Mera APB i AB|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mera APB i AB
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 12, 2005 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/vss/.....40,00.html

"Paniken sprider sig bland svenska nätpirater."
:bok:

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
857507
March 12, 2005 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/.....40,00.html

"Paniken sprider sig bland svenska nätpirater."
:bok:

Hm ne det gör det inte

Henrik Pontén har lagen och även den moraliska rätten på sin sida.

Inte enligt mig i alla fall.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
857508
March 12, 2005 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Hobbyjuristen och mediahoran #1

//Andreas

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
857509
March 12, 2005 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

http://henrikponten.istheshit.net/

http://*****

laugh

//Länk editerad av Coore, vi tillåter inte uthägningar...

skinner
Member
Medlem
857514
March 12, 2005 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Henrik Pontén har lagen och även den moraliska rätten på sin sida. Han jagar dem som kränker filmmakarnas upphovsrätt och bestjäl dem på deras pengar, arbete och kreativitet.

Fel, fel, fel, filmbolagen förlorar inga pengar! Sen vem har sagt att han har moralisk rätt?

Strängaste domen hittills är på 16 miljoner.

Finns det någon insamlig för dom som har blivigt dömda? Tänkte man kanske skulle kunna skänka en liten slant?

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
857521
March 12, 2005 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

En sak jag funderar över är att han (och resten av hans staff på APB) tjänar ju uppenbarligen pengar på detta. Men varför? Skulle jag kunna göra samma sak och ha det som yrke?

skinner
Member
Medlem
857524
March 12, 2005 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: En sak jag funderar över är att han (och resten av hans staff på APB) tjänar ju uppenbarligen pengar på detta. Men varför? Skulle jag kunna göra samma sak och ha det som yrke?

Jag skulle inte kunna, pricis som att jag inte skulle kunna jobba som bödel :cy:

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
857525
March 12, 2005 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är så kul att sverige går käpprätt åt helvete!!

Piratkopiering är olagligt men man får ta mig fan prioritera!
Ett företag som torskar lite pengar kan ju inte jämföras med olk som blir skadade.... Man ska inte glömma att dom som tjatar om att dom förlorar pengar är direktörerna på skivbolagen som har 90 000:- i månaden!
testa att gå ner till 15k / månad sen kan du tjata!!!!

Man kan ju inte starta ett "jaga brottslingar gäng" och avlyssna telefoner efter behag osv utan att åka dit.. APB gör ju i princip det och polisen följer dem, Om polisen går blint efter "tips" från APB så är det ju inte långt kvar till andra följer regker/tips som "obehörig" hittar på.
Svergie kan ju snart döpas om till Colombia 2 och styras av killarna med florsocker i påsar.

Tips till sveriges regering och polis: Ta för HELVETE och börja jaga mördare/misshandlare/väldtäcktsmän i stället för att slösa pengarna på SKIT!
Hade jag varit direktör för ett skivbolag hade jag gladerligen tagit nåra tusen mindre i månaden (av mina nästan 100k) och vetat att mina barn kunde gå utanför dörren utan att bli sönderslagna!

skinner
Member
Medlem
857528
March 12, 2005 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.svd.se/dynamiskt/in.....322277.asp
Sattsa på detta i stället! Det är hårdare straff för att dela ut en film än att misshandla barn!

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
857529
March 12, 2005 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Det är rätt kul och läsa att det är ok att bryta vissa lagar, men inte andra lagar. :)R

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
857535
March 12, 2005 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Sverige är påväg utför, är rätt sugen på att flytta till ett annat land.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
857538
March 12, 2005 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Sverige är påväg utför, är rätt sugen på att flytta till ett annat land.

Vore det inte lättare om herr Pontén flyttade istället för alla vi andra? 😀

obelix
Member
Medlem
857539
March 12, 2005 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Sverige är påväg utför, är rätt sugen på att flytta till ett annat land.

På vilket sätt?

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
857545
March 12, 2005 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

det där kan jag knappt vara mer än 10TB som "beslagtogs" det är ju vad man hittar på mindre hubbar

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
857552
March 12, 2005 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag blev så förbannad över den enkelsidiga rapporteringen från AB att jag skrev ett syrligt brev till journalisten.
Jag är absolut inte för piratkopiering, men samtidigt känns det inte riktigt bra när samhället tillåter klart tveksamma metoder från en organisation som företräder företag med ofattbar ekonomisk makt.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
857553
March 12, 2005 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns säkert en massa folk på publichubbar på dc som blir lite rädd, men de som har tillgång till privathubbar och ftper med bättre säkerheten än bara ett lösenord kommer de aldrig komma åt iaf.. så jag tror nog inte att jag kommer beröras av deras framfart hos "småpiraterna"..

obelix
Member
Medlem
857555
March 12, 2005 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag ser det är det bra att det som har hänt har hänt.

Det bästa är att lagen provas, och att metoderna sätts på prov, dvs vad får man göra och inte göra.

Som jag har förstått det hela så är det väldigt luddigt och diffust när det gäller lagen kring detta.

Så länge lagar och regler följs, och att oskyldiga får upprättelse och ersättning vid felaktiga tillslag, så kör på.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
857557
March 12, 2005 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag blev så förbannad över den enkelsidiga rapporteringen från AB att jag skrev ett syrligt brev till journalisten.
Jag är absolut inte för piratkopiering, men samtidigt känns det inte riktigt bra när samhället tillåter klart tveksamma metoder från en organisation som företräder företag med ofattbar ekonomisk makt.

Oja...hela artikeln var oehört ensidigt och helt utan besvärliga frågor till herr Pontén.

Känns som ett "beställningsjobb".

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
857558
March 12, 2005 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Som jag ser det är det bra att det som har hänt har hänt.

Det bästa är att lagen provas, och att metoderna sätts på prov, dvs vad får man göra och inte göra.

Som jag har förstått det hela så är det väldigt luddigt och diffust när det gäller lagen kring detta.

Så länge lagar och regler följs, och att oskyldiga får upprättelse och ersättning vid felaktiga tillslag, så kör på.

Saken är väl att lagen är ganska tydlig vad saken gäller. Den nya lagen som har blivit uppskjuten ett antal gånger nu, kommer kanske att sätta stopp för en del, men inte som det ser ut idag.
Det APB har gjort är att de i sina försök att stoppa fildelningen, själva har brutit mot lagen, och ofta med myndigheternas goda minne.
Att man väljer att låta lagen företräda den som har mest pengar och makt känns rätt illa.

skinner
Member
Medlem
857559
March 12, 2005 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Som jag ser det är det bra att det som har hänt har hänt.

Men så du tycker att det är lämpligt att få behöva betala 16miljoner kronor och få 2 års fängelsestraff för att ha delat film? När dom flästa barnmisshandlare inte ens får fängelse? Jag tycker att polisen prioriterar konstigt. Kan dom bara inte säga till herr Pontén att han får vara god och vänta tills alla grövre brott i turordningen är fixade? Är det lämpligt att det ska ta 2år innan dom granskar ett fall om våldtäkt men någon dag när Pontén och hans lobbyistpolare anmäler?

Vi har en jävla korrupt sosse regering och då går det så här!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 450
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL