March 11, 2003
skiroy wrote: [quote=denstore]Jag blev så förbannad över den enkelsidiga rapporteringen från AB att jag skrev ett syrligt brev till journalisten.
Jag är absolut inte för piratkopiering, men samtidigt känns det inte riktigt bra när samhället tillåter klart tveksamma metoder från en organisation som företräder företag med ofattbar ekonomisk makt.
Oja...hela artikeln var oehört ensidigt och helt utan besvärliga frågor till herr Pontén.
Känns som ett "beställningsjobb".
Jepp. Jag retar mig på att man kan köpa artiklar i kvällspressen så enkelt.
January 12, 2004
skinner wrote: [quote=obelix]Som jag ser det är det bra att det som har hänt har hänt.
Det bästa är att lagen provas, och att metoderna sätts på prov, dvs vad får man göra och inte göra.
Som jag har förstått det hela så är det väldigt luddigt och diffust när det gäller lagen kring detta.
Så länge lagar och regler följs, och att oskyldiga får upprättelse och ersättning vid felaktiga tillslag, så kör på.
Men så du tycker att det är lämpligt att få behöva betala 16miljoner kronor och få 2 års fängelsestraff för att ha detal film. När dom flästa barnmisshandlare inte ens får fängelse? Jag tycker att polisen prioriterar konstigt. Kan dom bara inte säga till herr Pontén att han får vara god och vänta tills alla grövre brott i turordningen är fixade? Är det lämpligt att det ska ta 2år innan dom granskar ett fall om våldtäkt men någon dag när Pontén och hans lobbyistpolare anmäler?
Jag syftade på metoderna, inte straffen.
Jag tror att en av två saker kommer hända.
Antingen får dom bakläxa och får veta vad dom får göra och inte göra, och deras jobb blir svårare.
eller så får dom fortsätta som dom gör, vilket är helt fel och sjukt i mina ögon.
Dom borde bara få vara en intresseorganisation som förmedlar sina fynd vidare till Polisen, och då ska dom ha tillstånd att söka efter det dom rapporterar, och inte kunnat få tillstånd i efterhand.
Jag tycker att 16 mille är absurt, när som du säger att pedofiler får ett slag på hande i jämförelse.
December 31, 2002
Den här länken har säkert varit uppe tidigare men den är värd att sprida! http://visionweb.se/jo/
Jag gör mitt bästa för att sprida den! 🙂
March 19, 2003
Ett skämmt helt enkelt, jag som alla andra här förstår inte hur det kan prioritera detta.
Sen att få en skuld på 16 miljoner så kan man lika gärna gå och hänga sig.
Om man inte har BillGates som far som kan betala av de.
Finns det nån möjlighet för en vanlig person att betala av en sådan skulld?
Vad skulle du göra om du hade en obetalbar skulld och aldrig få ett korvöre över av din lön?
Först och främst lära sig hur man gör sprängdeg eller liknande explosiv vara.
Sedan titta ut ett viktigt hus för det korrupta systemet, "ala fightclub :P".
Bomba huset och senare ta min lådbil och dra till mexico.
Kan man i huvud taget leva ett normalt liv med en sådan skulld?
March 11, 2003
BarateaU wrote: Ett skämmt helt enkelt, jag som alla andra här förstår inte hur det kan prioritera detta.
Om man inte har BillGates som far som kan betala av de.Finns det nån möjlighet för en vanlig person att betala av en sådan skulld?
Vad skulle du göra om du hade en obetalbar skulld och aldrig få ett korvöre över av din lön?
Bomba huset och senare ta min lådbil och dra till mexico.Kan man i huvud taget leva ett normalt liv med en sådan skulld?
Man blir socialfall och svartjobbare för all framtid. Lysande för staten och dess invånare....
January 12, 2004
BarateaU wrote: Ett skämmt helt enkelt, jag som alla andra här förstår inte hur det kan prioritera detta.
Om man inte har BillGates som far som kan betala av de.Finns det nån möjlighet för en vanlig person att betala av en sådan skulld?
Bomba huset och senare ta min lådbil och dra till mexico.Kan man i huvud taget leva ett normalt liv med en sådan skulld?
Man söker skuldsanering efter ett tag, betalar lite under ett par år, sedan skrivs resten av.
March 19, 2003
obelix wrote: [quote=BarateaU]Ett skämmt helt enkelt, jag som alla andra här förstår inte hur det kan prioritera detta.
Man söker skuldsanering efter ett tag, betalar lite under ett par år, sedan skrivs resten av.
Stackars satar som råkar ut för sådanna saker.
Påhittat fall:
Tänk om Johan 18år blev tippsad om DC för första gången av en kompis, och Johan har snbb uppkoppling och inom 2 timmar så har Johan hunnit ladda ner 15 filmer.
Efter 3 timmars intensift DC'ande så stöter Johan ihopp med APB.
Johans första dag på DC kostade honom 2 miljoner.
Inget är omöjligt?
January 12, 2004
BarateaU wrote: [quote=obelix][quote=BarateaU]Ett skämmt helt enkelt, jag som alla andra här förstår inte hur det kan prioritera detta.
Påhittat fall:
Tänk om Johan 18år blev tippsad om DC för första gången av en kompis, och Johan har snbb uppkoppling och inom 2 timmar så har Johan hunnit ladda ner 15 filmer.
Inget är omöjligt?
Han måste väl dela för att åka dit?
Att ladda är väl "lagligt"?
March 19, 2003
obelix wrote: [quote=BarateaU][quote=obelix][quote=BarateaU]Ett skämmt helt enkelt, jag som alla andra här förstår inte hur det kan prioritera detta.
Påhittat fall:
Inget är omöjligt?
Han måste väl dela för att åka dit?
Att ladda är väl "lagligt"?
Okey ska inte ta för givet att folk förstår.
Vi säger för sakens skull att de han laddar ner hamnar i hans share mapp.
denstore wrote: Jag blev så förbannad över den enkelsidiga rapporteringen från AB att jag skrev ett syrligt brev till journalisten.
Jag är absolut inte för piratkopiering, men samtidigt känns det inte riktigt bra när samhället tillåter klart tveksamma metoder från en organisation som företräder företag med ofattbar ekonomisk makt.
Kände mej manad att göra detsamma, och författade även jag en skrivelse.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=denstore]Jag blev så förbannad över den enkelsidiga rapporteringen från AB att jag skrev ett syrligt brev till journalisten.
Bra. Han kan gott ha det! Attans skitjournalistik.
May 29, 2001
denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=denstore]Jag blev så förbannad över den enkelsidiga rapporteringen från AB att jag skrev ett syrligt brev till journalisten.
Bra. Han kan gott ha det! Attans skitjournalistik.
Gjorde detsamma, drog lite paraleller med AB och Fox News hehe
March 10, 2002
Hah, jag gillade slutet på artiklen
Aftonbladet wrote:
Han tar upp mobilen och ser på den ... 20 nya sms ... hot, trakasserier ... det finns en värld av pirater därute, men Henrik Pontén tänker stoppa dem, stoppa dem! Han raderar sms-en.
Låter precis som något taget ur en film-trailer eller något. ;P
September 12, 2001
Dehman wrote: Hah, jag gillade slutet på artiklen
[quote=Aftonbladet] Han tar upp mobilen och ser på den ... 20 nya sms ... hot, trakasserier ... det finns en värld av pirater därute, men Henrik Pontén tänker stoppa dem, stoppa dem! Han raderar sms-en.
Låter precis som något taget ur en film-trailer eller något. ;P
Den oehört klantige journalisten försöker bara "heroisera" honom.
Fungerar inget vidare dock med en sådan pass klantigt skriven artikel.
September 20, 2001
Det står i AB:
Kan du inte säga till internetleverantören att fixa hemsidan? säger jag.
- Leverantören heter Bahnhof och det är inte läge att gå ner till dem i dag.
