February 21, 2003
Såg en väldigt bra tråd på swec där man koncentrerade sig på att hjälpa varandra med matte, och den spöar t o m vår "Gåtgissning" i aktivitet med hästlängder. Och man har ju sett att det titt som tätt dyker upp frågor här där folk har problem med sin matteuppgifter.
Så varför ska vi på NH vara sämre? 😀 Jag vet ju att det finns flera här med goda mattekunskaper som är en tillgång för er som inte gått lika många årskurser.
Så jag hoppas att detta "stulna" koncept även funkar här. Så posta på om det är nåt ni undrar eller behöver hjälp med så kanske nån vänlig själ svarar
February 21, 2003
Callister wrote: Jag kan behöva lite repetioner hur man löser ekvationer, har prov i det på måndag. 🙂
[Alltid en början] :blink:
Whoah! Blir en uppsats om man ska svara fullt ut. Men grunden är ju de fyra räknesätten för att lösa ut den okända variabeln 🙂
Det blir lättare att förklara om du lägger upp en ekvation som du vill ha löst
February 21, 2003
BelGarath wrote: [quote=Ogrebeast][quote=Öwall]Kan du komma till Borås och göra mitt nationella prov i matte C åt mig? 🙂
Självklart! Bara att jag lånar din mössa räcker som maskering
kan du göra ett matteprov åt mig med?
Om du tar min tenta i partiella differentialekvationer och Öwall tar min reglerteknik-tenta
November 26, 2002
BelGarath wrote: [quote=Ogrebeast][quote=Öwall]Kan du komma till Borås och göra mitt nationella prov i matte C åt mig? 🙂
jag tror inte att han vill bära runt på en träpinne med en kattunge på 😀
February 22, 2003
Öwall wrote: [quote=BelGarath][quote=Ogrebeast][quote=Öwall]Kan du komma till Borås och göra mitt nationella prov i matte C åt mig? 🙂
jag tror inte att han vill bära runt på en träpinne med en kattunge på 😀
mycket kul....haaa!....Jag är ingen fjortisdjävulsdyrkarwannabeecpunge
Men ogrebeast jag är skitbra på engelska haru nått sånt prov så fixar ja de :bgrin:
November 26, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=BelGarath][quote=Ogrebeast][quote=Öwall]Kan du komma till Borås och göra mitt nationella prov i matte C åt mig? 🙂
Om du tar min tenta i partiella differentialekvationer och Öwall tar min reglerteknik-tenta
Inga problem.
October 15, 2001
Öwall wrote: [quote=Ogrebeast][quote=BelGarath][quote=Ogrebeast][quote=Öwall]Kan du komma till Borås och göra mitt nationella prov i matte C åt mig? 🙂
Inga problem.
Regler teknik, mycket laplace och invers transformeringar eller?
March 15, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=BelGarath][quote=Ogrebeast][quote=Öwall]Kan du komma till Borås och göra mitt nationella prov i matte C åt mig? 🙂
Differentialekvationer e äckliga.. De läste vi i matte E :cy:
September 11, 2002
jag hade under hela matte e kursen i stort sett bara problem med kapitlet som heter "förändringshastigheter och derivator"... denna uppgiften löste jag verkligen aldrig men skulle gärna få förklarat för mig hur jag ska angripa den:
"Om två resistanser på x ohm och z ohm parallellkopplas, kan ersättningsresistansen y ohm beräknas med formeln
1/y = 1/x + 1/z
Om vi parallellkopplar två resistanser och vet att resistansen för den ena ökar med 4.0 ohm/min och för den andra minskar med 6.0 ohm/min; hur förändras ersättningsresistansen då x=z=40 ?"
den som löser den har min djupaste respekt 🙂
February 21, 2003
fet_loa wrote: jag hade under hela matte e kursen i stort sett bara problem med kapitlet som heter "förändringshastigheter och derivator"... denna uppgiften löste jag verkligen aldrig men skulle gärna få förklarat för mig hur jag ska angripa den:
"Om två resistanser på x ohm och z ohm parallellkopplas, kan ersättningsresistansen y ohm beräknas med formeln
1/y = 1/x + 1/z
Om vi parallellkopplar två resistanser och vet att resistansen för den ena ökar med 4.0 ohm/min och för den andra minskar med 6.0 ohm/min; hur förändras ersättningsresistansen då x=z=40 ?"den som löser den har min djupaste respekt 🙂
Svaret jag får är y'=-0.5
Lösning:
1/y = 1/x + 1/z kan man även skriva som y = xz/(x+z)
Eftersom vi vill veta hur y förändras i tiden deriverar vi y:
y' = (xz/(x+z))' = x'z/(x+z) + xz'/(x+z) - xz(x'+z')/(x+z)²
Nu visste vi att x=z=40, x'=4 och z'=-6.
Sätt in värdena och svaret blir y' = -0.5 ohm/min.
2 Guest(s)