Matematiska problem|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Matematiska problem
MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
sp_UserOfflineSmall Offline
589124
April 4, 2004 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. Ogrebeast... gör du själv dessa problem eller har du nån bok eller nåt där du snor dom ifrån??

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
589125
April 4, 2004 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

men, om du låter linjen gå exakt på sig själv vid ett tillfälle så går det väl inte med bara två färger?

om detta inte är tillåtet så kan du bara göra korsningar där det är minst fyra delar, vilket innebär att alla bitar måste ha minst en bit som ligger tvärs över eller vad man ska säga..

ehh...

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
589134
April 4, 2004 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Hmm.. Ogrebeast... gör du själv dessa problem eller har du nån bok eller nåt där du snor dom ifrån??

De första tre problemen tog jag från en bok som jag hittade bland mina gamla saker. Därav den lätta nivån. wink

Men det fjärde som ställer problem för er hörde jag däremot av en kompis som kände till problemet men som inte hade en förklaring. Det fick han däremot från mig. wink

Öwall wrote: men, om du låter linjen gå exakt på sig själv vid ett tillfälle så går det väl inte med bara två färger?

Man kan korsa samma punkt flera gånger, alltså kan det finnas fler än fyra områden som du nämnde.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
589144
April 4, 2004 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Jerry, jag fattar ärligt talat noll. 😕
Och är det som jag tror att du menar så inskränker du dig om du bara använder dig av "180-gradersvridningar" av områden. Men jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Det finns MYCKET enklare sätt att förklara detta. Den förklaring som jag tänkte ut när jag hörde om denna för första gången tog mig två minuter att komma på så då kan den ju inte vara alltför komplicerad. wink

Anta att ditt streck är ett snöre. Med 180-gradersvridning menar jag att du lyfter på snöret någonstans, snor det ett halvt varv och lägger ned det på valfri plats. Du kommer då att ha skapat ett kors, eller hur? Varje korsning av linjen kan förklaras på detta sätt. Sedan inverterar du bara färgerna i den del du har vänt på.

Det är ett induktionsbevis.

Kan jag lägga upp en bild någonstans som exempel?

Ogrebeast
Member
Medlem
589145
April 4, 2004 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Anta att ditt streck är ett snöre. Med 180-gradersvridning menar jag att du lyfter på snöret någonstans, snor det ett halvt varv och lägger ned det på valfri plats. Du kommer då att ha skapat ett kors, eller hur? Varje korsning av linjen kan förklaras på detta sätt. Sedan inverterar du bara färgerna i den del du har vänt på.

Jo den biten är jag med på. Men det finns operationer man kan göra med ett snöre som inte täcks av vridningar.

Jerry wrote: Det är ett induktionsbevis.

Kan jag lägga upp en bild någonstans som exempel?

http://upload.stormaz.servebeer.com/

Jerry
Member
Medlem
589154
April 4, 2004 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det någon annan operation som är relevant för problemet? Mitt argument är att varje tänkbar figur kan ses som ett antal vändningar som utgår från en enkel, okorsad figur.

http://upload.stormaz.servebee.....Ffigur.jpg

Ogrebeast
Member
Medlem
589179
April 4, 2004 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, det enda du har bevisat är övergången A, men inte B. De är inte allmänt geometrisk ekvivalenta som det heter.

http://upload.stormaz.servebee...../snore.jpg

Du visar mer att man KAN göra så. Men det räcker inte. Man måste liksom dessutom samtidigt visa att det är omöjligt att teorin skulle vara fel.

Jerry
Member
Medlem
589184
April 4, 2004 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Övergång B gör ingen skillnad. Det finns inget område som gränsar tíll det nya fältet. 😉

Ogrebeast
Member
Medlem
589187
April 4, 2004 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Övergång B gör ingen skillnad. Det finns inget område som gränsar tíll det nya fältet. 😉

laugh

Öwall
Member
Medlem
589200
April 4, 2004 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

för att det ska behövas fler färger än två måste det finnas tre sektorer, vilket man inte kan åstadkomma genom att korsa två linjer.

Ogrebeast
Member
Medlem
589209
April 4, 2004 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: men, om du låter linjen gå exakt på sig själv vid ett tillfälle så går det väl inte med bara två färger?

om detta inte är tillåtet så kan du bara göra korsningar där det är minst fyra delar, vilket innebär att alla bitar måste ha minst en bit som ligger tvärs över eller vad man ska säga..

Öwall wrote: för att det ska behövas fler färger än två måste det finnas tre sektorer, vilket man inte kan åstadkomma genom att korsa två linjer.

Dessa två ihop räcker som bevis. För om man studerar alla noder (skärningspunkter) så kan det bara finnas jämnt antal linjer som strålar ut från noden. Eftersom man aldrig lyfter pennan som kommer det alltid vara linjer som blir in-ut, in-ut hela tiden i par hur många gånger man än passerar noden. Och eftersom det är ett jämnt antal linjer, är det ett jämnt antal områden mellan linjerna som man då kan färga varannan. Detta betyder att man inte hänger upp sig på formen av områdena, utan bara studerar noderna som lyder under den geometriska ekvivalensen.

Ogrebeast
Member
Medlem
589214
April 4, 2004 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Problem 5
Ni har sex lika långa pinnar. Hur ska ni placera dessa så att det bildas fyra exakt lika stora trianglar? Ni måste använda alla pinnar och ni får inte bryta av dem på nåt sätt.

Öwall
Member
Medlem
589220
April 4, 2004 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

tetraeder

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
589222
April 4, 2004 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Problem 5
Ni har sex lika långa pinnar. Hur ska ni placera dessa så att det bildas fyra exakt lika stora trianglar? Ni måste använda alla pinnar och ni får inte bryta av dem på nåt sätt.

den va ju lätt man kör 3D - pyramid... fast med 3 sidor... eller det blir 4 jaja ni fattar nog...

Ogrebeast
Member
Medlem
589237
April 4, 2004 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: tetraeder

Rätt!

Problem 6
Hur kan man placera fem enkronor så att samtliga mynt vidrör varandra? Varje enkrona har alltså kontakt med alla de andra mynten.

Edit: Förtydligande

MULLVADEN
Member
Medlem
589243
April 4, 2004 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=Öwall]tetraeder

Rätt!

Problem 6
Hur kan man placera fem enkronor så att samtliga mynt vidrör varandra? Varje enkrona har alltså kontakt med de andra mynten.

OO
OO Och så den sista på dom andra..=) i mitten..=)

Ogrebeast
Member
Medlem
589250
April 4, 2004 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: OO
OO Och så den sista på dom andra..=) i mitten..=)

Nä, då har hörnmynten inte kontakt med det myntet som ligger tvärs över i andra hörnet.

MULLVADEN
Member
Medlem
589255
April 4, 2004 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm. oj.. det kanske bara e 2 av dom som berörs diagonalt??

Öwall
Member
Medlem
589257
April 4, 2004 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

såhär kanske
[Image Can Not Be Found] detta borde inte fungera om de vore helt cirkulära dock, nu är de ju räfflade

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
589283
April 4, 2004 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

TADA!! jag har testat och detta funkar:
[Image Can Not Be Found]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 270
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL