November 26, 2002
Jag såg att Segbarn använder sig av Mensas logo och började fundera hur många Mensaner det finns i forumet. Jag skrev provet 2000 och fick resultatet "över 156 i IQ" Provet är patetiskt enkelt jämfört med att få en Windowsbaserad maskin stabil - det är en utmaning! Provet är ju baserat på logik, det är inte M$ program. Hur som helst jag har hoppat av den geekföreningen och undrar om ngn annan har testat???
November 26, 2002
Du kan ta ett provtest på http://www.mensa.se men för att ta det riktiga testet så anmäler du dig på hemsidan till nästa testtillfälle. Tror det kostar ett par hundringar. Provtestet skiljer sig ganska mycket från det riktiga men kan vara skoj ändå. När jag skrev mitt test så har jag för mig att det var 36 frågor på 40 minuter och vi satt ett 30-tal pers i en stor sal på Valhallavägen i Stockholm.
February 21, 2003
Är det bara pricktest på vanliga mensa-provet också? Gillar mer den här som danska Mensa har lagt upp http://mensa.dk/testdiniq.html (har varit uppe här tidigare)
Annars så tycker jag att högskoleprovet är en utmärkt form av test om man vill jämföra vad man är kapabel till
February 22, 2003
Ogrebeast wrote: Är det bara pricktest på vanliga mensa-provet också? Gillar mer den här som danska Mensa har lagt upp http://mensa.dk/testdiniq.html (har varit uppe här tidigare)
Annars så tycker jag att högskoleprovet är en utmärkt form av test om man vill jämföra vad man är kapabel till
enligt det där hade jag 82 i iq 😛
men det kanske var för att jag gjorde provet på 57 sekunder och chansade på alla 😀
January 30, 2002
November 26, 2002
alph7 wrote: Vad du menar är alltså för att komma med i iq-eliten i Sverige så ska man ta sig till stockholm och lägga ut massa pengar på att få göra ett prov som man inte får någonting för.
Skitsmart.
Om man vill spela ett datorspel så åker man till närmaste datorbutik och lägger ut en massa pengar på en dator samt spel, som man inte heller får något för..
November 5, 2001
alph7 wrote: Vad du menar är alltså för att komma med i iq-eliten i Sverige så ska man ta sig till stockholm och lägga ut massa pengar på att få göra ett prov som man inte får någonting för.
Skitsmart.
Man kan göra testet i närheten av där man bor. Anmäler man sig berättar Mensa när de kommer till just din ort för att genomföra testet. När de kommer beror på hur många som anmält sig. Så var det förr iaf, kanske har ändrat nu...
March 1, 2003
Wooohah!
Hej på er alla. Jag har givetvis gjort testet och har varit med i föreningen i ett år (den sög). Att göra det riktiga testet var jättekul, det var värt 250 bagis. Hela meningen med testet är iofs helt vrickat då man lätt kan plugga inför det. Testet är på 36 frågor och man har typ en timme på sig. Varje uppgift är ett 3x3 rutnät med figurer, där nedre högra rutan ska fyllas i med en av 8 alternativa svar. Om man gissar på varje fråga ska man normalt få normalsvenssons IQ. Min uppfattning om MENSA är att det är en fasadförening där vissa pampar lever loppan på människors provanmälningsavgift. De har ett busenkelt testprov på internet där alla som inte är ding i luren rekommenderas att göra deras riktiga prov så de tjänar riktigt mycket pengar. Den enda personen som är smart i den här cirkusen är killen som uppfann MENSA.
AMEN
1 Guest(s)