December 11, 2002
http://www.formula1.com/news/h...../6767.html
Jaaaa så kan det gå när man tar det som inte är ens eget. Min första tanke ang straffet var att detta måste ju sätta en hel del press på deras budget för nästa säsong.
December 11, 2002
r700 wrote: Inte så farligt me dem pengar de rör sig om, ferraris budget är runt 300-400 miljoner dollar/år tror mclaren har nåt liknande
Och om du då får -100miljoner på den budgeten, tror du då inte att det blir svårt att ligga på topp? Bara för att man har ett framgångsrikt team betyder det ju inte att man kan skrika ihop 100miljoner dollar extra hur lätt som helst. Skulle inte förvåna mig heller om de kommer tappa sponsorer pga detta också. Jag tror mclaren kan få det kämpigt nästa år men, det återstår att se.
July 27, 2006
25-35% av årsbudgeten och uteblivna intäkter för konstruktörsmästerskapet, samt uteblivna intäkter/tappade sponsorer pga. sanktionerna.
Slutsumman blir nog betydligt högre än 700 miljoner, alla gånger bör dom nog hamna över miljarden vilket känns oavsett plånbokens storlek.
July 27, 2006
Pengar och rykte hänger ihop, även om McLaren går ur detta ok är deras rykte nedsvärtat och inkomster minskar.
Hur många toppidrottare får t. ex fullt "gage" från arrangörer efter en dopingavstängning?
Om något får dom på sin höjd enbart prispengar men helst vill man slippa ha dessa på sina galor överhuvudtaget.
Principen är likartad oavsett sport, skitiga rykten innebär tuffare förhållanden (ok att kampsportare och råskinn i hockey kan dra nytta av det men inte annars).
August 9, 2003
de har ju inte bara ferraris teknologi de har ju sin egen ocskså. Sen så har lite bättre förare just nu så skillnaden mellan bilarna kan verka större än vad den är.
Man kan ju säga att det borde vara omöjligt för dem att ha sämre bilar än ferrari om de har ferraris teknologi. Det är allvarligt.
Bötessumman är nog ganska kännbar och känns som ett ganska bra straff, kännbart ekonomiskt men man straffar inte förarna (så hårt) som troligen inte har något med det här att göra.
November 4, 2001
Jag tycker man dom skall få fortsätta med sina poäng till det är bevisat att dom drog nytta av Ferraris teknik.
Att det räcker med att någon idiot mailar dokument till andra stall för att dom skall få böter så är ju helknasigt.
Vad hade hänt om han mailade dem till alla stall?
Lite informationsutbyte sker alltid i den där branschen. Jag menar tror ni Kimi (inget on om honom!) inte svarade på frågor när han kom till Ferrari från McLaren? Informationen kommer alltid flyta så länge man byter förare mellan stallen, så är det bara. Samma för alla så det är bara att ta det och se glad ut.
May 10, 2003
Tycker straffet var helt rätt faktiskt eftersom det är bevisat att dem hade dokumenten och att dem sa att det enbart var en kille som hade agerat ensam, det stämmer inte. Pedro skickade mail till Aslonso med information om Ferrari vilket helt motbevisar detta. Sen har Mclaren och alla andra stall ansvar för sina egna medarbetare så man kan inte bara säga att "han" agerade ensam eller liknande.
Grejen är också att man inte kan säga "vi hade ingen nytta av det eller inte" det är helt utan betydelse hade detta tex varit en affär mellan låt säga Saab och Volvo ja då hade det regnat böter och stämningar överallt.
Tycker dessutom är rätt komiskt att helt plötsligt fungerar allt för Maclaren stallet som inte lyckats sen 1998. Visserligen har dem tidigare haft snabba bilar men där tillförlitligheten inte funnits men ändå. Har man info om hur konkurrents bilar fungerar samt tider vad dem presterar är det mycket enklare att ha ett mål att arbeta mot.
Grejen är att vi aldrig kommer få veta hur det hade varit utan dokumenten med teknisk data samt tider vilket är synd.
Tycker inte straffet var hårt alls utan helt rättvist tillcohmed kanske dem skulle ha tagit Alosos poäng på grund av breven men han snackade nog o sa allt han visste så han slapp straff.
1 Guest(s)