March 10, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=keffing]ogrebeast får inte skriva här mer eftersom han bara löser dem direkt
edit: inger personligt, du är bara för smart för resten av oss
Haha, det fattade jag allt! (att det var ett skämt asså)
Alla vet att du är duktig. Kan inte du komma med en riktigt svår uppgift? 😀
February 21, 2003
Dehman wrote: [quote=Ogrebeast][quote=Dehman]Kan inte du komma med en riktigt svår uppgift? 😀
Ni har ju inte ens löst truellen än!
URL?
October 7, 2002
Får väl se till att hjälpa till som en av de andra aktiva chalmeristerna, och nu går vi igenom noggrannt, fall för fall! (nä, jag tentaflyktar inte alls 🙂 )
Vi kan börja med att konstatera att i en motsvarande duell där du börjar mot Bond, har du 50% chans att vinna. (Det är 1/3 chans att du träffar, alltså 2/3 att Bond överlever. Han träffar i hälften av fallen. Alltså kan en "runda" få tre lika troliga utfall - du vinner, Bond vinner, ni får skjuta en gång till, med samma utfallssannolikheter. 1/3+1/9+1/27... = 1/2)
Mot Clintan är det 33% chans som gäller. (Du har 33% chans att träffa, gör du det inte är du med säkerhet död.)
1. Om du börjar med att sikta på Bond, och träffar:
Då får Clintan turen därefter och dödar dig.
Eftersom det är 1/3 chans att du träffar, är det 1/3 risk för att du dör på detta sätt om du siktar på Bond.
2. Om du börjar med att sikta på Bond, och missar:
Då får Bond turen, och med 50% chans träffar han Clintan, och truellen har övergått i en duell mellan dig och Bond.
Eftersom det är 2/3 chans att du missar och 1/2 chans att Bond träffar, är sannolikheten för att truellen blir en duell på detta sätt 1/3.
Missar Bond, skjuter Clintan Bond (eftersom det är troligare att han blir skjuten av honom), och du får duellera mot Clintan
Risk: 1/3
Dvs: börjar du sikta på Bond => chanserna är:
1/3 död
1/3 duell mot Bond
1/3 duell mot Clintan
Varför din chans att överleva är 1/2*1/3 + 1/3*1/3 = 1/6 + 1/9 = 5/18
3. Om du börjar med att sikta på Clintan, och träffar:
Då får Bond turen och träffar dig med 50% chans.
Risken att du dör är 1/3*1/2 = 1/6...
Missar Bond, duellerar du mot Bond
Risk: 1/3*1/2 = 1/6
4. Eftersom du missar så blir ju resultatet exakt det samma som i fall 2. (jag förutsätter att den som beskjuts väljer rationellt och inte exempelvis blir arg på den beskjutande och skjuter tillbaka)
Risk: 1/3 vardera för duell med Bond och Clintan.
Dvs: börjar du sikta på Clintan => chanserna är:
1/6 död
1/3+1/6=1/2 duell mot Bond
1/3 duell mot Clintan
Varför din chans att överleva är 1/2*1/2 + 1/3*1/3 = 1/4 + 1/9 = 13/36=1/3
Eftersom 5/18 < 1/3 << 1 (nåja, det handlar om mitt liv) skulle jag se till att inte reta upp herrarna Bond och Clintan från första början!
February 21, 2003
Nästa:
Två personer, Börje och Asta ska "lotta" om vem som ska få äta den sista semlan. De får en tärning var samt två olika taktiska möjligheter tilldelade av deras matematikerkompis Ove. Ove säger att de två möjligheterna är
1. Du får slå tärningen i två omgångar. Din poäng är då summan av de två kasten.
2. Du slår tärningen först en gång och antalet prickar är din poäng. Men om du slog en sexa, får du slå en gång till, och summera poängen. Slog du även nu en sexa, får du slå en gång till, osv. Så länge du slår en sexa får du fortsätta slå, och summera poängen.
Börje får möjligheten att välja taktik först, och Asta tvingas då välja den andra taktiken. Vilken taktik bör Börje välja för att maximera sin chans att få högre poäng än Asta?
August 15, 2002
Jag röstar också på det första alternativet.
Är alldeles för trött för att orka skriva nån lång motivering, men här är iaf en tabell för att få olika resultat med de olika sätten
(po=den poängen eller bättre)
po | alt. 1 | alt.2
01 | 100% | 100%
02 | 100% | 83%
03 | 97% | 66%
04 | 92% | 50%
05 | 83% | 33%
06 | 72% | 17%
07 | 58% | 17%
08 | 42% | 14%
09 | 28% | 11%
10 | 17% | 8%
11 | 8% | 6%
12 | 3% | 3%
Fult avrundade tal hela vägen, men som ni ser så är det över lag ganska större sannolikhet att få högre poäng med det första sättet...
(Hoppas nån förstår vad jag menar 🙂 )
February 21, 2003
Hehe okej jag ger mig. Märker att ingen vill komma med en exakt motivering. 😛
Visst är det självklart att alternativ 1 är bäst. 🙂
Exakt är lösning är:
Sannolikheten att alternativ 1 vinner: (995/1296)/((221/1296)+(995/1296)) = 995/1216 = 81,8% ~ 4/5
Sannolikheten att alternativ 2 vinner: (221/1296)/((221/1296)+(995/1296)) = 221/1216 = 18,2% ~ 1/5
Nästa:
Ni har två krukor, 50 röda sockor och 50 vita sockor. Ni får nu fördela sockorna hur ni vill mellan de båda krukorna. Tanken är sedan att er kompis, som inte sett hur ni fördelade sockorna mellan krukorna, ska med förbundna ögon dra en vit socka från någon av de två krukorna. Vilken kruka han plockar upp någon socka ur bestämmer han själv och är alltså slumpartat eftersom han inte vet hur ni fördelat sockorna. Hur ska ni fördela de röda och vita sockorna mellan krukorna för att maximera chansen att er kompis drar en vit socka?
1 Guest(s)