February 3, 2003
Nästan MVG i Matte A. Fick ett poäng över godkänt på matte b provet och likadant på c provet...
Går teknik i 2:an och det är inte det att jag inte är bra på matte. Men läraren... Suck kan inte beskriva mitt hat. Aja det är väl dels mitt eget fel.
Stog inte ut med att ha han ända till matte E och hela Fy B så jag tog lägre behörighet.
May 23, 2001
Känner en snubbe som tävlat i matte kom bla femma i sm eller nått sånt.
Till alla er som säger fick nästan MVG eller VG. Det finns inget som heter så. Inse fakta ni var inte värda MVG eller VG, för på betyget står det bara G ändå 🙂
Va jag? Nej jag suger på matte gjorde bara proven i A kursen och fick godkänt. Istället för B matten läste jag lite nätverk 🙂
January 4, 2001
BelGarath wrote: det töntigaste man kan göra är att skryta om poäng på ett prov som man kan plugga på
Men matte är ju ett ämne där det inte hjälper hur mycket du än pluggar ifall du inte har något bakom pannbenet och förstår vad det handlar om.
Det kanske inte gäller i matte a och b, men sen när du kommer upp på lite högre kurser så blir det lite lurigare, och roligare... 🙂
Jag har alltid haft rätt lätt för matte och tycker det är intressant, men det är väl för att jag är så intresserad av vad som händer innuti datorer, och där snackar vi ju bara matte.
April 5, 2003
matte är ju inte bara en massa hopar med formler, de är logiskt tänkande så de som Coore säger är helt korrekt.
stormaz: Din syn på saken har jag aldrig hört förr, men nu när man tänker på de så är de ju faltiskt i princip sant 😀 enda skillnaden är ju att man får lite högre slutpoäng som man söker vidare med, men offtast så behövs de ju bara att man läst vissa kurser 😉
February 4, 2003
Fick 18 poäng på matte B provet. YES 😛
Sex i klassen klarade inte av kursen, och får göra omprov.
Känns lite synd om dem dock.
Är rätt glad att jag klarade av kursen, med tanke på att jag i Fredags inte kunde någonting. Men i Lördags insåg att jag har prov på måndag. Och satt och vrålpluggade i helgen.
Kunde kanske 10% av kursen (B) innan i Fredags. I söndags så kanske jag kunde 65%.
(rena gissningar)
January 28, 2003
smurfen87 wrote: Fick 18 poäng på matte B provet. YES 😛
Sex i klassen klarade inte av kursen, och får göra omprov.
Känns lite synd om dem dock.
Är rätt glad att jag klarade av kursen, med tanke på att jag i Fredags inte kunde någonting. Men i Lördags insåg att jag har prov på måndag. Och satt och vrålpluggade i helgen.
Kunde kanske 10% av kursen (B) innan i Fredags. I söndags så kanske jag kunde 65%.
(rena gissningar)
Nåå, hur ser nu PQ-formeln ut och vad är linjens ekvation? 😛
February 4, 2003
Coore wrote: [quote=smurfen87]Kunde kanske 10% av kursen (B) innan i Fredags. I söndags så kanske jag kunde 65%.
(rena gissningar)
Knappast något du ska vara nöjd över, för då kommer du bara kunna de 10%:en om ett tag.
Tror knappast någon av oss som precis gått kursen B kan 100%.
Speciellt inte eftersom vi inte gått igenom hela kursen med läraren (matte B är 50 poäng, och vi har bara haft cirka 35 timmar, så vissa kapitel har vi "hoppat över" inför provet). Såldedes ingen kunskap om det inför provet. Därför kunde jag inte mer än 60-65%.
Dock ska vi gå igenom de kapitlen nu efter provet. Så när vi är klara så kanske jag kommer kunna 70-75%. 80 % kanske?
Vissa kanske kan 85-95% av vad man ska kunna. (inte jag)
Och ovanstående om 10 % i Fredags kanske var lite överdrivet. Men har faktiskt lärt mig en hel del i helgen. Synd bara att jag inte pluggat mer på helgerna tidigare. Men har helt enkelt inte haft tid och ork. Alla prioriterar inte matte, utan det finns annat också!
Hatar personer som tror "matte" är allt. Finns en j-vla massa mer ämnen man kan vara duktig i. Och visst är det viktigt att kunna matte, och att en del kan "extrem-matte". Men alla behöver inte kunna den. Dock kanske man behöver den för att få de finaste "Skandia jobben".
January 4, 2001
smurfen87 wrote: Hatar personer som tror "matte" är allt. Finns en j-vla massa mer ämnen man kan vara duktig i. Och visst är det viktigt att kunna matte, och att en del kan "extrem-matte". Men alla behöver inte kunna den. Dock kanske man behöver den för att få de finaste "Skandia jobben".
Matte är absolut inte allt, men det är grunden till mycket.
Och jag tycker det är förvånansvärt få människor här, på ett datorforum, som inte bryr sig alls om matte.
Men men...
Antar att alla inte kan vara lika fulländade som mig... 😛
February 4, 2003
Nja. Bara för man är intresserad av datorer och data så behöver man ju inte vara jätte intresserad av mattematik.
Om du kan 75-80% av en kurs så kan du ändå hyffsat mycket. Plus att man ju läser vidare sen också (B-kursen räcker inte långt för en teknikare).
Om och när man nu orkar plugga vidare är en annan fråga.
För att programmera, nätverkstekniker och liknande sysslor behöver man nog inte egentligen särskild mycket kunskap inom mattematik. Farsan min är inte särskillt "bra" inom matte, men har ändå jobbat med det väldigt länge (snart i 40 år). Han är systemutvecklare nere i Lund, jobbar med Oracle och sånt där. Fattar inte mycket mer än att han håller på med "biblioteksgrejer".
Saken är. För att gilla data/datorer behöver du ju inte vara extrem egentligen på matte. Räcker du har baskunskaper. Att sedan arbetsmarknaden kräver mer är en annan sak. Men det faktiskta värdet är mindre.
Där du ska ha nyttan av svårare matte är nog i program där du ritar upp mycket saker. Som i exempelviss spel. Där är det nog väldigt bra och nödvändigt med hög kunskap.
Men visst. Coore är ju macho man 😛 Fulländat nummer 1! Grattis... Men våga inte kom och snacka skit om mitt G, som jag faktiskt är glad över! Tro'et om du vill 😛
January 4, 2001
smurfen87 wrote: För att programmera, nätverkstekniker och liknande sysslor behöver man nog inte egentligen särskild mycket kunskap inom mattematik.
😮
Matte är ju typ A och O i programmering
smurfen87 wrote:
Saken är. För att gilla data/datorer behöver du ju inte vara extrem egentligen på matte. Räcker du har baskunskaper. Att sedan arbetsmarknaden kräver mer är en annan sak. Men det faktiskta värdet är mindre.
Nej, det har jag inte sagt, men jag menar eftersom en processor enbart bygger på logik och matematik så tycker jag att det är rätt intressant att kunna det... 🙂
smurfen87 wrote:
Men visst. Coore är ju macho man 😛 Fulländat nummer 1! Grattis... Men våga inte kom och snacka skit om mitt G, som jag faktiskt är glad över! Tro'et om du vill 😛
Visst fasen är jag macho, men inte har jag klankat ner på ditt betyg.
Jag tror att du kommer tycka att matte är lite roligare när du kommit lite längre, så var det iaf för mig.
January 28, 2003
Coore wrote: [quote=smurfen87] Men visst. Coore är ju macho man 😛 Fulländat nummer 1! Grattis... Men våga inte kom och snacka skit om mitt G, som jag faktiskt är glad över! Tro'et om du vill 😛
Jag tror att du kommer tycka att matte är lite roligare när du kommit lite längre, så var det iaf för mig.
Problemet är väl oftast att om man inte gillar det alls så går man inte längre än absolut nödvändigt och på så sätt missar man att det blir roligare?
January 4, 2001
MrWeizel wrote: [quote=Coore][quote=smurfen87] Men visst. Coore är ju macho man 😛 Fulländat nummer 1! Grattis... Men våga inte kom och snacka skit om mitt G, som jag faktiskt är glad över! Tro'et om du vill 😛
Problemet är väl oftast att om man inte gillar det alls så går man inte längre än absolut nödvändigt och på så sätt missar man att det blir roligare?
Jo, tyvärr... Men som jag har fattat det så är smurfen87 tekniker, så han är tvungen att läsa iaf matte c.. och det är då det börjar bli lite roligare iaf.. 🙂
July 27, 2002
Roligare kanske det är, det är alltid roligt att förstå matte. Men att förstå det är en annan sak! :bgrin:
Jag tvivlar dock inte på att om man verkligen går in för det kan man klara matte E även fast man sög på matte i nian, det handlar om vilja och hur mkt tid man lägger ned på det.
Undantag för mig dock!
1 Guest(s)