September 11, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=fet_loa]jag hade under hela matte e kursen i stort sett bara problem med kapitlet som heter "förändringshastigheter och derivator"... denna uppgiften löste jag verkligen aldrig men skulle gärna få förklarat för mig hur jag ska angripa den:
"Om två resistanser på x ohm och z ohm parallellkopplas, kan ersättningsresistansen y ohm beräknas med formeln
1/y = 1/x + 1/z
Om vi parallellkopplar två resistanser och vet att resistansen för den ena ökar med 4.0 ohm/min och för den andra minskar med 6.0 ohm/min; hur förändras ersättningsresistansen då x=z=40 ?"den som löser den har min djupaste respekt 🙂
Svaret jag får är y'=-0.5
Lösning:
1/y = 1/x + 1/z kan man även skriva som y = xz/(x+z)
Eftersom vi vill veta hur y förändras i tiden deriverar vi y:
y' = (xz/(x+z))' = x'z/(x+z) + xz'/(x+z) - xz(x'+z')/(x+z)²
Nu visste vi att x=z=40, x'=4 och z'=-6.
Sätt in värdena och svaret blir y' = -0.5 ohm/min.
:wide: :worshipp: det e ju rätt ju.. --respect--
January 24, 2003
Ogrebeast wrote: [quote=wiero][quote=Ogrebeast][quote=wiero]Regler teknik, mycket laplace och invers transformeringar eller?
Precis
säger bara Nyquist 🙂
Nyquist-kriteriet ja. *Brrrr*
För att inte tala om de spännande känslighetsfunktionerna och diverse dimensioneringsmetoder... Det rycker lite i baguetten då man tänker på det... :cy:
February 21, 2003
grebbs wrote: För att inte tala om de spännande känslighetsfunktionerna och diverse dimensioneringsmetoder... Det rycker lite i baguetten då man tänker på det... :cy:
Det rycker lite extra när man har observatörer i systemet också
Märker att det är fler som fått känna på reglerens gissel 😀
Närå, den är rätt snäll och rolig ändå 🙂
September 13, 2001
Hittade en fin länk för er som vill putsa lite på algebran.
Finns ett forum på sidan där man kan diskutera talen.
http://www.math.miami.edu/~ec/book/
February 21, 2003
TERdON wrote: Ogrebeast: Har du din reglertenta på fredag med eller? Läser också den nu. Antar att ni också har BeLe:s bok? Kommer nog vara ganska glad efter att jag blir av med den kursen... 🙂
Nä jag har min på tisdag. Vi använder "Reglerteknik" av Torkel Glad (vilket namn) och Lennart Ljung, som vi faktiskt får ha på tentan 😀 Fast boken suger så det kan iofs kvitta
October 15, 2001
Ogrebeast wrote: [quote=TERdON]Ogrebeast: Har du din reglertenta på fredag med eller? Läser också den nu. Antar att ni också har BeLe:s bok? Kommer nog vara ganska glad efter att jag blir av med den kursen... 🙂
Nä jag har min på tisdag. Vi använder "Reglerteknik" av Torkel Glad (vilket namn) och Lennart Ljung, som vi faktiskt får ha på tentan 😀 Fast boken suger så det kan iofs kvitta
Bengt Lennartson och Bertil Thomas / Analog och digital reglerteknik
Den perfekta lösningen att plocka fram om man inte somnar, man börjar jäspa direkt och inom de tre närmsta sekunderna kommer man att somna in.
September 18, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=fet_loa]jag hade under hela matte e kursen i stort sett bara problem med kapitlet som heter "förändringshastigheter och derivator"... denna uppgiften löste jag verkligen aldrig men skulle gärna få förklarat för mig hur jag ska angripa den:
"Om två resistanser på x ohm och z ohm parallellkopplas, kan ersättningsresistansen y ohm beräknas med formeln
1/y = 1/x + 1/z
Om vi parallellkopplar två resistanser och vet att resistansen för den ena ökar med 4.0 ohm/min och för den andra minskar med 6.0 ohm/min; hur förändras ersättningsresistansen då x=z=40 ?"den som löser den har min djupaste respekt 🙂
Svaret jag får är y'=-0.5
Lösning:
1/y = 1/x + 1/z kan man även skriva som y = xz/(x+z)
Eftersom vi vill veta hur y förändras i tiden deriverar vi y:
y' = (xz/(x+z))' = x'z/(x+z) + xz'/(x+z) - xz(x'+z')/(x+z)²
Nu visste vi att x=z=40, x'=4 och z'=-6.
Sätt in värdena och svaret blir y' = -0.5 ohm/min.
*SVIMMA*
February 21, 2003
Blue_Moon_ wrote: Vad krävs ungefär för betyg för att komma in på chalmers? ~1.5 och uppåt? Högskoleprovet då? Jag funderar på att söka in till TFHS (ska ju bli pilot) 😀
Väldigt olika för olika linjer. Men tro inte att en linje är svår bara för att betygsgränsen ligger högt eller att en linje är lätt för att betygsgränsen är låg. Det bara visar hur populär en linje är.
Men det står väl listat i HSV:s kataloger?
Edit:
Hittade nu http://www.chalmers.se/sokande...../poang.htm
2 Guest(s)