Mera APB i AB|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mera APB i AB
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
sp_UserOfflineSmall Offline
857799
March 12, 2005 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Prata precis med en social sekreterare eller va det heter ang detta med miljon skulder osv.

Om man lever på existens minimum så kanske det inte går att direkt resa bort och roa sig allt för mycket, men man ska ha mat på bordet, ha råd med morgon tidning och så. Det är inte så att man lever på vatten och bröd.

Och efter att man har left på existens minimum i 5år så begär man skuldsanering "precis som obelix sa".
Lite kul de där med skuld sanering, ju mer man har desto lättare är det att få det avskrivet, har man 50 tusne i skuld så får man betala av det, fast om man har mutchos more så är det ingen omöjlighet att få det avskrivet.

Jag själv tänker,
De där 5 åren kan kännas svåra och hårda, sjukskriva sig och säga att man mår psykiskt dåligt och jobba svart så inte fogden har så mycket att ta av.
Kunna leva normalt fasten att man har grova ekonomiska problem i den "riktiga" världen.
Efter att man skrivit av skulden så kan man skaffa sig ett normalt jobb igen och återgå till det riktiga livet.
Dock så kommer nästan garanterat fogden kommapå besök för att se hur du har det hemma, om du nu har en 42" plasma tv och andra fina prylar så kan det ifrågasättas vad du har kunnat köpa det med om man är sjukskriven och lever på luft.

Jag antar att jag själv hoppade in i vuxenlivet lite för snabbt och hade ingen direkt aning om hur mycket räkningar och andra obligationer man får med de.
Skaffade bil och hyrde en lägenhet och självklart blev man shockad av alla skatter och andra räckningar man fick till en början på bilen och sen alla andra övriga räkningar som el, tv, tele, parkering, osv.
Efter 4 månader så hade jag lyckats få 3 Inkasso brev och 1 från fogden.

Oansvarigt av en....
Säger bara de, parkerings böter är farliga dom också :bgrin:
Jag tror jag fick totalt 3 brev från fogden och de hettsa om att jag skulle skriva på och skicka tillbaka att jag hade tagit del av deras brev.
Jag skrev aldrig på de första 2 breven, det tredje brevet var i skrik röd färg där det stog att jag skulle skriva på annars skulle de ta några andra åtgärder bla bla.
Efter tagit mig i kragen så betalade jag av skulden som hade för övrigt tre dubblats mot vad den var från början.
Och jag antar pga att jag aldrig skrev på att jag hade tagit del av deras brev så fick jag aldrig någon anmärkning.

Men hade man fortsatt och nobba breven så kommer tillslut en fogde och knackar på dörren och säger nått liknande detta,
- Hej jag har ett brev här till dig, skriv på här.
- Okey så, "undra vad de kan vara för bred".
- Du har precis skrivit på att du har tagit imot brevet från kronofogden, tack för mig och ha en trevlig dag.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
857802
March 12, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=obelix][quote=Vitamin-C] Sen heter det att man lever UNDER existensminimum inte på. ...

Kronofogden kan inte ta mer pengar än att du hamnar på existensminimum, det är olagligt.

Nej jag vet det. JAg påstod aldrig något anant men det heter att man lever under existensminimum, inte på.
Sen lever man förövrigt under det i två år om man har kronofogden som suger pengar från dig sen skrivs skulden till dom av.

Det enda sättet att den skrivs av är om man har skuldsanering, och då tar det 3-5 år.

annars så drar dom tills skulden är betald

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
857840
March 12, 2005 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker någon borde starta en insamling till alla dom stackare. fast de är ju dumt att starta en insamling för att hjälpa "brottslingar" för dom har ju faktiskt begått ett brott men jag har helt emot det som antipirat byrån håller på med!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 400
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL