November 5, 2001
Vilket av alternativen är mest demokratiskt?
Alt. 1. 5pers är på en ö. På ön finns ett bananträd som ger 5 bananer om
dagen. Det är bestämt att trädet ägs gemensamt av alla på ön och att var och en ska få en banan om dagen. Man får plocka den själv. Det är förbjudet att framföra åsikten att man ska ha mer än en banan om dagen eller att någon ska få plocka bananen åt en.
Alt 2. 5pers är på en ö. På ön finns ett bananträd som ger 5 bananer om
dagen. Det är bestämt att man får tycka och framföra vilka åsikter som
helst. En person som är listigare och starkare än de andra anser att han
äger trädet. Han låter de andra plocka 5 bananer om dagen. Själv tar han två bananer medan han låter de andra fyra dela på tre.
March 3, 2004
February 7, 2006
eftersom att alternativ 1 endast handlar om åsiktsframförande om bananträdet så är den mest demokratisk, för att det är självklart, att 5 personer som delar på 5 bananer, får 1 var...
och man kan inte dra paraleller mellan att vissa svälter osv för det är i mkt större sammanhang där man inte lever i en gemenskap som dessa 5 hade gjort.
edit; vad jag menar är att på alternativ 1 får du också uttrycka vad du vill, så länge det inte handlar om bananträdet.
November 26, 2002
sv_ea wrote: Hur kan det vara mest demokratiskt när en person utser sig själv till ledare och bestämmer över andra?
jag satt och funderade på det själv, och kom fram till att jag helt skulle bortse från det. det skulle lika gärna kunna hända även i alternativ ett.
för annars är frågan antingen avsiktligt missledande, eller så bryr sig den här listige och starke personen om vad de andra tycker och skulle således inte äga trädet om de andra sa ifrån.
June 18, 2001
Till vad nytta har man yttrandefrihet om det inte leder till medbestämmande? Det är ju det senare som är definitionen av demokrati.
Å andra sidan, på vilket sett får personen i alt. 2 igenom sin åsikt? Det finns ingenting som säger att demokrati ska vara en röst per individ, men det ska bygga på politiskt medbestämmande, inte tom yttrandefrihet.
Nåväl, under förutsättning att medbestämmande ligger till grunden även alt 2. kan båda ses som demokratier, men jag anser att den eventuella demokratin i alt. 2 inte är värd någonting.
November 18, 2003
det beror på ifall han i alternativ 2 tvingar dom andra att plocka banen åt honom eller ej.
Demokrati är demokrati så länge man inte bryter ner på någon annans demokrati.
Kan ge ett exempel som är ganska likt fast Lite mer "vardagligt" (kanske inte händer men vem vet)
Det finns person A och B som går i skolan och har varit polare sen många år tillbaka..bla..bla bla
Båda får sitt studiebidrag i handen men person A är bättre och mer respekterad i skolan än person B.
Så person A har väl inte rätt att ta Person B`s studiebidrag för det, han bryter ju ner på hans rätt till sitt bidrag.
Rätta mig ifall nåtning inte stämmer brukar flumma 😛
November 5, 2001
Jerry wrote: Till vad nytta har man yttrandefrihet om det inte leder till medbestämmande? Det är ju det senare som är definitionen av demokrati.
Å andra sidan, på vilket sett får personen i alt. 2 igenom sin åsikt? Det finns ingenting som säger att demokrati ska vara en röst per individ, men det ska bygga på politiskt medbestämmande, inte tom yttrandefrihet.
Nåväl, under förutsättning att medbestämmande ligger till grunden även alt 2. kan båda ses som demokratier, men jag anser att den eventuella demokratin i alt. 2 inte är värd någonting.
Precis så resonerar jag också. Känns inte som att uppgiften ger tillräckligt med fakta för att man ska kunna ta ställning.
November 22, 2001
maedhros wrote: demokrati, vad är det egentligen då? är det inte när alla blir nöjda osv? om nu en kille vill ha fler bananer än andra och inte får det så blir han ju inte nöjd. är det demokrati då?
Nej, det är när alla får vara med och bestämma.
Om han inte får en extra banan pga att de andra inte vill det är det ju ett demokratiskt fattat beslut.
June 20, 2002
maedhros wrote: demokrati, vad är det egentligen då? är det inte när alla blir nöjda osv? om nu en kille vill ha fler bananer än andra och inte får det så blir han ju inte nöjd. är det demokrati då?
Ja, det ar demokrati. I Sverige har vi pa demokratisk vag bestamt att de som ar smartare och listigare an andra ska fa fler bananer an de andra.
Vi har daremot ocksa pa fullt demokratisk vag bestamt att de absolut inte ska fa sa manga bananer som de vill. Detta for att den smarta och listiga personen garna tar alla fem bananer enbart for att han kan och sedan later dem ligga och ruttna for att han inte orkar ata upp dem.
Definitionen av demokrati ar att alla ska ha medbestammande. Detta resulterar for det mesta i en ganska stor del av befolkningen inte ar fullt nojd, men det ar likval det system som ger storst del av befolkningen ett dragligt liv av de system vi har kommit pa.
2 Guest(s)