mc-körkort?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
mc-körkort?
Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 24, 2003 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

ida blev ja sugen på o ta mc-körkort... ingen speciell anledning, bara blev d...

mycke kostar d ca??
har NOLL erfarenhet, ägde inte ens nån regelrätt moppe när ja va ung o dum (hade en men den va utan växlar o ingen kick eller annat sånt där som gör en moppe till moppe)

har redan b-körkort så teorin borde la gå o läsa upp lite snabbt

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
420162
September 24, 2003 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

well, körlektioner är dyrt, men man kan ju övningsköra priv oxå, vilket är Jävligt bra, vet inte om man behöver ha på sig en sådan skämmig väst eller inte, men har du tillgång till det så är det ju inte mkt kosing du behöver slösa.

vad jag vet så är ju halkan utbytt mot en hinderbana, och den ska ju inte vara lätt att klara med tex en chopper, typ köra sicksack o bromsa utan att låsa hjulet osv.

så mkt vet en utan MC kort =)

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
420168
September 24, 2003 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

funderar på om ja skulle låna grannens moppe lite så får ja ju övningskörning så...
för skillnaden e väl inte så stor förutom hästar o hastighet (o kanske lite lagar o regler...)

Mind
Member
Medlem
420173
September 24, 2003 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

mm stämmer, hitta dragläge o sådant bös är ju lite jobbigt, och hålla balansen.
lättare om du övar att stå still med en cyckel, inte lika tung när man ramlar

själv har jag bara kört moppe en gång i typ 5 min, hadde inte en jävla aning vad jag gjorde =)
men snabbt gick det, var en trimmad Push dakota, körde på landet, hadde lite svårt med att stanna skiten :rull:

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
420180
September 24, 2003 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är en enorm skillnad på moped och mc. Har du suttit endast på en moppe innan och försöker köra iväg likadant med en mc så kan jag garantera att du ligger på rygg med hojen över dig. Helt annat gassvar o känslighet på alla reglage såsom bromsar och koppling. Dock kan det vara ett bra sätt att lära sig att känna sig hemma med hur reglagen manövreras.

För att övningsköra måste du ha en övningskörningskylt bakpå jackan alternativt en väst. Skylt finns på macken o fästes med snöre så det är väl att föredra. Teorin är inget större problem om du har B-körkort. Ge det ett par dagar med hyffsat pluggande så sätter du det. Även körning i trafik klarar man bra om man har kört bil ett tag. Det du kommer behöva träna på är: garagevändning, manöverbanan och bromsprov. Detta gör du INTE med en moped utan lämpligtvis med en riktig mc. Öva på cykel är inte lämpligt heller eftersom du i garagevändning skall använda både gas, koppling och broms till att reglera fart samt balans.

Moped: ~80kg MC: ~200kg
Moped: 1hk+ MC: ~50hk-175hk

Skillnaden är ganska stor. 1:an på en sporthoj tangerar en original moppe*4 i hastighet. Min f.d. Gsx750r gjorde ca 130 på 1:an o 170 på 2:an. 135hk på 179kg, 0-100 på ca 3sek med rätt förare bakom styret. 0-200 på en bra bit under 10sek. Toppfart 270+. Snabbare upp till 200 än någon gatreggad original bil och nog för att dra upp på slangen i en bra bit över 100knyck. Så skillnaden i hästar är mer än bara på pappret.

Slutsats: övningskör helst på mc.

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
420191
September 24, 2003 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Glömde... kika in på http://www.sporthoj.com så kan du få svar på många av dina frågor om du har några.

Mind
Member
Medlem
420231
September 24, 2003 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Det är en enorm skillnad på moped och mc. Har du suttit endast på en moppe innan och försöker köra iväg likadant med en mc så kan jag garantera att du ligger på rygg med hojen över dig. Helt annat gassvar o känslighet på alla reglage såsom bromsar och koppling. Dock kan det vara ett bra sätt att lära sig att känna sig hemma med hur reglagen manövreras.

För att övningsköra måste du ha en övningskörningskylt bakpå jackan alternativt en väst. Skylt finns på macken o fästes med snöre så det är väl att föredra. Teorin är inget större problem om du har B-körkort. Ge det ett par dagar med hyffsat pluggande så sätter du det. Även körning i trafik klarar man bra om man har kört bil ett tag. Det du kommer behöva träna på är: garagevändning, manöverbanan och bromsprov. Detta gör du INTE med en moped utan lämpligtvis med en riktig mc. Öva på cykel är inte lämpligt heller eftersom du i garagevändning skall använda både gas, koppling och broms till att reglera fart samt balans.

Moped: ~80kg MC: ~200kg
Moped: 1hk+ MC: ~50hk-175hk

Skillnaden är ganska stor. 1:an på en sporthoj tangerar en original moppe*4 i hastighet. Min f.d. Gsx750r gjorde ca 130 på 1:an o 170 på 2:an. 135hk på 179kg, 0-100 på ca 3sek med rätt förare bakom styret. 0-200 på en bra bit under 10sek. Toppfart 270+. Snabbare upp till 200 än någon gatreggad original bil och nog för att dra upp på slangen i en bra bit över 100knyck. Så skillnaden i hästar är mer än bara på pappret.

Slutsats: övningskör helst på mc.

glömde cyckel 13kg .

men jag säjer fortfarande att det går bra att öva balansen på en cyckel.
jag har cycklat en hel del i mitt liv och jag hadde inga större problem att stå still på en trial i 10 sek för några år sedan.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
420233
September 24, 2003 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

funderar på mckort också... fast om ett år då...

