February 21, 2003
Du tar en omväg i tänkandet egentligen Jerry men du kommer fram till rätt räkningar iaf. Så visst ska man räkna med permutationer. 🙂
Den korrekta lösningen är
P(3 trasiga i rad) = (antal möjligheter där 3 är i rad)/(totalt antal möjligheter med 3 trasiga) = 18/(20 över 3) = 18/(20!/17!(20-17)!) = 18*3!*17!/20! = 18*3!/( 20*19*18 ) = 3!/(20*19) 3*2*1/(20*19) = 3/190
Och 3/190 = 108/6840, men du var ju för lat för att förkorta. 🙄 😛
Ytterligare en poäng till Jerry.
Nytt problem imorrn från antingen mig eller Trädonet. 🙂
October 7, 2002
EDIT: Observera markerad ändring!!!
Problem 13
Ylva, Åsa och Östen har som sommarjobb att måla planket runt ortens fotbollsarena. Ylva klarar att måla 4 m/h, medan Åsa är snabbare och klarar 5 m/h. När arbetet börjar är Östen 5 h försenad, vilket leder till att planket är färdimålat 2 h senare än planerat. Hur många m/h målar Östen? Hur mycket hade arbetet blivit försenat om istället Ylva varit 5 h försenad och de bägge andra kommit i tid?[/i][/b]
July 13, 2002
TERdON wrote: Problem 13
Ylva, Åsa och Östen har som sommarjobb att måla planket runt ortens fotbollsarena. Ylva klarar att måla 4 m/h, medan Åsa är snabbare och klarar 5 m/h. När arbetet börjar är Östen 5 h försenad, vilket leder till att planket är färdimålat 5 h senare än planerat. Hur många m/h målar Östen? Hur mycket hade arbetet blivit försenat om istället Ylva varit 5 h försenad och de bägge andra kommit i tid?
Fattar inte. Har de andra börjat jobba och östen kommer 5h sent eller väntar de 5h med att börja tills han kommer och då börjar arbeta?
October 7, 2002
Elias667 wrote: [quote=TERdON]Problem 13
Ylva, Åsa och Östen har som sommarjobb att måla planket runt ortens fotbollsarena. Ylva klarar att måla 4 m/h, medan Åsa är snabbare och klarar 5 m/h. När arbetet börjar är Östen 5 h försenad, vilket leder till att planket är färdimålat 5 h senare än planerat. Hur många m/h målar Östen? Hur mycket hade arbetet blivit försenat om istället Ylva varit 5 h försenad och de bägge andra kommit i tid?
Fattar inte. Har de andra börjat jobba och östen kommer 5h sent eller väntar de 5h med att börja tills han kommer och då börjar arbeta?
Duktigt Elias667. Precis som du noterar så är problemet felaktigt - med de data jag skrivit så målar antingen Östen planket helt ensam (de andra tittar på) eller så väntar de till att börja tills han dyker upp, som du föreslår. Varkendera är rätt, den markerade femman skall nämligen vara en tvåa... Sorry!
July 13, 2002
TERdON wrote:
Duktigt Elias667. Precis som du noterar så är problemet felaktigt - med de data jag skrivit så målar antingen Östen planket helt ensam (de andra tittar på) eller så väntar de till att börja tills han dyker upp, som du föreslår. Varkendera är rätt, den markerade femman skall nämligen vara en tvåa... Sorry!
Så problemet kvarstår då? Ska ge den ett försök ikväll, men nu har jag fysiklabb 😀
February 21, 2003
Problem 14
Denna består av TVÅ frågor jag vill ha besvarade.
14 a)
När jag kommer hem varje dag från skolan och ska ta hissen upp till min lägenhet, så är den bannemig ALDRIG vid bottenplan där jag vill ha den. Jag måste oftast trycka på knappen och slösa några värdefulla sekunder på att vänta. Vad är sannolikheten att hissen står vid bottenplan, eller åtminstone redan är på väg mot bottenplan, när jag kommer till hissdörren?
14 b)
Vad är sannolikheten att hissen redan står på just min våning när jag kommer ut ur lägenheten? Antag att jag inte gått ur lägenheten på ett tag så att hissen gått upp och ner några gånger innan jag går ut igen.
Vidare info och antaganden:
- Mitt hus har 8 bebodda våningar plus bottenplan där entrén finns.
- Hissen åker lika fort uppåt som neråt.
- Ingen i trappuppgången känner någon annan som bor i trappuppgången.
- Jag kommer alltid hem/går ut under tider då det strömmar lika mycket folk ut som in.
- På varje våning finns det tre lägenheter.
- Det bor en person i varje lägenhet.
May 17, 2002
Ogrebeast wrote: Problem 14
Denna består av TVÅ frågor jag vill ha besvarade.14 a)
När jag kommer hem varje dag från skolan och ska ta hissen upp till min lägenhet, så är den bannemig ALDRIG vid bottenplan där jag vill ha den. Jag måste oftast trycka på knappen och slösa några värdefulla sekunder på att vänta. Vad är sannolikheten att hissen står vid bottenplan, eller åtminstone redan är på väg mot bottenplan, när jag kommer till hissdörren?14 b)
Vad är sannolikheten att hissen redan står på just min våning när jag kommer ut ur lägenheten? Antag att jag inte gått ur lägenheten på ett tag så att hissen gått upp och ner några gånger innan jag går ut igen.Vidare info och antaganden:
- Mitt hus har 8 bebodda våningar plus bottenplan där entrén finns.
- Hissen åker lika fort uppåt som neråt.
- Ingen i trappuppgången känner någon annan som bor i trappuppgången.
- Jag kommer alltid hem/går ut under tider då det strömmar lika mycket folk ut som in.
- På varje våning finns det tre lägenheter.
- Det bor en person i varje lägenhet.
har du hört talas om Murphys lag?
November 26, 2002
a) chansen är 50%. det är alltid lika många som tar sig ut som tar sig in, och alltid lika många från samma våning.
b) chansen är en på sexton. det finns 9 olika utfall, 50% chans att hissen är nere/på väg ner, och sen de åtta olika våningarna. med tanke på att man inte vet vilken våning man själv bor på borde det vara samma sannolikhet för dessa utfall.
February 21, 2003
Öwall wrote: a) chansen är 50%. det är alltid lika många som tar sig ut som tar sig in, och alltid lika många från samma våning.
b) chansen är en på sexton. det finns 9 olika utfall, 50% chans att hissen är nere/på väg ner, och sen de åtta olika våningarna. med tanke på att man inte vet vilken våning man själv bor på borde det vara samma sannolikhet för dessa utfall.
En av dem är rätt. Tänk på det jag sa om att du inte ska räkna med dig själv i trafiken.
1 Guest(s)