September 22, 2005
Hej hej.
Detta var det forum jag kom att tänka på först. Ni får ursäkta om det verkar som en lite dryg fråga men kan ju inte skada att ställa den.
Nu är det så att jag haft en andra titthålsoperation på mitt högra knä. Förra var +1 år sedan.
Vid första operationen så sydde de de 3 såren. Hade inga problem, blödning var begränsad och så.
Vid denna operation sydde de av någon anledning inte såren. Lyckades självklart ta bort en av de sårskorpor som bildats när jag tog av operationaförbanden efter 3 dagar, vilket betyder att jag nu har ett centimeterlångt blödande, öppet (så vitt jag kan se) sår på knäet. Blöder ganska rikligt också. Kan ju knappast vara sanitört att först behöva tvätta sig med bakteriedödande innan operation, för att sedan skickas hem med osydda sår som är helt öppna för bakterier osv...
Fråga 1: Måste jag nu ringa och beställa tid på vårdcentralen för att sy ihop såret som borde ha sytts från första början. Har knappast de saker som man bör ha för att ta hand om ett öppet sår i en i led.
Fråga 2: Varför sydde de inte från första början?
Om någon har lite insikt vore det trevligt. Ska ringa till vårdcentralen imorgon och höra med dem också.
April 24, 2007
läste någostans någongång att man ville minska på ärren och därför valde allt oftare att inte sy igen sår. kan också vara så att dem har glömt det 😉
köp något desinfektierande och tvätta rent! svider det så är du på rätt väg!
gå till dem o be dem sy! itne sak du gå runt o blöda.
August 11, 2005
Tvätta inte med alkohol, det skadar mer än det gagnar. Blanda till en saltlösning på vanlig koksalt och vatten och tvätta rent med det. Det nya "modet" är att man inte ska använda något i sår o dyl som man inte kan ha i ögonen, lycka till med att ha alkohol på ögonen 😉
Sen på med sån bomullsrulle som finns i de flesta förstaförbandenkits och lite bandage runt (behöver inte vara hårt, bara för att hålla bomullet på plats och förhindra att smuts kommer in).
Kan du inte/saknar saker så får du helt enkelt plåstra om så gott du kan och ta dig till en vårdcentral.
Att de inte använde stygn är mest sannolikt för att såret ska läka ihop bättre och mindre risk för fula ärr. Var samma sak med exets operation förra året, inga stygn, bara på med skyddande plåster.
November 27, 2003
csm101 wrote: Att de inte använde stygn är mest sannolikt för att såret ska läka ihop bättre och mindre risk för fula ärr. Var samma sak med exets operation förra året, inga stygn, bara på med skyddande plåster.
Fast det är ju något man använder främst för ansiktet och andra områden som alltid är synliga / som folk dömmer andra efter. Inte ett knä på en man direkt 😕
//Andreas
August 11, 2005
Delph1 wrote: Fast det är ju något man använder främst för ansiktet och andra områden som alltid är synliga / som folk dömmer andra efter. Inte ett knä på en man direkt 😕
//Andreas
Förvisso, men om det visat sig att detta funkar lika bra som med stygn (så länge man håller fingrarna borta från såret då givetvis) och dessutom lämnar mindre ärr så är det väl att föredra detta oavsett lokalisation på såret.
September 22, 2005
Vad snälla alla är här. 🙂
Släpade mig ner till apoteket och fixade lite sterila sår-"kompresser", alsolsprit och bomullstussar. LYckades bända bort de gamla bomullstussarna utan mera blödning så det får väl anses vara en framgång. 🙂
Angående spriten, så hade jag väl kanske i vanliga fall inte dattat så mycket. Men nu snackar vi öppet sår rakt in i en led. Inte så kul att få in tarmbakterier där, speciellt som jag torkade upp det initiala blodflödet med toapapper (oanvänt visserligen, men...). 😉
Sedan så håller jag nog med Delph1. De ärr jag hade från förra gången (+1 år) syns knappt alls, förutom att de saknar lite sol kanske. Dessutom så känns ju läget (ovanpå knäet, sår i en led etc) ganska passande för att sy. Ganska kul att de anvisningar man får säger att man kan börja gå på benet direkt, och att man ska böja normalt etc etc, samtidigt som man har 3 hål på knäet som påfrestas varje gång man böjer på knäet eftersom skinnet dras ut, samt att man har massor med blod och vätska i leden vilket gör att skinnet blir ännu mera spänt).
Och som sagt, ärr har jag ju redan sedan tidigare på samma platser, och jag tar hellre 2-3 ynka stygn per hål än infektion i knät och de komplikationer som kommer av det. Blev lite snopen. Vet inte hur det påverkar läkningen, men i alla fall så handlar det ju om att blod fyller mellanrummet mellan sårkanterna och koagulerar varefter kroppen reparerar såret. Känns som att det bara vore bra för läkningen om man hade lite stygn som håller allt på plats, vet inte hur bra det kan vara om man har ett sår som konstant blir påfrestat och upprivet på grund av dess position osv. I grund och botten handlar det ju om ganska stora sår som har svårt att hålla ihop utan stöd av stygn (det finns ju inte vävnad under som håller det stabilt som att sår på armen skulle kunna göra, det är ju bara skinn och sedan ett hålrum under).
Mycket text för något så litet, men man för tacka för responsen och tipsen, samt informationen. 🙂
obelix wrote: att få alkohol på ett ledband eller benhinna är ingen hit direkt om jag inte minns helt fel.
Alkohol användes med fördel för invärtes bruk.. Plåster duger bra på utsidan.
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Jalle64 wrote: Dock ej vid röda veckanblödning 😎 :bgrin:
Näe, då gäller punkt 1:
"Alkohol användes med fördel för invärtes bruk"
Dock av den icke blödande.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)