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
420241
September 24, 2003 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man inte är helt havvlig, tummen mitt i handen osv. så kostar ju bilkörkort ~6000kr med några lektioner inräknat + mkt övnignskörning. Vad kostar motsvarande MC kort?

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
420253
September 24, 2003 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote:

glömde cyckel 13kg .

men jag säjer fortfarande att det går bra att öva balansen på en cyckel.
jag har cycklat en hel del i mitt liv och jag hadde inga större problem att stå still på en trial i 10 sek för några år sedan.

Eftersom jag oxå pysslat med mtb under många år, haft moped när jag var i den åldern samt haft 3 motorcyklar så kan jag med viss erfarenhet säga att det inte är samma sak. I övrigt så behöver man inte kunna stå stilla vid uppkörning med mc utan att sätta ned fötterna så en sådan övning verkar onödig. Dessutom så är en trial ung. 60% lättare än en normal mc plus att däcken är lite speciella vilket är en av anledningarna till att dom är så lätta att balansera med. När jag cyklade kunde jag utan problem balansera stillastående längre än 10sek, men inte hjälpte det mig att köra mc för tekniken är inte samma. Så som f.d. mc ägare/mtb cyklist/mopedist så står jag fast vid vad jag sade.

Blue_Moon_
Member
Medlem
420291
September 24, 2003 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

jag förstår ändå inte vitsen med att man ska kunna stå still med MCn vid uppkörning utan att sätta ner fötterna i marken

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
420308
September 24, 2003 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: jag förstår ändå inte vitsen med att man ska kunna stå still med MCn vid uppkörning utan att sätta ner fötterna i marken

Man gör inte det? Det närmsta du kommer det är garagevändningen och där SKA du rulla hela tiden.

Waiden
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 216
420310
September 24, 2003 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det behöver man inte heller, men man ska kunna krypköra. Och med det menas det att om nån går sakta bredvid hojen ska du kunna hålla samma låga tempo!

Mitt kort kostade ca 7000:-

Har själv kört i ca 4 år på olika Gixxer 750 och det ÄR skillnad på en tung hoj om man jämför det med cykel/moppe/trialhoj!!

En annan sak som man bör tänka på är att när man väl gjot själva inköpet av hojen behöver man minst 10-15000 (eller mer) för att ha råd med försäkringen på hojen. Vissa tycker de är smarta som ställer hojen på sina päron, något som jag starkt råder alla att INTE göra. Detta för att när olyckan väl är framme kan det innebära att ersättning uteblir pga att försäkringsbolaget får för sig att det inte är dina päron som har det ekonomiska intresset i hojen utan att det är du. Och då får man stå där med en kraschad hoj som inte är värd nånting.

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
420345
September 24, 2003 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Visa ord. Försäkring kostar APA!! Det och bilister är anledningen till att jag inte kör just nu. Blir bana nästa år med oreggad 600cc räser 😉

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
420354
September 24, 2003 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ska vara väldigt höga försäkringar för MC folket, iaf för dessa sport hojjar.
Dem kör som idioter, jag har aldrig sett en enda MC förare köra lagligt, vare sig det gäller hastighet eller trafikmoral.

edit: Jag är inte på något sätt en "moraltant" 😀 kan själv köra fort ibland. Men det måste finnas gränser, sick sack körningar etc är ju bara dumt och därför sker det så mycket olyckor, föraren överskattar sin körförmåga.

Blue_Moon_
Member
Medlem
420393
September 24, 2003 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Falcon wrote: Det ska vara väldigt höga försäkringar för MC folket, iaf för dessa sport hojjar.

Min flickväns mor är sjuksköterska, hon avskyr motorcyklar... Hon får nämligen rätt ofta in väldigt unga killar som är helt lemlästade efter MC olyckor med just sporthojjar... OFta är det vägen som svängt men inte motorcyklisten... Och efter vad jag har hört av henne, tro mig, man BLIR mos om nått händer.

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
420669
September 25, 2003 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote:
Min flickväns mor är sjuksköterska, hon avskyr motorcyklar... Hon får nämligen rätt ofta in väldigt unga killar som är helt lemlästade efter MC olyckor med just sporthojjar... OFta är det vägen som svängt men inte motorcyklisten... Och efter vad jag har hört av henne, tro mig, man BLIR mos om nått händer.

Jupp så är det, som MC förare är man väldigt oskyddad.
Och försäkringsbolagen tvingas betala ut mångmiljon belopp årligen åt dessa idioter. Därav dem höga försäkringarna.

Blue_Moon_
Member
Medlem
420671
September 25, 2003 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Det är vidrigt att höra henne berätta kan jag säga. Förstår inte hur man kan jobba som sjukvårdare, men jag beundrar dem som klarar av yrket psykiskt.

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
421374
September 26, 2003 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Waiden wrote:
En annan sak som man bör tänka på är att när man väl gjot själva inköpet av hojen behöver man minst 10-15000 (eller mer) för att ha råd med försäkringen på hojen. Vissa tycker de är smarta som ställer hojen på sina päron, något som jag starkt råder alla att INTE göra. Detta för att när olyckan väl är framme kan det innebära att ersättning uteblir pga att försäkringsbolaget får för sig att det inte är dina päron som har det ekonomiska intresset i hojen utan att det är du. Och då får man stå där med en kraschad hoj som inte är värd nånting.

<500cc, 80-talare så kostar det ungefär lika mycket att försäkra som en Opel Kadett City Sport 1.2

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
421375
September 26, 2003 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

weee.. klarade uppskrivning till B-kort idag.. har Akort uppskrivnig på måndag.. vad e det för frågor som kan tänkas komma då, som skiljer sig från de på b-provet?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 327
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL