January 17, 2002
http://www.aftonbladet.se/vss/.....93,00.html
Läs och skratta (Inte åt killen som fick en yxa i magen) åt hur media försöker klämma in dataspel i ett rollspels sammanhang och åt hur korkade ungar kan vara.
Dom hade intagit rohypnol och alkohol innan dådet, då skulle väl fan vemsomhelst kunna sätta en yxa i magen på nån oskyldig stackare!? Konstigt att dom inte hamnade på sjukhuset innan dom hamnade på polisstationen.
Mest irriterad är jag på aftonbladet som skriver "Pojkarna hade spelat dataspel tillsammans tidigare under kvällen" i ett rohypnol+sprit sammanhang. Dom kunde likagärna ha tittat på TV, läst en artikel i en tidning eller vadsomhelst som hade med en yxa att göra, tex sett nån hugga ved. Resten fixar hjärnan under påverkan.
Media slutar aldrig vinkla.
November 26, 2002
Jerry wrote: Jag uppfattar det som att det var ett rollspel på datorn de hade spelat och levt sig in i. Då är det självklart att det nämns.
Jag misstänker att det så kallade rollspelet är Diablo eller liknande...
Enligt media är alla rollspel av ondo, så det är alltid bra att skylla på dem.
June 18, 2001
Öwall wrote: [quote=Jerry]Jag uppfattar det som att det var ett rollspel på datorn de hade spelat och levt sig in i. Då är det självklart att det nämns.
Jag misstänker att det så kallade rollspelet är Diablo eller liknande...
Enligt media är alla rollspel av ondo, så det är alltid bra att skylla på dem.
Skylla och skylla. Ett något udda motiv som är 'roligt' att läsa om.
November 23, 2001
dom hade oxå Lajvsminkat sig..
det kan tyda på att de har lajvat någon gång..
då kan det inte vara svårt att få för sig något sådant under påverkan, eftersom man faktiskt slår på varandra i lajv..
dessutom så var killen hotad o hade med sig yxan som skydd,
han tog alltså inte yxan med sig för att hugga ner någon oskyldig....
vet inte vad jag vill säga med detta, men jag tycker att media inte alltid tänker på alla möjligheter, de är dåliga på att spegla allas synvinklar..
November 26, 2002
jarlen wrote: dom hade oxå Lajvsminkat sig..
då kan det inte vara svårt att få för sig något sådant under påverkan, eftersom man faktiskt slår på varandra i lajv..
Vet du överhuvudtaget vad ett lajv är??
Att döma av det du skriver så har du inte en aning nämligen...
September 13, 2001
Öwall wrote: [quote=jarlen]dom hade oxå Lajvsminkat sig..
Vet du överhuvudtaget vad ett lajv är??
Att döma av det du skriver så har du inte en aning nämligen...
Jo jag blev oxå väldigt konfunderad över vad du skrev här.
Det är synd att det finns en så sne bild av vad rollspel innebär, väldigt många som uttalar sig i ämnet,
men väldigt få av dom som verkligen varit i närheten av det.
September 26, 2001
Orkar inte quota.. men jag blir minst lika sne på folk som uttrycker sig som Jarlen gör som på okunniga journalister... Precis som Öwall säger så undrar jag också om du har lajvat själv ngn gång?
Jag har lajvat i 5 år, och jag har då rakt inte den "bilden av lajv"...
ps.. inte sovit på 1 1/2 dygn nu, så, ursäkta mitt flummiga inlägg 😉
March 20, 2001
Jag tycker att snart alla grejjer som ungdommar gör(brott och så) så skylle polisen med flera på datorspel. Vadfan är det med alla? Samma som den dära dokumentären om ska vara på 4:an i kväll. Allt är datorspelens fel. Jag tycker att framför allt media ska sätta sig in lite mer i datorspelens värld. Kolla vad "dom vanliga" gör när dom inte sitter vid dator. Jag kan lova att 99,9% inte går ut och slårihäl nån med en yxa eller att dom skjuter ner 15personer på sin skola. Och den lilla del som gör det så är det inte bara datorer som har påverkat dom, som i detta fall. Dom hade tagit rohypnol och alkohol det gör att man blir aggressiv. Men det värsta media gör, tycker jag, är när dom säger att "dom hade lärt sig skjuta i spelet Counter-strike"... Hur i helvete kan man lära sig skjuta genom att man drar musen över en skärm och trycker på musknappen?
2 Guest(s)