, 2001
DraGoN wrote: Vad är sånt där bra till att kunna? När använder man det.. inte när du går & handlar 3 liter mjölk & en limpa & en påse godis iallafall.
Nej, klart du inte använder det då.
Eftersom en dator bygger på matematik så är det väl bra att kunna det?
Ifall alla tänkte, "hmm, matte är inget viktigt, det vill inte jag lära mig" så skulle världen se ganska annorlunda ut... typ hästar ist för bilar etc.. 🙂
February 21, 2003
DraGoN wrote: Vad är sånt där bra till att kunna? När använder man det.. inte när du går & handlar 3 liter mjölk & en limpa & en påse godis iallafall.
Om det är som så att de närmaste affärerna för dig ligger inom ett avstånd så att du får åka bil så kan allt matte komma in i bilden. Du kanske tjänar pengar på att åka till närbelägen butik där varorna är dyrare än att förbruka bensin och åka längre där varorna är billigare.
Matte är också viktigt för snåla bönder. Hur ska man sätta upp tre hagar med viss area och minimera användningen av stängsel? Oftast kommer matematiken in i vardagen där man behöver vikta olika kostnadsfaktorer för att hitta den perfekta balansen för att tjäna mest pengar...eller utrymme, tid eller vad man nu räknar på.
October 16, 2003
Ogrebeast wrote: [quote=DraGoN]Vad är sånt där bra till att kunna? När använder man det.. inte när du går & handlar 3 liter mjölk & en limpa & en påse godis iallafall.
Om det är som så att de närmaste affärerna för dig ligger inom ett avstånd så att du får åka bil så kan allt matte komma in i bilden. Du kanske tjänar pengar på att åka till närbelägen butik där varorna är dyrare än att förbruka bensin och åka längre där varorna är billigare.
Matte är också viktigt för snåla bönder. Hur ska man sätta upp tre hagar med viss area och minimera användningen av stängsel? Oftast kommer matematiken in i vardagen där man behöver vikta olika kostnadsfaktorer för att hitta den perfekta balansen för att tjäna mest pengar...eller utrymme, tid eller vad man nu räknar på.
men det här med att derivera sin och cos???
det har jag aldrig fattat meningen med...
November 26, 2002
Bogus^ wrote: [quote=Ogrebeast][quote=DraGoN]Vad är sånt där bra till att kunna? När använder man det.. inte när du går & handlar 3 liter mjölk & en limpa & en påse godis iallafall.
men det här med att derivera sin och cos???
det har jag aldrig fattat meningen med...
om du jobbar med konstruktion, främst hållfasthet, så jobbar du otroligt mycket med detta.
1 Guest(s)