Matteskoj|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Matteskoj
Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
sp_UserOfflineSmall Offline
558160
March 2, 2004 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: men asså elias667 det handlar inte om var jag gör fel, jag sa ju att det var det som var felet och svaret på denna uppgift

däremot så säger ogrebeast att jag inte får skriva så även fast det är en uppgift...

ah... litet missförstånd bara alltså. Roligt problem annars :d

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
558161
March 2, 2004 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Ogrebeast][quote=keffing]ogrebeast får inte skriva här mer eftersom han bara löser dem direkt
edit: inger personligt, du är bara för smart för resten av oss

Haha, det fattade jag allt! wink (att det var ett skämt asså)

good job! aja ska du inte dra en rolig då?

Hmmm... Drog ju en om ett schackbräde för ett tag sen. Inte kommit på något liknande.

Förresten. Tänk er en pistoltruell, alltså en duell fast med tre personer. De tävlande är:

1. Du (Dödar med 33% sannolikhet för varje skott)
2. Bond (Dödar med 50% sannolikhet för varje skott)
3. Clintan (Dödar alltid på varje skott)

Spelreglerna är följande. Det är bara en person åt gången som får skjuta och han får välja helt hur han ska skjuta. Skjutordningen börjar med dig och går sedan till Bond och därefter till Clintan och så går det runt så. Om någon skulle bli skjuten går turen automatiskt över till den levande som står näst i kö.

Det är din tur att starta duellen. Hur skjuter du för att maximera dina chanser att överleva?

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
558166
March 2, 2004 - 12:12 am
sp_Permalink sp_Print

K, så jag får börja välja vem jag ska skjuta men vilka skjuter dom andra på då? 😮

Skulle antagligen skjutit mig själv med tanke på chansen att överleva... 8)

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
558168
March 2, 2004 - 12:12 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=keffing][quote=Ogrebeast][quote=keffing]ogrebeast får inte skriva här mer eftersom han bara löser dem direkt
edit: inger personligt, du är bara för smart för resten av oss

Haha, det fattade jag allt! wink (att det var ett skämt asså)

good job! aja ska du inte dra en rolig då?

Hmmm... Drog ju en om ett schackbräde för ett tag sen. Inte kommit på något liknande.

Förresten. Tänk er en pistoltruell, alltså en duell fast med tre personer. De tävlande är:

Spelreglerna är följande. Det är bara en person åt gången som får skjuta. Skjutordningen börjar med dig och går sedan till Bond och därefter till Clintan och så går det runt så. Om någon skulle bli skjuten går turen automatiskt över till den levande som står näst i kö.

Det är din tur att starta duellen. Hur skjuter du för att maximera dina chanser att överleva?

skulle satsa på att skjuta clintan och hoppas på miss...

67% chans att jag missar clintan, då är det bonds tur som satsar på att skjuta clintan.

Möjlighet 1: Clintan dör, då satsar jag på att skjuta bond självklart och har då 0.67*0.67~0.45 45% chans att missa alltså mindre än hälften, jag borde då träffa. Gör jag inte det så är det bonds tur som har 25% chans att träffa (0.5*0.5) vilket han då inte gör, vilket ger att jag har ~30%chans att missa och hoppas som faen på att jag träffar. Annars är det bonds tur igen och enligt sannolikheten så träffar han tror jag eller nått... ids inte räkna på det 😀

Möjlighet 2: Bond missar å Clintan dödar bond. Jag har då som i möj.1 45% chans att missa mitt andra skott på clint och hoppas på att det lyckas annars är jag död...

kan säkert räkna på lite här och få en fin procentsats för överlevnad i alla fall men jag gissar hellre 😀 Skjuter på Clintan å vill missa.

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
558170
March 2, 2004 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Förresten. Tänk er en pistoltruell, alltså en duell fast med tre personer. De tävlande är:

Spelreglerna är följande. Det är bara en person åt gången som får skjuta och han får välja helt hur han ska skjuta. Skjutordningen börjar med dig och går sedan till Bond och därefter till Clintan och så går det runt så. Om någon skulle bli skjuten går turen automatiskt över till den levande som står näst i kö.

skjut dig själv så har du 33% chans att överleva då turen inte kommer till dig igen wink

EDIT: och nästa skott kommer med 50% chans döda clintan. om det inte gör det så dör bond med 100% säkerhet. sen är det din tur och då skjuter du clintan. om han inte dör så är det din tur igen eftersom han e skadad och igen och igen och igen tills clintan eller bond är död.

