Matte A och B|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Matte A och B
Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
sp_UserOfflineSmall Offline
622961
May 17, 2004 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Nästan MVG i Matte A. Fick ett poäng över godkänt på matte b provet och likadant på c provet...

Går teknik i 2:an och det är inte det att jag inte är bra på matte. Men läraren... Suck kan inte beskriva mitt hat. Aja det är väl dels mitt eget fel.
Stog inte ut med att ha han ända till matte E och hela Fy B så jag tog lägre behörighet.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
623079
May 17, 2004 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Känner en snubbe som tävlat i matte kom bla femma i sm eller nått sånt.

Till alla er som säger fick nästan MVG eller VG. Det finns inget som heter så. Inse fakta ni var inte värda MVG eller VG, för på betyget står det bara G ändå 🙂

Va jag? Nej jag suger på matte gjorde bara proven i A kursen och fick godkänt. Istället för B matten läste jag lite nätverk 🙂

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
623232
May 18, 2004 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

BelGarath: Jasså... Plugga på prov som täcker 100 resp 50 poäng är ju lätt...

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
623399
May 18, 2004 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: det töntigaste man kan göra är att skryta om poäng på ett prov som man kan plugga på

Men matte är ju ett ämne där det inte hjälper hur mycket du än pluggar ifall du inte har något bakom pannbenet och förstår vad det handlar om.
Det kanske inte gäller i matte a och b, men sen när du kommer upp på lite högre kurser så blir det lite lurigare, och roligare... 🙂

Jag har alltid haft rätt lätt för matte och tycker det är intressant, men det är väl för att jag är så intresserad av vad som händer innuti datorer, och där snackar vi ju bara matte.

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
623463
May 18, 2004 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

matte är ju inte bara en massa hopar med formler, de är logiskt tänkande så de som Coore säger är helt korrekt.

stormaz: Din syn på saken har jag aldrig hört förr, men nu när man tänker på de så är de ju faltiskt i princip sant 😀 enda skillnaden är ju att man får lite högre slutpoäng som man söker vidare med, men offtast så behövs de ju bara att man läst vissa kurser 😉

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
623465
May 18, 2004 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick 18 poäng på matte B provet. YES 😛

Sex i klassen klarade inte av kursen, och får göra omprov.

Känns lite synd om dem dock.

Är rätt glad att jag klarade av kursen, med tanke på att jag i Fredags inte kunde någonting. Men i Lördags insåg att jag har prov på måndag. Och satt och vrålpluggade i helgen.

Kunde kanske 10% av kursen (B) innan i Fredags. I söndags så kanske jag kunde 65%.

(rena gissningar)

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
623770
May 18, 2004 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker ingen av kurserna var svåra alls, men det bror nog på vilken lärare man har/haft.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
623776
May 18, 2004 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Fick 18 poäng på matte B provet. YES 😛

Sex i klassen klarade inte av kursen, och får göra omprov.

Känns lite synd om dem dock.

Är rätt glad att jag klarade av kursen, med tanke på att jag i Fredags inte kunde någonting. Men i Lördags insåg att jag har prov på måndag. Och satt och vrålpluggade i helgen.

Kunde kanske 10% av kursen (B) innan i Fredags. I söndags så kanske jag kunde 65%.

(rena gissningar)

Nåå, hur ser nu PQ-formeln ut och vad är linjens ekvation? 😛

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
623783
May 18, 2004 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

PQ formeln står i formel samlingen.
Men vad i helvete är linjens ekvation?

är det typ y=X2+4x+18 ?

MrWeizel
Member
Medlem
623787
May 18, 2004 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: PQ formeln står i formel samlingen.
Men vad i h*****e är linjens ekvation?

är det typ y=X2+4x+18 ?

Men d'oh, du skall givetvis kunna den utantill!

Linjens ekvation är y=kx+m

Coore
Member
Medlem
623798
May 18, 2004 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Kunde kanske 10% av kursen (B) innan i Fredags. I söndags så kanske jag kunde 65%.

(rena gissningar)

Knappast något du ska vara nöjd över, för då kommer du bara kunna de 10%:en om ett tag.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
623807
May 18, 2004 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=smurfen87]Kunde kanske 10% av kursen (B) innan i Fredags. I söndags så kanske jag kunde 65%.

(rena gissningar)

Knappast något du ska vara nöjd över, för då kommer du bara kunna de 10%:en om ett tag.

Tror knappast någon av oss som precis gått kursen B kan 100%.
Speciellt inte eftersom vi inte gått igenom hela kursen med läraren (matte B är 50 poäng, och vi har bara haft cirka 35 timmar, så vissa kapitel har vi "hoppat över" inför provet). Såldedes ingen kunskap om det inför provet. Därför kunde jag inte mer än 60-65%.

Dock ska vi gå igenom de kapitlen nu efter provet. Så när vi är klara så kanske jag kommer kunna 70-75%. 80 % kanske?
Vissa kanske kan 85-95% av vad man ska kunna. (inte jag)

Och ovanstående om 10 % i Fredags kanske var lite överdrivet. Men har faktiskt lärt mig en hel del i helgen. Synd bara att jag inte pluggat mer på helgerna tidigare. Men har helt enkelt inte haft tid och ork. Alla prioriterar inte matte, utan det finns annat också!

Hatar personer som tror "matte" är allt. Finns en j-vla massa mer ämnen man kan vara duktig i. Och visst är det viktigt att kunna matte, och att en del kan "extrem-matte". Men alla behöver inte kunna den. Dock kanske man behöver den för att få de finaste "Skandia jobben".

Coore
Member
Medlem
623814
May 18, 2004 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Hatar personer som tror "matte" är allt. Finns en j-vla massa mer ämnen man kan vara duktig i. Och visst är det viktigt att kunna matte, och att en del kan "extrem-matte". Men alla behöver inte kunna den. Dock kanske man behöver den för att få de finaste "Skandia jobben".

Matte är absolut inte allt, men det är grunden till mycket.
Och jag tycker det är förvånansvärt få människor här, på ett datorforum, som inte bryr sig alls om matte.
Men men...
Antar att alla inte kan vara lika fulländade som mig... 😛

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
623829
May 18, 2004 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja. Bara för man är intresserad av datorer och data så behöver man ju inte vara jätte intresserad av mattematik.

Om du kan 75-80% av en kurs så kan du ändå hyffsat mycket. Plus att man ju läser vidare sen också (B-kursen räcker inte långt för en teknikare).

Om och när man nu orkar plugga vidare är en annan fråga.

För att programmera, nätverkstekniker och liknande sysslor behöver man nog inte egentligen särskild mycket kunskap inom mattematik. Farsan min är inte särskillt "bra" inom matte, men har ändå jobbat med det väldigt länge (snart i 40 år). Han är systemutvecklare nere i Lund, jobbar med Oracle och sånt där. Fattar inte mycket mer än att han håller på med "biblioteksgrejer".

Saken är. För att gilla data/datorer behöver du ju inte vara extrem egentligen på matte. Räcker du har baskunskaper. Att sedan arbetsmarknaden kräver mer är en annan sak. Men det faktiskta värdet är mindre.

Där du ska ha nyttan av svårare matte är nog i program där du ritar upp mycket saker. Som i exempelviss spel. Där är det nog väldigt bra och nödvändigt med hög kunskap.

Men visst. Coore är ju macho man 😛 Fulländat nummer 1! Grattis... Men våga inte kom och snacka skit om mitt G, som jag faktiskt är glad över! Tro'et om du vill 😛

Coore
Member
Medlem
623841
May 18, 2004 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: För att programmera, nätverkstekniker och liknande sysslor behöver man nog inte egentligen särskild mycket kunskap inom mattematik.

😮
Matte är ju typ A och O i programmering

smurfen87 wrote:
Saken är. För att gilla data/datorer behöver du ju inte vara extrem egentligen på matte. Räcker du har baskunskaper. Att sedan arbetsmarknaden kräver mer är en annan sak. Men det faktiskta värdet är mindre.

Nej, det har jag inte sagt, men jag menar eftersom en processor enbart bygger på logik och matematik så tycker jag att det är rätt intressant att kunna det... 🙂

smurfen87 wrote:
Men visst. Coore är ju macho man 😛 Fulländat nummer 1! Grattis... Men våga inte kom och snacka skit om mitt G, som jag faktiskt är glad över! Tro'et om du vill 😛

Visst fasen är jag macho, men inte har jag klankat ner på ditt betyg.

Jag tror att du kommer tycka att matte är lite roligare när du kommit lite längre, så var det iaf för mig.

MrWeizel
Member
Medlem
623861
May 18, 2004 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=smurfen87] Men visst. Coore är ju macho man 😛 Fulländat nummer 1! Grattis... Men våga inte kom och snacka skit om mitt G, som jag faktiskt är glad över! Tro'et om du vill 😛

Jag tror att du kommer tycka att matte är lite roligare när du kommit lite längre, så var det iaf för mig.

Problemet är väl oftast att om man inte gillar det alls så går man inte längre än absolut nödvändigt och på så sätt missar man att det blir roligare?

Coore
Member
Medlem
624022
May 19, 2004 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Coore][quote=smurfen87] Men visst. Coore är ju macho man 😛 Fulländat nummer 1! Grattis... Men våga inte kom och snacka skit om mitt G, som jag faktiskt är glad över! Tro'et om du vill 😛

Problemet är väl oftast att om man inte gillar det alls så går man inte längre än absolut nödvändigt och på så sätt missar man att det blir roligare?

Jo, tyvärr... Men som jag har fattat det så är smurfen87 tekniker, så han är tvungen att läsa iaf matte c.. och det är då det börjar bli lite roligare iaf.. 🙂

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
624039
May 19, 2004 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

Roligare kanske det är, det är alltid roligt att förstå matte. Men att förstå det är en annan sak! :bgrin:
Jag tvivlar dock inte på att om man verkligen går in för det kan man klara matte E även fast man sög på matte i nian, det handlar om vilja och hur mkt tid man lägger ned på det.

Undantag för mig dock! wink

MrWeizel
Member
Medlem
624053
May 19, 2004 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Undantag för mig dock! wink

För där kvittar det hur mycket tid som läggs ner och hur stor vilja från din sida som finns :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 142
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL