February 21, 2003
Borde nästan vara bonuspoäng för Öwalls bild
Bogus^ hade däremot rätt. Finns flera olika möjligheter till lösning förresten. 🙂
Problem 7
Ett sannolikhetsproblem. Tänk er en fotbollsmatch där det finns 23 personer på plan, spelare plus domare. Hur stor är sannolikheten att åtminstone två personer har samma födelsedag? Det spelar ingen roll om de är födda under olika år, det är datumet på året som är relevant.
Ni behöver inte redovisa en fullständig uträkning om ni inte vill, för det kan bli lite kladdigt att skriva. Jag ger rätt för ett svar som ligger +-5%-enheter från det rätta svaret med en bra förklaring om hur man ska tänka.
November 26, 2002
ok, jag börjar med sannolikheten att någon har samma födelsedag som en av dem, säg domaren.
chansen att två personer har samma födelsedag är 1/365, chansen att minst en av 22 har samma födelsedag som en given spelare är alltså 22/365
sen är det bara att fortsätta till nästa spelare, och räkna bort domaren, och så vidare.
då räknar vi ut 1+2+3...+22+23, vilket är (23*24)/2, vilket är 276.
chansen är alltså 276/365, dvs 75,6%
February 21, 2003
En ganska lätt (?):
Problem 8
Tänk er en cylinder som har omkretsen 32 cm och höjden 120 cm. Nu lindar nu ett snörerunt om som en spiral runt om cylinder dom löper från botten till toppen av cylinder så att det blir totalt 5 lindade varv. Vad är den kortaste längden på ett snöre man behöver ha för att klara detta?
Lindningen ser ut som en polkagris som vrider sig runt uppåt alltså. Jaja, ni fattar säkert.
January 28, 2003
Om man delar cylindern i fem lika stora delar så blir varje del 24cm hög. Därefter skär man upp cylidern så det blir en rektangel med sidorna 32*24cm.
Man delar därefter rektangeln diagonalt så får man en rätviklig triangel som har katetrarna 32cm och 24cm. Då är hypotenusan rot(32^2+24^2)=40cm.
Då är alltså varje varv 40cm. 40*5=200.
Kortaste längden på snöret är 200cm
May 1, 2003
Jag har redan knäckt en av dina problem.. det räcker för mig 😛
2 Guest(s)