November 29, 2001
Oavsett om ni tror på en religion eller inte så har ni väl förmodligen hittat en som känns lite mer vettig, sympatisk, intressant eller åtminstånde bättre anpassad för just er.
Eller i minsta fall en som är minst hemsk av dem alla. 😉
Skriv vilken/vilka och motivera varför.
Taoism/Daoism.
För att den
inte har någon/några gud/några gudar.
förespråkar en slags aktiv pacifism.
är vackert formulerad på ett sätt som inte går att missbruka/misstolka.
inte ger några "rätta" svar.
inte innehåller någon slags missionsbudskap.
helt enkelt speglade tankegångar jag haft tidigare men inte riktigt formulerat i mitt eget huvud ännu.
inte är så förbannat idealistisk att den inte går att följa.
inte har några töntiga regler om sex. 😉
för att taoisterna helt enkelt var ett gäng bad ass dudes. 😉
för att den inte utesluter ateister på sätt och vis.
osv.
Zen-Buddhismen skulle väl komma som en avlägsen två men i övrigt har jag ganska svårt för religion i allmänhet.
Så nå, vad tycker ni andra?
July 13, 2002
Nihilism... motsatsen till "faith".
November 29, 2001
Plexan wrote: Fick vi ha religösa debbatter på forumet? jaha.. Ja, då säger jag väl Kristendomen eftersom jag själv tror på det.. Nu får vi väl hoppas att det här inte spårar ut men iofs är ju inte Catstyle kvar 😉
Det ska inte vara någon debatt. bara konstaterande och förklarande.
Kommer någon med "motargument" så raderas inläggen.
Men som sagt, glöm inte motiveringarna allihopa. 🙂
November 29, 2001
boogey wrote:
förresten, är Taoism/Daoism en religion per definition?
Jo det räknas ju som det "officiellt" men därom tvistar de vise. Den delar ju inte de klassiskt karaktäristiska dragen med andra religioner precis.
Snarare bara en slags livsåskådning eller filosofi om man så vill.
January 28, 2003
min favorit..
det som Finch i American Pie håller på med så han klarar att ha sex flera dagar i rad.. det är en religion jag hade kunna vigt mitt liv åt :bgrin:
annars tycker jag att religioner är sagor och hittepå och det leder bara till elände.. lite taskigt skulle jag kunna säga att religion är för de svaga som måste känna gemenskap med andra, dock så vet jag att det stämmer rätt dåligt i många fall...
1 Guest(s)