February 21, 2003
För er sysslolösa. 😀
När någon svarar rätt slänger jag upp nicket i detta inlägg och placerar en * före för varje löst problem personen i fråga har klarat. Nåt att skryta om i baren sen.
Jag kommer blanda räkning och rena "klurigheter". :bok:
Motivering måste alltid anges!
Math Hall of Fame:
****** MrWeizel
**** Öwall
**** Jerry
* Bogus^
* TERdON (övergick till medförfattare istället sen)
Problem 1
En 120 cm lång ståltråd ska delas i ett antal delar och av dessa ska man konstruera skelett till en kub med 10 cm långa kanter. Vilket är det minsta antal delar man måste dela ståltråden i? Vilken är den maximala längden av en del?
Svara med antal delar samt hur lång varje del blir då ovanstående krav gäller.
February 21, 2003
x-per wrote: Skulle jag göra en sån kub i verkligheten skulle jag bara bockat tråden.....svaret är alltså 120cm lång tråd......men jag antar att det är fel 😀
Hehe, nä du får nog tänka om.
Plexan wrote: man måste dela tråden i 12 delar och varje del kan max 10 cm? Eller har jag helt missförstått vad du menar? Tycker att det verkar lite för lätt.. 😕
Alltså, eftersom det är en ståltråd kan man både kapa och böja den.
February 21, 2003
MrWeizel hade rätt först. Ett inlägg räknas efter senaste edit och inte i vilken ordning de hamnar här.
Problem 2
På marknaden såldes trettio grisar för mellan 935 och 1750 kronor styck och trettio säckar för mellan 16 och 99 kronor styck. Alla priser var olika och i hela kronor. Bönderna Jansson och Johansson köpte var sin gris i en säck och påstår att de betalat lika mycket. Är det möjligt, och så fall varför (inte)?
January 28, 2003
Ogrebeast wrote: Problem 2
På marknaden såldes trettio grisar för mellan 935 och 1750 kronor styck och trettio säckar för mellan 16 och 99 kronor styck. Alla priser var olika och i hela kronor. Bönderna Jansson och Johansson köpte var sin gris i en säck och påstår att de betalat lika mycket. Är det möjligt, och så fall varför (inte)?
Jansson köper: En gris för 1000kr och en säck för 70kr
Johansson köper: En gris för 1010kr och en säck för 60kr
Om skillnaden mellan de två grisarna är lika stor som skillnaden mellan de två säckarna, och den ena köper den billiga grisen och den dyra säcken och den andra köper den dyra grisen, men den billiga säcken, så kommer det sammanlagda priset att bli samma för båda köparna
June 17, 2002
Ogrebeast wrote: Okej, den var lite för lätt 😛
Nu kommer en lite roligare
Problem 3
Vi har 43 linjesegment med längderna 1, 2, 3, ... , 43 cm respektive. Är det möjligt att med dessa segment skapa en kvadrat? Alla segment måste användas.
jag gissar på Nej... 🙄
nån förklaraing får du inte... kan ju bara ha 50% rätt så varför inte chansa... 8)
January 28, 2003
Ogrebeast wrote: Okej, den var lite för lätt 😛
Problem 3
Vi har 43 linjesegment med längderna 1, 2, 3, ... , 43 cm respektive. Är det möjligt att med dessa segment skapa en kvadrat? Alla segment måste användas.
Nej, då 1+2+3...+43=946 så blir snittlängden 22cm. Iom med att där är 43 delar så går det inte att få en kvadrat, då 43 inte är jämnt delbart med 4.
June 17, 2002
MrWeizel wrote: [quote=Ogrebeast]Okej, den var lite för lätt 😛
Problem 3
Nej, då 1+2+3...+43=946 så blir snittlängden 22cm. Iom med att där är 43 delar så går det inte att få en kvadrat, då 43 inte är jämnt delbart med 4.
😛 jag var först med rätt svar.. vilket var NEJ.. alltså vann jag..=)
February 21, 2003
MrWeizel wrote: Iom att 1+2+3...+43=946 och att 946/4=236,5 så går det inte att bilda en kvadrat, då 946 inte är jämnt delbart med fyra.
Den var mer rakt på sak och tydlig. Rätt!
Lätta problem hittills (eftersom Vesslan klarade dem hehe)
Problem 4
Lite annorlunda problem nu. Jag vill nämligen enbart ha en förklaring.
Ni kanske har hört talas om att det bara krävs fyra färger för att kunna färga en karta utan att två länder med samma ifyllda färg behöver gränsa till varandra.
Men om ni nu istället ritar upp ett landskap genom att sätta ner pennspetsen på ett papper och ritar helt slumpmässigt men hela tiden håller spetsen kvar på pappret och sedan slutar i samma punkt som ni började. Då inser ni snart att det bara krävs två färger för att kunna färga en hel karta utan att två länder med samma färg möts.
Hur är detta möjligt?
Notera att det gör inget om två länder med samma färg möts i en punkt/"hörn" eller vad man ska kalla det.
Lite klurigare kanske.
June 18, 2001
Tjae... utgå från ett slutet fält, vilket motsvarar ett sträck som aldrig korsar sig självt. Vill du korsa sträcket innebär det samma sak som att du på valfritt ställe vrider en del av fältet 180 grader och lägger ned det igen i valfri form (en cirkel kan t.ex. bli en åtta.) De nya fält som uppstår utanför den vridna delen behåller sin gamla färg och de som hamnar inuti blir inverterade. Fälten utanför kommer självklart inte ligga bredvid andra fält utanför av samma färg om de inte gjorde det tidigare, det samma gäller förhållandet mellan fälten inom det nya området. Lika självklart är det att de områden som genom operationen har delats i två delar inte orsakar problem, eftersom den del som hamnar innanför blir inverterad.
Glasklart? 🙂
February 21, 2003
Jerry, jag fattar ärligt talat noll. 😕
Och är det som jag tror att du menar så inskränker du dig om du bara använder dig av "180-gradersvridningar" av områden. Men jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Det finns MYCKET enklare sätt att förklara detta. Den förklaring som jag tänkte ut när jag hörde om denna för första gången tog mig två minuter att komma på så då kan den ju inte vara alltför komplicerad.
1 Guest(s)