February 11, 2001
February 11, 2001
LOL.
Men det är ett matematiskt problem som man inte kan säga är FEL. För det är en välanvänd ekvation i högre matematiska kurser.
problemet är att leta upp var ekvationen felar.
Teoretiskt sett är den OK men praktiskt sett så är den usel.
Ville bara se om folk hajade vad jag skrev. Ville se hur många som har korrekta hypoteser kring detta problem.
September 14, 2001
On 2002-03-01 12:18, Mattias aka [NH]TheGhozt wrote:
LOL.Men det är ett matematiskt problem som man inte kan säga är FEL. För det är en välanvänd ekvation i högre matematiska kurser.
problemet är att leta upp var ekvationen felar.
Teoretiskt sett är den OK men praktiskt sett så är den usel.
Ville bara se om folk hajade vad jag skrev. Ville se hur många som har korrekta hypoteser kring detta problem.
Den är ju inte alls mattematiskt rätt...eller...Du kan ju dela med Y² på båda sidor på tredje raden men om man ska göra det mattematiskt korekt så borde man ju bara ta minus...vilket gör att det du har skrivit spricker eftersom att ekvationen blir 0=0 redan på tredje raden... eller?
[ Detta Inlägg ändrades av: nOOki den 2002-03-03 12:20 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: nOOki den 2002-03-03 13:04 ]
September 14, 2001
On 2002-02-27 15:55, ViU wrote:
On 2002-02-27 14:53, Mattias aka [NH]TheGhozt wrote:
Matteproblem: Bevis på att 2=1X=Y <-- OK.
X² = XY <- Släng till ett X på var sida
X² - Y² = XY - Y² <-- Dra väck Y² på var sida
(X+Y)(X-Y) = Y(X-Y) <-- Förenklingar o stuff.
X + Y = Y <-- Dividerade bort lite jobbiga grejer. Du ser (X-Y) på var sida?
Y + Y = Y <-- Eftersom X=Y så bytte jag ut X:et mot Y
1 + 1 = 1 <-- Hmm.. Varför? Varför? Tog mig många timmar och fundera ut asså. Min mattelärare var lite konfunderad. Är du rätt man till att lösa detta knepiga problem?Ok, saxat från MAOL
a²+b² kan inte faktoriserasom ª är jämnt, så kan xª+yª inte uppdelas i förstagradsfaktorer (alltså om jag minns rätt, inte delas upp i parenteser) ****funkade tydligen med minus... fortsätter mina undersökningar
[ Detta Inlägg ändrades av: ViU den 2002-02-27 16:00 ]
Det går visst att faktoruppdela X² - Y² men i det här fallet är det ju rätt korkat eftersom att dom är lika stora...och om man i stället tar dem minus varandra så blir det ju noll...
2 Guest(s)