November 26, 2002
Ogrebeast wrote: TYPISKT! Jag visste att en chalmerist skulle klara det, men jag ville ju låta gymnasisterna svettas lite för att jag aldrig gav ytterradien till dem. :banghead:
Skäms på dig Trädon som förstör mitt roliga!Återkommer senare med nytt problem. 🙂
jag var väldigt nära på att fråga efter den, men jag räknade med att du inte glömde något =)
sen borde jag listat ut det med förhållandet mellan volym- och längdskala =/
tänkte inte en sekund på det ens
October 7, 2002
Problem 11
På ett schackbräde kallas två rutor närliggande om de har en kant eller ett hörn gemensamt. De 64 rutorna på ett schackbräde numreras i godtycklig ordning med talen från 1 till 64. Visa att det alltid finns två närliggande rutor vilkas nummer har en positiv differens som är högst 16...
June 18, 2001
Ogrebeast wrote: [quote=Marron]ajdå.. så jag skulle gjort det tydligare lr?!
Får försöka ta nästa då..
Du räknade fel. Det lönar sig först efter 4:e året, och inte efter 2:a året som du skrev. Annars hade du ju precis rätt sätt att tänka.
3 år och 7 månader. Ni tänker fel. Efter fyra år ligger visserligen lönen på samma nivå för både alt 1 och alt 2, men de har inte tjänat lika mycket.
Strunt samma. Nu ska jag tänka på den nya frågan.
February 21, 2003
Jerry wrote: [quote=Ogrebeast][quote=Marron]ajdå.. så jag skulle gjort det tydligare lr?!
Du räknade fel. Det lönar sig först efter 4:e året, och inte efter 2:a året som du skrev. Annars hade du ju precis rätt sätt att tänka.
3 år och 7 månader. Ni tänker fel. Efter fyra år ligger visserligen lönen på samma nivå för både alt 1 och alt 2, men de har inte tjänat lika mycket.
Nä, 3 år och 9 månader för att vara exakt. Då ligger totala summan lika ända upp till 4 år. Sen rycker alt 1 iväg.
January 28, 2003
Ogrebeast wrote: [quote=Jerry][quote=Ogrebeast][quote=Marron]ajdå.. så jag skulle gjort det tydligare lr?!
Nä, 3 år och 9 månader för att vara exakt. Då ligger totala summan lika ända upp till 4 år. Sen rycker alt 1 iväg.
Jerry: Håll dig till humaniora, humanistjävel :bgrin:
January 28, 2003
Jerry wrote: Ey, jag räknade fel på en siffra. Jag fick 120-114 till att bli 8. :bgrin:
MrWeizel skall inte säga något 🙂
Math Hall of Fame:
***** MrWeizel
** Öwall
* Bogus^
* Jerry
* TERdON
:bgrin:
Edit; Din fuling Jerry, trodde du inte jag skulle hinna qouta innan du ändrade inlägget
October 7, 2002
July 14, 2003
Angående Problem 9:
Ni har väl tänkt på att det blir ingen statlig inkomstskatt på beskattningsbar förvärvsinkomst upp till 284.300 kr. Mellan 284.300 kr och 430.000 kr är skatten 20% på den beskattningsbara förvärvsinkomsten. På den beskattningsbara inkomsten som överstiger 430.000 kr är den statliga inkomstskatten 25%.
Skatten räknas per månad.
...men det är ju då relaterat till verkligheten och inte till din fråga! =)
För att relatera lite till "vem som egentligen får mest lön" kan man kolla på följande fingerade löneförhandling:
--------
"- Det gäller din nya lön för året.
- Just det.
- Som du vet gav avtalet ett generellt påslag och därtill en pott att fördela individuellt.
- Just det.
- Vi tänkte föreslå dig ett extra pålägg som tyvärr inte kan bli mer än 440kr. Du vet tiderna...
- Det kan jag inte acceptera.
- Men det blir ju nästan plus 1000 kr.
- Det kan jag inte gå med på.
- Du måste förstå att vi inte kan spränga ramarna bara för dig. Ska du ha, ska alla. Vad begär du egentligen?
- Sänkt lön.
- Sänka? Är du galen!
- Jag vill ha en sänkning på 2000 kr.
- Haha, förlåt mig, jag fattade inte genast att du skojade. Men om vi nu skulle snacka allvar, alltså...
- Jag är gravallvarlig. Jag begär härmed sänkt lön.
- Du skulle till och med komma under den gräns där vi kan kräva obetalt övertidsarbete.
- Bara bra. Min fru gör detsamma. Hon begär halvtid eller sänkning på 4000 kr. vi får det bättre på det viset.
- Bättre genom att få det sämre?
- Det är mycket enkelt. Sänker vi våra löner med sex lappar i månaden får vi bostadsbidrag, plats på dagis och dessutom råd att skaffa ett barn till. Moderskapspengen och barnbidragen är skattefria. Dessutom hinner vi jobba mera.
- Jobba mera? Om jag förstod dig rätt var du glad att slippa jobba.
- Jobba hemma alltså. Vi ska bygga om. Ulla tar halvtid och jag slipper övertid så kan vi själva göra om bygget. Vi tog in en offert och den gick på 30 000. Om vi tvingats att ta ett lån så skulle vi behöva en sammanlagd löneökning på 100 000 för att gå i land med det och så långt sträcker du dig väl inte eller hur?
- Vad begär du?
- Jag begär sänkt lön för att få råd.
- Men det är ju omoraliskt. Hur skulle det gå med samhället om alla begärde sänkt lön?
- Nej men att få 50 procents marginalskatt. Du vet, politikerna kommer aldrig att klara det. Man får ta saken i egna händer. Innan världen går under och de svenska företagen allmänt läggs ned ville jag förverkliga drömmen på mitt eget sätt.
- Jag tror du får bråk. Facket kan aldrig acceptera att folk frivilligt sänker sina löner.
- Är man idealist får man vara beredd på lidande.
- Men varför?
- Innan jag dör måste jag helt enkelt få veta hur det känns när det verkligen lönar sig att jobba. "
--------
...med andra ord hade du kunnat formulera om frågan och gjort det tydligt att det ena alternativet fick mycket lägre höjning och fått svaret till att just denne får i slutändan mer pengar...
8)
January 28, 2003
Om man numererar så som jag gjort på bilden så kommer differansen aldrig bli högre än 16, då de längsta avstånden mellan två närliggande rutor är just 16.
(pilen är bara där för att visa hur jag numererat, dvs ettan uppe i vänstra hörnet och sedan fyllt på i "ramar" runt omkring)
2 Guest(s)