tror jag missuppfattat reglerna 🙄

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
558172
March 2, 2004 - 12:17 am
sp_Permalink sp_Print

haha suckers... man mutar den lokala vapenhandlaren som ger dig skottsäker väst... den minskar sannolikheten att du ska blir träffad på ett sårbart ställer med 50%, sen så skulle jag satsa på clintan... varför? för att han är fulare än bond...

ne men seriöst funderade på samma grej ungefär som elias, men på möjlighet 2, hur vet du att han skjuter på clintan o inte på dig? (ironi)räknade du med fulhetskoefficienten eller? (/ironi)

Ogrebeast
Member
Medlem
558173
March 2, 2004 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

fet_loa wrote: skjut dig själv så har du 33% chans att överleva då turen inte kommer till dig igen wink

laugh

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
558175
March 2, 2004 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=fet_loa]skjut dig själv så har du 33% chans att överleva då turen inte kommer till dig igen wink

laugh

var det rätt eller?

Ogrebeast
Member
Medlem
558176
March 2, 2004 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: ne men seriöst funderade på samma grej ungefär som elias, men på möjlighet 2, hur vet du att han skjuter på clintan o inte på dig? (ironi)räknade du med fulhetskoefficienten eller? (/ironi)

Säger inget. wink

Ogrebeast
Member
Medlem
558177
March 2, 2004 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Ogrebeast][quote=fet_loa]skjut dig själv så har du 33% chans att överleva då turen inte kommer till dig igen wink

laugh

var det rätt eller?

Näe 🙄

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
558181
March 2, 2004 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=keffing][quote=Ogrebeast][quote=fet_loa]skjut dig själv så har du 33% chans att överleva då turen inte kommer till dig igen wink

laugh

var det rätt eller?

Näe 🙄

Jag var först! (även fast mitt inlägg är ändrat så är det 3 minuter före dig) 8)

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
558192
March 2, 2004 - 1:06 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote:
ne men seriöst funderade på samma grej ungefär som elias, men på möjlighet 2, hur vet du att han skjuter på clintan o inte på dig? (ironi)räknade du med fulhetskoefficienten eller? (/ironi)

För om han tänker som jag så kollar han sannolikheten för att vi ska missa och det är större chans att jag missar mitt skott andra ggn i rad än att bond gör det.

Antog att du menade varför clintan skjuter på bond då att bond satsar på att skjuta clintan är ganska självklart då han bara förlorar på att döda mig och vara ensam kvar med clintan.

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
558284
March 2, 2004 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

1. Jag börjar med att skjuta mot Clintan, missar. Träffar på mitt näst-nästa skott.
2. Bond skjuter mot Clintan, för han utgör störst hot mot Bond. Bond träffar på sitt nästa skott.
3. Clintan skjuter Bond, Bond dör.
4. Jag skjuter mot Clintan, missar. På nästa skott träffar jag.
5. Clintan skjuter mig. Jag dör.

Summa: Clintan vann! 🙄

aeter
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
558316
March 2, 2004 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

skulle satsa på att skjuta clintan och hoppas på miss...

67% chans att jag missar clintan, då är det bonds tur som satsar på att skjuta clintan.

Möjlighet 1: Clintan dör, då satsar jag på att skjuta bond självklart och har då 0.67*0.67~0.45 45% chans att missa alltså mindre än hälften, jag borde då träffa. Gör jag inte det så är det bonds tur som har 25% chans att träffa (0.5*0.5) vilket han då inte gör, vilket ger att jag har ~30%chans att missa och hoppas som faen på att jag träffar. Annars är det bonds tur igen och enligt sannolikheten så träffar han tror jag eller nått... ids inte räkna på det 😀

Möjlighet 2: Bond missar å Clintan dödar bond. Jag har då som i möj.1 45% chans att missa mitt andra skott på clint och hoppas på att det lyckas annars är jag död...

kan säkert räkna på lite här och få en fin procentsats för överlevnad i alla fall men jag gissar hellre 😀 Skjuter på Clintan å vill missa.

Kan man räkna så? För varje nytt skott har du sannolikheten 67% att missa. Så efter varje skott är det ett nytt sannolikhetsfall, så din chans att missa her bond är fortfarande 67% och inte 45% och hans chans att träffa dig är 50%... Eller har jag fel?

Edit: Btw, jag antar att man kan räkna med 50% chans att nån av dom väljer att skuta på en själv, eftersom man inte har nån aning om vilket logiskt resonemang de använder.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
558320
March 2, 2004 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

3 herrar kommer in på ett hotell och vill ha ett rum.

De betalar 10$ var.

Hotellägaren kommer på att de har betalat för mkt och ger springpojken 5$ som skall lämnas tillbaka.

Givetvis är det en snål rackare så han ger herrarna 1$ var och behåller 2$ själv.

Då har herrarna betalat 10$-1$=9$ och pojken har 2$

9+9+9+2=29$

Vart tog den sista $ vägen?

Ogrebeast
Member
Medlem
558321
March 2, 2004 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

aeter wrote: Kan man räkna så? För varje nytt skott har du sannolikheten 67% att missa. Så efter varje skott är det ett nytt sannolikhetsfall, så din chans att missa her bond är fortfarande 67% och inte 45% och hans chans att träffa dig är 50%... Eller har jag fel?

Du tänker rätt

aeter wrote: Edit: Btw, jag antar att man kan räkna med 50% chans att nån av dom väljer att skuta på en själv, eftersom man inte har nån aning om vilket logiskt resonemang de använder.

De tänker fullt logiskt. Alltså så att sannolikheten för deras egen överlevnad blir så hög som möjligt.

Ogrebeast
Member
Medlem
558326
March 2, 2004 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: 3 herrar kommer in på ett hotell och vill ha ett rum.

De betalar 10$ var.

Hotellägaren kommer på att de har betalat för mkt och ger springpojken 5$ som skall lämnas tillbaka.

Givetvis är det en snål rackare så han ger herrarna 1$ var och behåller 2$ själv.

Då har herrarna betalat 10$-1$=9$ och pojken har 2$

9+9+9+2=29$

Vart tog den sista $ vägen?

Den sista $ finns ingenstans eftersom resonemanget

9+9+9+2=29$

är helt uppåt väggarna vad gäller att deklarera alla 30$. Man räknar pojkens 2$ två gånger i så fall. Situationen efteråt är:

Gäster: 1$ var = 3$
Pojken: 2$
Hotellet: 25$

25+2+3 = 30$
eller
9+9+9 = 25 + 2 om man gillar det uttrycket bättre.

Och vänta tills föregående problem är löst tills du börjar på nästa! :arg:

aeter
Medlem
558340
March 2, 2004 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=aeter]Kan man räkna så? För varje nytt skott har du sannolikheten 67% att missa. Så efter varje skott är det ett nytt sannolikhetsfall, så din chans att missa her bond är fortfarande 67% och inte 45% och hans chans att träffa dig är 50%... Eller har jag fel?

Du tänker rätt

aeter wrote: Edit: Btw, jag antar att man kan räkna med 50% chans att nån av dom väljer att skuta på en själv, eftersom man inte har nån aning om vilket logiskt resonemang de använder.

De tänker fullt logiskt. Alltså så att sannolikheten för deras egen överlevnad blir så hög som möjligt.

Ok, det här är ingen matematisk lösning, men eftersom jag utgör ett litet hot kommer de alltid att skjuta på varandra om de är logiska, och clintan är ett större hot för mig så jag skjuter på honom hela tiden. Den gång bond dör är jag död så det är lite jobbit för mig om han kolar. Sannolikheten för överlevnad efter första rundan:
Bond: Sannolikheten att jag eller han träffar clintan = 1-0.67*0.5 = 0.665. (om vi båda missar skuter clintan han)
Clintan: 0.67*0.5= 0.335. (chans att jag och bond missar)
Jag: 100%

Andra runda likadan, förutom om bond dog, isf ser det ut så här:
Clintan: 67%
Jag: 100-67% = 33%

Sen ska man väl slå ihop sannolikheten på nåt sätt =P

Ogrebeast
Member
Medlem
558380
March 2, 2004 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Ni tänker rätt, men missar ändå en sak. 😀

aeter
Medlem
558398
March 2, 2004 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Ops, missade visst en sak

När det är dags för andra rundan är anting bond eller clintan död:
Om bond dog är det enkelt för då har clintan 67% chans att överleva och jag 33%. Men om clintan dog så är det ju beroende på vem som dödade klintan. Men jag har svårt att tänkta mig att jag får större sannolikhet att överleva om jag siktar på mig själv så att om bond dödar clintan får jag första skottet på honom... Jag menar, jag utsätter mig för en 33% chans att dö, för att ifall bond dödar klintan (50% chans) så får jag skjuta på mot honom först. Skillnaded mellan min överlevnadschans om jag skjuter först eller bond skjuter först är väl: 66,5% mot 50%.

Hur som helst, är det rätta svaret att sikta på clintan? Sannolikhet och kombinatorik har aldrig varit min starka sida =P

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL