July 13, 2002
Frodo wrote: En rulle tejp kan betraktas som en hålcylinder med yttre radien R, inre radien r och höjden h. Ange en formel för beräkning av tejptjockleken, om tejpremsans tottala längd är L .
Frodo ja tror vi har samma mattebok, NT (Liber pyramid) 😀 Läser du matte B lr C... kommer inte ihåg från vart men ja känner igen talet.
November 9, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=Xuestor][quote=Ogrebeast]Vad menar du med höjd och tjocklek?
Är höjden bredden på tejpen eller är höjden hur tjockt ett lager tejp är?
tror han menar så ja
Jamen vilket av dem? 🙄
ojoj, kollade inte så noja 🙂 tror han menar att höjden är bredden på tejpen 😉 dvs om man lägger tejprullen ner, så blir de höjden...tror ja 🙂
February 21, 2003
Xuestor wrote: tror han menar att höjden är bredden på tejpen 😉 dvs om man lägger tejprullen ner, så blir de höjden...tror ja 🙂
Så fattade jag det också... Alltså att man ska bestämma hur tunt tejpen är skivad om man ska uttrycka sig så alla fattar.
Men då blir svaret:
y = pi*(R²-r²)/L
November 26, 2002
har du räknat med kartongbiten längst in då det finns nämligen inte många tejprullar utan en sådan, den är helt klart en faktor.
tjockleken på den är T och vi antar att den har samma innerdiameter som r
nu vill jag ha ett nytt uttryck för hur tjock tejpen är, samt hur lång den är om man rullar ut den samt hur mycket kartongen väger om vi antar att den har en densitet på D g/cm³
February 21, 2003
Öwall wrote: har du räknat med kartongbiten längst in då det finns nämligen inte många tejprullar utan en sådan, den är helt klart en faktor.
nu vill jag ha ett nytt uttryck för hur tjock tejpen är, samt hur lång den är om man rullar ut den samt hur mycket kartongen väger om vi antar att den har en densitet på D g/cm³
July 18, 2003
Elias667 wrote: [quote=Frodo]En rulle tejp kan betraktas som en hålcylinder med yttre radien R, inre radien r och höjden h. Ange en formel för beräkning av tejptjockleken, om tejpremsans tottala längd är L .
Frodo ja tror vi har samma mattebok, NT (Liber pyramid) 😀 Läser du matte B lr C... kommer inte ihåg från vart men ja känner igen talet.
Tyvärr.... Jag går i 8an, bok : Tetra B 🙂 😛 😉
Öwall wrote: har du räknat med kartongbiten längst in då det finns nämligen inte många tejprullar utan en sådan, den är helt klart en faktor.
How about "no"? Är du säker att det inte finns en tejp utan kartongbit?
July 13, 2002
Frodo wrote: [quote=Elias667][quote=Frodo]En rulle tejp kan betraktas som en hålcylinder med yttre radien R, inre radien r och höjden h. Ange en formel för beräkning av tejptjockleken, om tejpremsans tottala längd är L .
Hehe... faen... ganska säker påa att ja sett det talet nyligen. Iof hade jag också tetraböckerna (tror jag) så det kan va därifrån.
July 18, 2003
Elias667 wrote: [quote=Frodo][quote=Elias667][quote=Frodo]En rulle tejp kan betraktas som en hålcylinder med yttre radien R, inre radien r och höjden h. Ange en formel för beräkning av tejptjockleken, om tejpremsans tottala längd är L .
Hehe... faen... ganska säker påa att ja sett det talet nyligen. Iof hade jag också tetraböckerna (tror jag) så det kan va därifrån.
:bgrin: Just det problemet är inte från Tetra-boken Så jag tror inte att det är därifrån, fick det av en polare..
July 13, 2002
Frodo wrote: [quote=Elias667][quote=Frodo][quote=Elias667][quote=Frodo]En rulle tejp kan betraktas som en hålcylinder med yttre radien R, inre radien r och höjden h. Ange en formel för beräkning av tejptjockleken, om tejpremsans tottala längd är L .
:bgrin: Just det problemet är inte från Tetra-boken Så jag tror inte att det är därifrån, fick det av en polare..
ah men crap... seriusly cut me some fukking slack over here 8)
March 10, 2002
heimdal wrote: hmm.. nu känner jag mig värdelös.. jag kunde inte ens lösa det talet.. VART HAR MINA MATTEKUNSKAPER TAGIT VÄÄÄÄGGEEEENNNNN!!
(säg till mig om ni ser dem ligga å skräpa nånstans)
Jag tror att Ogrebeast även sugit ut dina kunskaper. :bgrin:
Han har börjat hjärntvätta oss alla på våra kunskaper. :cy:
1 Guest(s)