February 21, 2003

Kan säga direkt att det är något fel med uppgiften om man ska bestämma ett allmänt nollskilt samband utan att behöva bestämma a och b. Iaf om man går efter den korrekta definitionen av en funktion.
Om man kollar på det första kravet:
f(a+b) = f(a) - f(b)
Detta är omöjligt att ge en allmän lösning, eftersom funktionen f(a+b) inte kan känna av skillnaden mellan a och b i och med att de är kommutativa (a+b=b+a). Detta samband stämmer endast allmänt för f(x)=0.
Andra kravet:
f(ab) = b*f(a)
Detta betyder att funktionen f(x) är linjär, alltså har utseendet
f(x) = k*x
Även för andra kravet är f(x) = 0 en lösning, vilket är den enda lösning som täcker den allmänna lösningen för valfria a och b och uppfyller båda kraven.
Så om tanken är att man söker funktionen som uppfyller båda kraven så är det f(x) = 0 som gäller. Annars måste man bestämma a och b, vilket gör att man inskränker sig väldigt och man får ingen funktion längre, utan det blir en ekvation.

June 11, 2001

Jag testkörde dessa funktioner och konstaterade att;
* 0 (noll) är det enda tal som är gemensamt för dom båda
* Den första funktionen är ett oändligt stort/litet tal för funtionen [eller]
* Den andra fuktionen är resultatet av [sant], detta ger att alla tal som används om alla tal är (existens)
Resultatet är för första funktionen [falskt] om det inte är [sant] Resultatet är för andra funktionen [sant] eftersom det är grunden av [och]
November 4, 2001

Ogrebeast wrote: [quote=Blue_Moon_][quote=Ogrebeast] f(x) = k*x
(+m)
Nej. Jag menade att den skulle vara proportionellt linjär för att vara extra tydlig.
f(ab) = b*f(a)
f(x) = k*x
f(ab) = k*ab = b * k*a = b*f(a) OK
f(x) = k*x + m
f(ab) = k*ab + m= b * k*a + m =/= b*(k*a + m) = b*f(a) FEL
Det har du rätt i... känns dock lite simpelt för en mvg uppgift att det bara är en linjär funktion
Man kanske kan säga andra saker om den också, tex det med 0 ?

February 21, 2003

Spannen wrote: [quote=Ogrebeast][quote=Blue_Moon_][quote=Ogrebeast] f(x) = k*x
(+m)
Nej. Jag menade att den skulle vara proportionellt linjär för att vara extra tydlig.
f(ab) = b*f(a)
f(x) = k*x
f(ab) = k*ab = b * k*a = b*f(a) OK
f(x) = k*x + m
f(ab) = k*ab + m= b * k*a + m =/= b*(k*a + m) = b*f(a) FEL
Det har du rätt i... känns dock lite simpelt för en mvg uppgift att det bara är en linjär funktion
Man kanske kan säga andra saker om den också, tex det med 0 ?
Nej, man behöver inte säga så mycket mer än det jag skrev i mitt inlägg. Det framgår ju rätt klart. Den beskrivningen skulle duga gott på Chalmers iaf...
March 15, 2002

Blue_Moon_ wrote: Ja du läser väl teknisk fysik din lilla fuling?
![]()
har själv läst matte A B C D F D på natur-natur linjen.
å jag är inget mattesnille, ändå, hehe... ska skriva av matte E snart, tycker klart den är den svåraste kursen..
ne den e inte o leka med.. inte fysik b heller. iaf inte relativitetsteorin.

February 21, 2003

Blue_Moon_ wrote: Ja du läser väl teknisk fysik din lilla fuling?
![]()
har själv läst matte A B C D F på natur-natur linjen.
å jag är inget mattesnille, ändå, hehe... ska skriva av matte E snart, tycker klart den är den svåraste kursen..
Hehe, jo jag har några mattekurser totalt bakom mig just nu :
- Matte A-F
- Kryptografi & talteori
- Linjär algebra och geometri
- Inledande matematisk analys
- Reell matematisk analys A
- Reell matematisk analys B
- Matematisk statistik F
- Linjär algebra och numerisk analys
- Vektorfält och klassisk fysik
- Komplex matematisk analys
- Fourieranalys