April 22, 2004
June 11, 2001
SerXes wrote: Rätta mig om jag har fel men du menar att du skrapat av en bit av ett bord på McDonalds och sedan en bit av toaletten på Kebabstället för att sedan lämna in dem på ett laboratorium för att få ett odlingsprov på "bakterier".
Inga specifika bakterier överhuvudtaget utan just bakterier i allmänhet. Detta prov visade att av alla bakterier fanns det exakt 100 gånger så mycket på McDonalds bord som på toaletten på kebabstället.
Du hade även gjort samma sak på borden inne på kebabstället som hade 1000 gånger färre bakterier än borden på McDonalds.Att du sedan utgår från att folk faktiskt äter direkt från borden och toaletten låter väldigt absurbt i mina öron.
Vissa kallar mig källkritisk men då du varken angivit vart någonstans proverna tagits eller några andra väsentliga fakta så verkar det hela mest vara något halvtappert försök att få fram något slags argument men som i bästa fall kan få andra att höja lite på smilbanden.
Finns något i det ja, detta är inte för hälsovårdsnämden korrekt sätt att mäta på, men jag berättar hur jag gjorde.
Tog en servett och drog den mot borden. Dessa var redan avtorkade strax innan, resutatet som mättes av ett labb där dom kunde se hur smutsig servetten var. MCD:s servet var 1000 gånger smutsigare en den från kebabstället. Eftersom det gick att se vad som var från bordet och det som har kommit till för att jag har haft servetten i fickan är så pass lite att det inte ens påverkat med mer än 0,3%. När jag mätte mot toaletten så kollade jag mot väggarna, dessa hade 100 gånger bättre renlighet än borden på MCD.
Detta kan förklaras med att McDonalds torkar av sina bord med en blöt trasa och att kebabstället torkar rent med ett rengöringsmedel, förmodligen diskmedel.
Resultaten kan mätas i en form av sterilitet, men för att få absolut sterilt krävs en renlighet på ytterligare miljoner gånger renare.
Detta är svårt att avgöra, men som sagt detta är vad jag kommit fram till är bara en egen värdering och det går inte att använda för jämförelse, det ända som går att se är att McDonalds är lite smutsigare, just denna dag, då det testades. Detta gäller bara en restaurang, jag vet inte mer än vad jag har sett om andra McDonnals.
May 23, 2002
Sebbe: Vem fan har sagt att bakterier är ohälsosamt eller skadligt? Undra på att stadsbor blir jävligt lätt sjuka... Från förskolan till nu (slutet i ettan på gymnasiet) har jag vart sjuk mindre än en vecka sammanlagt... Kanske för att jag hemma blir utsatt för 100 000ggr fler bakterier än på dit kebabhaks bord?
December 5, 2002
McDonalds undviker jag helst.
Kostar ju en jävla massa pengar, man får en pizza för samma pengar här.
Här i stan är dom skitslöa och maten är seg och smaklös.
Inte ens läsken är nåt att ha, bara vattnig.
Tur att det finns Scan-kök och Burger King om man vill ha Hamburgers.
May 17, 2002
Arne_Garflak wrote: McDonalds undviker jag helst.
Kostar ju en j**la massa pengar, man får en pizza för samma pengar här.
Här i stan är dom skitslöa och maten är seg och smaklös.
Inte ens läsken är nåt att ha, bara vattnig.
Tur att det finns Scan-kök och Burger King om man vill ha Hamburgers.
mm McDonalds har blivit för dyrt. om jag får välja mellan en fettplatta och en blöt burgare så väljer jag plattan helt klart.
Zyrus wrote: choklad milkchaken är god!
stava
chokladmilkshake
1 Guest(s)