March 19, 2003
Prata precis med en social sekreterare eller va det heter ang detta med miljon skulder osv.
Om man lever på existens minimum så kanske det inte går att direkt resa bort och roa sig allt för mycket, men man ska ha mat på bordet, ha råd med morgon tidning och så. Det är inte så att man lever på vatten och bröd.
Och efter att man har left på existens minimum i 5år så begär man skuldsanering "precis som obelix sa".
Lite kul de där med skuld sanering, ju mer man har desto lättare är det att få det avskrivet, har man 50 tusne i skuld så får man betala av det, fast om man har mutchos more så är det ingen omöjlighet att få det avskrivet.
Jag själv tänker,
De där 5 åren kan kännas svåra och hårda, sjukskriva sig och säga att man mår psykiskt dåligt och jobba svart så inte fogden har så mycket att ta av.
Kunna leva normalt fasten att man har grova ekonomiska problem i den "riktiga" världen.
Efter att man skrivit av skulden så kan man skaffa sig ett normalt jobb igen och återgå till det riktiga livet.
Dock så kommer nästan garanterat fogden kommapå besök för att se hur du har det hemma, om du nu har en 42" plasma tv och andra fina prylar så kan det ifrågasättas vad du har kunnat köpa det med om man är sjukskriven och lever på luft.
Jag antar att jag själv hoppade in i vuxenlivet lite för snabbt och hade ingen direkt aning om hur mycket räkningar och andra obligationer man får med de.
Skaffade bil och hyrde en lägenhet och självklart blev man shockad av alla skatter och andra räckningar man fick till en början på bilen och sen alla andra övriga räkningar som el, tv, tele, parkering, osv.
Efter 4 månader så hade jag lyckats få 3 Inkasso brev och 1 från fogden.
Oansvarigt av en....
Säger bara de, parkerings böter är farliga dom också :bgrin:
Jag tror jag fick totalt 3 brev från fogden och de hettsa om att jag skulle skriva på och skicka tillbaka att jag hade tagit del av deras brev.
Jag skrev aldrig på de första 2 breven, det tredje brevet var i skrik röd färg där det stog att jag skulle skriva på annars skulle de ta några andra åtgärder bla bla.
Efter tagit mig i kragen så betalade jag av skulden som hade för övrigt tre dubblats mot vad den var från början.
Och jag antar pga att jag aldrig skrev på att jag hade tagit del av deras brev så fick jag aldrig någon anmärkning.
Men hade man fortsatt och nobba breven så kommer tillslut en fogde och knackar på dörren och säger nått liknande detta,
- Hej jag har ett brev här till dig, skriv på här.
- Okey så, "undra vad de kan vara för bred".
- Du har precis skrivit på att du har tagit imot brevet från kronofogden, tack för mig och ha en trevlig dag.
January 12, 2004
Vitamin-C wrote: [quote=obelix][quote=Vitamin-C] Sen heter det att man lever UNDER existensminimum inte på. ...
Kronofogden kan inte ta mer pengar än att du hamnar på existensminimum, det är olagligt.
Nej jag vet det. JAg påstod aldrig något anant men det heter att man lever under existensminimum, inte på.
Sen lever man förövrigt under det i två år om man har kronofogden som suger pengar från dig sen skrivs skulden till dom av.
Det enda sättet att den skrivs av är om man har skuldsanering, och då tar det 3-5 år.
annars så drar dom tills skulden är betald
3 Guest(s)