November 9, 2002
ida blev ja sugen på o ta mc-körkort... ingen speciell anledning, bara blev d...
mycke kostar d ca??
har NOLL erfarenhet, ägde inte ens nån regelrätt moppe när ja va ung o dum (hade en men den va utan växlar o ingen kick eller annat sånt där som gör en moppe till moppe)
har redan b-körkort så teorin borde la gå o läsa upp lite snabbt
June 28, 2001
well, körlektioner är dyrt, men man kan ju övningsköra priv oxå, vilket är Jävligt bra, vet inte om man behöver ha på sig en sådan skämmig väst eller inte, men har du tillgång till det så är det ju inte mkt kosing du behöver slösa.
vad jag vet så är ju halkan utbytt mot en hinderbana, och den ska ju inte vara lätt att klara med tex en chopper, typ köra sicksack o bromsa utan att låsa hjulet osv.
så mkt vet en utan MC kort =)
June 28, 2001
mm stämmer, hitta dragläge o sådant bös är ju lite jobbigt, och hålla balansen.
lättare om du övar att stå still med en cyckel, inte lika tung när man ramlar
själv har jag bara kört moppe en gång i typ 5 min, hadde inte en jävla aning vad jag gjorde =)
men snabbt gick det, var en trimmad Push dakota, körde på landet, hadde lite svårt med att stanna skiten :rull:
November 13, 2001
Det är en enorm skillnad på moped och mc. Har du suttit endast på en moppe innan och försöker köra iväg likadant med en mc så kan jag garantera att du ligger på rygg med hojen över dig. Helt annat gassvar o känslighet på alla reglage såsom bromsar och koppling. Dock kan det vara ett bra sätt att lära sig att känna sig hemma med hur reglagen manövreras.
För att övningsköra måste du ha en övningskörningskylt bakpå jackan alternativt en väst. Skylt finns på macken o fästes med snöre så det är väl att föredra. Teorin är inget större problem om du har B-körkort. Ge det ett par dagar med hyffsat pluggande så sätter du det. Även körning i trafik klarar man bra om man har kört bil ett tag. Det du kommer behöva träna på är: garagevändning, manöverbanan och bromsprov. Detta gör du INTE med en moped utan lämpligtvis med en riktig mc. Öva på cykel är inte lämpligt heller eftersom du i garagevändning skall använda både gas, koppling och broms till att reglera fart samt balans.
Moped: ~80kg MC: ~200kg
Moped: 1hk+ MC: ~50hk-175hk
Skillnaden är ganska stor. 1:an på en sporthoj tangerar en original moppe*4 i hastighet. Min f.d. Gsx750r gjorde ca 130 på 1:an o 170 på 2:an. 135hk på 179kg, 0-100 på ca 3sek med rätt förare bakom styret. 0-200 på en bra bit under 10sek. Toppfart 270+. Snabbare upp till 200 än någon gatreggad original bil och nog för att dra upp på slangen i en bra bit över 100knyck. Så skillnaden i hästar är mer än bara på pappret.
Slutsats: övningskör helst på mc.
November 13, 2001
Glömde... kika in på http://www.sporthoj.com så kan du få svar på många av dina frågor om du har några.
June 28, 2001
gilgo wrote: Det är en enorm skillnad på moped och mc. Har du suttit endast på en moppe innan och försöker köra iväg likadant med en mc så kan jag garantera att du ligger på rygg med hojen över dig. Helt annat gassvar o känslighet på alla reglage såsom bromsar och koppling. Dock kan det vara ett bra sätt att lära sig att känna sig hemma med hur reglagen manövreras.
För att övningsköra måste du ha en övningskörningskylt bakpå jackan alternativt en väst. Skylt finns på macken o fästes med snöre så det är väl att föredra. Teorin är inget större problem om du har B-körkort. Ge det ett par dagar med hyffsat pluggande så sätter du det. Även körning i trafik klarar man bra om man har kört bil ett tag. Det du kommer behöva träna på är: garagevändning, manöverbanan och bromsprov. Detta gör du INTE med en moped utan lämpligtvis med en riktig mc. Öva på cykel är inte lämpligt heller eftersom du i garagevändning skall använda både gas, koppling och broms till att reglera fart samt balans.
Moped: ~80kg MC: ~200kg
Moped: 1hk+ MC: ~50hk-175hkSkillnaden är ganska stor. 1:an på en sporthoj tangerar en original moppe*4 i hastighet. Min f.d. Gsx750r gjorde ca 130 på 1:an o 170 på 2:an. 135hk på 179kg, 0-100 på ca 3sek med rätt förare bakom styret. 0-200 på en bra bit under 10sek. Toppfart 270+. Snabbare upp till 200 än någon gatreggad original bil och nog för att dra upp på slangen i en bra bit över 100knyck. Så skillnaden i hästar är mer än bara på pappret.
Slutsats: övningskör helst på mc.
glömde cyckel 13kg .
men jag säjer fortfarande att det går bra att öva balansen på en cyckel.
jag har cycklat en hel del i mitt liv och jag hadde inga större problem att stå still på en trial i 10 sek för några år sedan.
November 13, 2001
Mind wrote:
glömde cyckel 13kg .
men jag säjer fortfarande att det går bra att öva balansen på en cyckel.
jag har cycklat en hel del i mitt liv och jag hadde inga större problem att stå still på en trial i 10 sek för några år sedan.
Eftersom jag oxå pysslat med mtb under många år, haft moped när jag var i den åldern samt haft 3 motorcyklar så kan jag med viss erfarenhet säga att det inte är samma sak. I övrigt så behöver man inte kunna stå stilla vid uppkörning med mc utan att sätta ned fötterna så en sådan övning verkar onödig. Dessutom så är en trial ung. 60% lättare än en normal mc plus att däcken är lite speciella vilket är en av anledningarna till att dom är så lätta att balansera med. När jag cyklade kunde jag utan problem balansera stillastående längre än 10sek, men inte hjälpte det mig att köra mc för tekniken är inte samma. Så som f.d. mc ägare/mtb cyklist/mopedist så står jag fast vid vad jag sade.
January 22, 2003
Det behöver man inte heller, men man ska kunna krypköra. Och med det menas det att om nån går sakta bredvid hojen ska du kunna hålla samma låga tempo!
Mitt kort kostade ca 7000:-
Har själv kört i ca 4 år på olika Gixxer 750 och det ÄR skillnad på en tung hoj om man jämför det med cykel/moppe/trialhoj!!
En annan sak som man bör tänka på är att när man väl gjot själva inköpet av hojen behöver man minst 10-15000 (eller mer) för att ha råd med försäkringen på hojen. Vissa tycker de är smarta som ställer hojen på sina päron, något som jag starkt råder alla att INTE göra. Detta för att när olyckan väl är framme kan det innebära att ersättning uteblir pga att försäkringsbolaget får för sig att det inte är dina päron som har det ekonomiska intresset i hojen utan att det är du. Och då får man stå där med en kraschad hoj som inte är värd nånting.
September 23, 2002
Det ska vara väldigt höga försäkringar för MC folket, iaf för dessa sport hojjar.
Dem kör som idioter, jag har aldrig sett en enda MC förare köra lagligt, vare sig det gäller hastighet eller trafikmoral.
edit: Jag är inte på något sätt en "moraltant" 😀 kan själv köra fort ibland. Men det måste finnas gränser, sick sack körningar etc är ju bara dumt och därför sker det så mycket olyckor, föraren överskattar sin körförmåga.
November 8, 2002
NH|Falcon wrote: Det ska vara väldigt höga försäkringar för MC folket, iaf för dessa sport hojjar.
Min flickväns mor är sjuksköterska, hon avskyr motorcyklar... Hon får nämligen rätt ofta in väldigt unga killar som är helt lemlästade efter MC olyckor med just sporthojjar... OFta är det vägen som svängt men inte motorcyklisten... Och efter vad jag har hört av henne, tro mig, man BLIR mos om nått händer.
September 23, 2002
Blue_Moon_ wrote:
Min flickväns mor är sjuksköterska, hon avskyr motorcyklar... Hon får nämligen rätt ofta in väldigt unga killar som är helt lemlästade efter MC olyckor med just sporthojjar... OFta är det vägen som svängt men inte motorcyklisten... Och efter vad jag har hört av henne, tro mig, man BLIR mos om nått händer.
Jupp så är det, som MC förare är man väldigt oskyddad.
Och försäkringsbolagen tvingas betala ut mångmiljon belopp årligen åt dessa idioter. Därav dem höga försäkringarna.
May 23, 2002
Waiden wrote:
En annan sak som man bör tänka på är att när man väl gjot själva inköpet av hojen behöver man minst 10-15000 (eller mer) för att ha råd med försäkringen på hojen. Vissa tycker de är smarta som ställer hojen på sina päron, något som jag starkt råder alla att INTE göra. Detta för att när olyckan väl är framme kan det innebära att ersättning uteblir pga att försäkringsbolaget får för sig att det inte är dina päron som har det ekonomiska intresset i hojen utan att det är du. Och då får man stå där med en kraschad hoj som inte är värd nånting.
<500cc, 80-talare så kostar det ungefär lika mycket att försäkra som en Opel Kadett City Sport 1.2
1 Guest(s)