March 14, 2001
Ett EU-direktiv som träder i kraft vid årsskiftet sätter en gräns på max 1W vid standby, fyrå år senare max 0.5W.
Det är ju mycket bra, eller åtminstone i rätt riktning. Nu fattas det bara att prylarna i sig börjar dra mindre energi vid drift.
August 9, 2005
Jo, jag tycker också att det låter väldigt lågt, men..
Experten i DN wrote: Energibovar som drar för mycket el i standbyläge rensas därmed ut från marknaden eller får anpassa sig efter de nya reglerna. Trots att EU-direktiven ännu inte trätt i kraft har många återförsäljare redan börjat anpassa sina produkter.
- De som inte gör det är mest äldre, billiga och okända märken. Bland de stora återförsäljarna har det redan slagit igenom, säger Anders Appelqvist, vd för Elektronikbranschen, till DN.se.
April 13, 2007
Tydligen var det inte så svårt. Bara man sätter lite press på dem så.
Tycker det är så sorgligt att miljöåtgärder kommer som åtgärder åt redan existerande problem. Varför inte ha lite framförhållning å ställa krav redan från början. T.ex måste hela Östersjön riskera att dö innan det görs tillräckligt.
Tänk om de hade haft 1w som krav redan för 20 år sedan. Min gamla 26" tjocktv drar 15w i standby, fast.., bara 30w i drift. Det senare är extremt lågt jämfört med platttv som kanske i allra bästa fall drar 120w för en 32".
Jag har bestämt mig för att vägra köpa platttv tills dess att de drar max 60w för en 32".
Likadant kan man titta på belysning. Tänk om de hade satt krav inom det området redan när det var möjligt. Då kunde vi haft led-belysning sen 40år tillbaka!
Tycker detta tydligt visar att miljötänkande inte har något med bakåtsträvande att göra!
March 14, 2001
Jodå visst finns det många apparater som klarar det redan, allra helst lite mindre så som mobilladdare m.m. Datornätagg drar allt från några watt till så mycket som 30W vad jag sett. (om nätagget inte är anslutet till moderkortet eftersom nätagget lämnar några watt på 5VSB vid standby)
TV m.m. drar även de några watt förutom vissa som såklart är värre. Min tror jag är specad till 2W men drar enligt egna mätningar något mer.
Fast all standbyförlust är inte dåligt. Har man eluppvärmd bostad gör det mer eller mindre inget eftersom förlusten i apparaterna blir till värme vilket gör att lite mindre energi används för att värma elementen m.m. Så alla dessa räkneexempel som används i media är sådär jätte bra egentligen.
Tilläggas ska att det inte verkar så svårt att komma runt detta, det gäller även endast produkter som tillverkas i minst 200.000 enheter.
January 13, 2003
Fackamato wrote: Standy är skönt, visst, men då är det väl bättre att ha "en standby" för alla istället för en per maskin, dvs att man kopplar in en del apparater (typ stereo, tv mm) på ett uttag, som sitter i en trådlös strömbrytarsak. Ni vet vad jag menar 😉
Är ju inget nytt. http://www.kjell.com/content/t.....,333000000
March 5, 2002
beta wrote: Är ju inget nytt. http://www.kjell.com/content/t.....,333000000
Nej? Sa jag det? 🙂
Vad jag menade var, att folk borde använda sådana, så har man bara en standby-apparat istället för 20.
1 Guest(s)