Vad är killen rädd för om han har gjort det han har gjort är moraliskt och lagligt rätt?
Sen känns det lite pointless att klaga till författaren av artikeln endast, utan även skicka till ansvarig utgivare, typ redaktören eller nått så att chefen oxå vet att han får klagomål på en dålig artikel.
Men, som sagt tidigare, det luktar beställningsjobb! Undra om någon i aftonbladets styrelse även har intressen i musik/film-branchen, typ Universal Music, EMI, och Sony? 🙄
May 17, 2004
Kass kass artickel.
Jag är emot att man bryter mot lagen men ännu mer emot Antipiratbyrån då jag gilalr itne dem. Fast det är nästan ovicktigt i det här gallat då artickeln är den som jag stör mig på.
Som tidigare skrivet av diverse personer så är det skrivet på ett ensidigt sätt och jornalisten (Peter Kadhammar) har försökt att "heorisera" Pontén.
Sen är det uppenbart att Kadhammar inte är insatt i ämnet eller sveriges lagstiftning och har itne den minsta sylen i vädret. De ända som kan bli tagna av den här artickeln är 13 åringar samt föräldrar som blir rädd när man skriver att det är dom som måste ta tag i sina barn.
Barn? var det inte en 18 åring nyss?? Vad ajg vet så är man vuxen vid den åldern.
Aftonbladet wrote: De yngsta är 18. Det är då man blir straffmyndig.
Är det inte 15?
Aftonbladet wrote: Paniken sprider sig bland svenska nätpirater.
Nej, inte direckt.
Aftonbladet wrote: Henrik Pontén har lagen och även den moraliska rätten på sin sida.
Är det inte Antipiratbyrån som nyligen brytit mot PUL-lagen?
Aftonbladet wrote: ...filmbranschen har startat ett jihad mot...
Det här är inte religon.
Aftonbladet wrote: Det är många som lever på existensminimum
Var det inte 18 dömda i sverige? Kanske har fel men det var itne många i alla fall.
Sen heter det att man lever UNDER existensminimum inte på.
6.
Aftonbladet wrote: Henrik Pontén tänker stoppa dem, stoppa dem! Han raderar sms-en.
The Anti-Pirate - based on a true story (?)
med mera.
Det ända som artickeln gör är att den belyser ett problem i sammhället och glorifierar Pontén som leker polis. Det nämns aldrig att Antipiratbyran är en byrå och inte en myndighet. De har inga (absolut inga) befogenheter utöver den som vi vanliga privatpersoner har.
Men som att avsluta allt så kan vi väll alla tacka "Piratkopierarnas fiende nummer 1" för att vi kan såva säkert på kvällarna. Tur att han inte tänker visa nån nåd...
May 17, 2004
obelix wrote: [quote=Vitamin-C] Sen heter det att man lever UNDER existensminimum inte på. ...
Kronofogden kan inte ta mer pengar än att du hamnar på existensminimum, det är olagligt.
Nej jag vet det. JAg påstod aldrig något anant men det heter att man lever under existensminimum, inte på.
Sen lever man förövrigt under det i två år om man har kronofogden som suger pengar från dig sen skrivs skulden till dom av.
Vitamin-C wrote: [quote=obelix][quote=Vitamin-C] Sen heter det att man lever UNDER existensminimum inte på. ...
Kronofogden kan inte ta mer pengar än att du hamnar på existensminimum, det är olagligt.
Nej jag vet det. JAg påstod aldrig något anant men det heter att man lever under existensminimum, inte på.
Sen lever man förövrigt under det i två år om man har kronofogden som suger pengar från dig sen skrivs skulden till dom av.
Tar Kalle Kron dina slantar så hamnar du på existensminimum inte under..Hamnar du under existensminimum har Kalle Kron begått tjänstefel..
Vitamin-C wrote:
Så många av Bahnhofs anställda har varit inblandade att Bahnhof som bolag har ett ansvar...
i-n-b-l-a-n-d-a-d-e
Det blir inblandade. Underlig mening...
??? 🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)