April 24, 2007
opA87 wrote: Sådär, nu var bilen återlämnad.
Kört ~40 mil, ~125 km/h , ~4000 varv mellan lördagen -> söndagen.. sammanlagt blev det bensin för en 100 lapp samt 23,05L etanol för 218,74 kr. = 319 kr för 40 mil.
Hemskt att det nästan gick åt en halv tank ( ett stort streck ifrån ) för att komma till Göteborg.. kunde nästan sitta och titta på mätaren medans den rörde sig neråt. :cy:
Jag är iallafall inte förvånad, du körde för fort (ju snabbare desto mer luftmotstånd) och varvade för högt (ineffektiv förbränning), dessutom gick ju bilen på etanol. 😕
December 6, 2006
Shikar wrote: Jag är iallafall inte förvånad, du körde för fort (ju snabbare desto mer luftmotstånd) och varvade för högt (ineffektiv förbränning), dessutom gick ju bilen på etanol. 😕
Ja, inte hade jag tänkt ligga i 110 och sega hemåt iallafall 😉 Luftmotståndet kommer väl ändå hur jag än kör..
Varvade för högt ? Jag varvade inte för högt.. bilen i sig varvar för högt på 5:ans växel i 120-125.. ioförsig låg jag aldrig över 4000 varv.. men 3500-3800.
Och ja, bilen gick på etanol.. den som hade bilen innan vill självklart komma undan så billigst så möjligt så självklart tankade han den med etanol innan han lämna tillbaka den.
ojdå wrote: Tacka vet jag volkswagens common-rail dieselar, de är snåla de 😛
Jag hade velat ha V50 1.6D ( eller är det 2.0D dom har ? ) -versionen men den var redan uthyrd.. den ligger på 0,45-0,55L / mil när jag haft den innan 🙂
September 27, 2005
opA87 wrote: Jag hade velat ha V50 1.6D ( eller är det 2.0D dom har ? ) -versionen men den var redan uthyrd.. den ligger på 0,45-0,55L / mil när jag haft den innan 🙂
Hmm vet inte. Vet däremot att 2,4D på 165hk är värdelös sett till bränsleförbrukning. Du körde på 0,75/milen vid lite hårdare landsvägskörning. (v70) Men 1,6-2,0:orna är säkert mycket bättre.
February 12, 2003
ilg@dd wrote: Vilken tur att varken sej bensin eller etanol har till uppgift att göra det då.
Etanol är underlägsen bensinen vad det gäller effektuttag, testa att bestycka en "vanlig" bensindriven bil för lämplig dosering av etanol och jämför uteffekten.
Däremot är etanolen ett fullt användbart alternativ i en bil som är gjord för detta, dock aldrig med lika högt effektuttag som en bensinmatad like.
För mej var etanol (E85) tidigare ett sätt att få billigare mil, men i dagsläget med nuvarande etanolpris faller det alternativet bort iaf.
När det kommer till tvåtaktsmotorer är det ju ingen höjdare att köra på E85 utan massvis med ricinolja, typ. 🙂
Puggen min går förresten fint på etanol med större spridare, inga problem som helst (faktiskt färre problem då min lambda verkar ogilla höga avgastemperaturer eller något, ger felkoder ibland på bensin, men inte E85).
Förresten, känner igen det där argumentet om att varva motorer på väg till Dreamhack...
Mean Machine wrote: När det kommer till tvåtaktsmotorer är det ju ingen höjdare att köra på E85 utan massvis med ricinolja, typ. 🙂
Puggen min går förresten fint på etanol med större spridare, inga problem som helst (faktiskt färre problem då min lambda verkar ogilla höga avgastemperaturer eller något, ger felkoder ibland på bensin, men inte E85).
Förresten, känner igen det där argumentet om att varva motorer på väg till Dreamhack...
Som jag skrev tidigare, det funkar utan större mankemang med E85 om bara motorn med bestyckningen är anpassad till etanolkörning.
Att lambdan fuckar upp beror inte helt säkert på bensinen, för mycket etanol gör att lambdan i princip får spader och inte alls gör det den är till för. I värsta fall bränner man helt enkelt sönder den, iaf om det gäller en bil som egentligen är anpassad för just bensindrift.
I de flesta fall brukar lambdalampan lysa konstant vid tankning av E85 om det gäller en bensinbil, och i bästa fall slocknar den igen om man går över till bensin igen. Skulle den inte göra det kan man testa att lätta på kabeln på pluspolen nån minut så brukar den slockna. Beror iofs lite på vad för kat/lambdasystem det är på bilen också.
Anledningen till detta beror helt enkelt på att det är för lite skit i avgaserna.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 6, 2006
macrus wrote: Vad ska du med en V50 till? Dessutom en ny?
🙄
Finns bara två favoritbilar för mig och det är V50 och A4 Sedan.. eftersom Audis "bilbyggarsida" är helt värdelös satt jag och njöt av Volvos istället =)
Folk som säger "vad har du för smak" undanbedes.. alla tycker om olika.
ojdå: mjo.. saab;s 9-3 är fin den med.. men hade nog hellre kört på denna om vi ändå är inne på halv / kombis:
June 23, 2002
opA87 wrote: Finns bara två favoritbilar för mig och det är V50 och A4 Sedan.. eftersom Audis "bilbyggarsida" är helt värdelös satt jag och njöt av Volvos istället =)
Folk som säger "vad har du för smak" undanbedes.. alla tycker om olika.
ojdå: mjo.. saab;s 9-3 är fin den med.. men hade nog hellre kört på denna om vi ändå är inne på halv / kombis:
V50, vad har du för smak?
September 5, 2001
Hulto wrote: Varför skulle det vara så?
För att etanol har en bra kylförmåga, därför kan man köra på högre tändning, mindre värme gör också att man kan köra på högre laddtryck.
Detta är superbra på turbobilar där värmen snabbt går från cylindrarna till aggregatet(via avgaserna).
Nu är jag inte dunderinsatt i förloppet, men biprodukterna av att bränna etanol blir väl h20 bland annat. Därav den bättre kylningen. Finns många som skjuter in vatten i insuget för att få ner insugstemperaturerna.
Dessutom, om man har en bil som inte är etanolkonverterad propert är risken överhängande att ventilernas skyddslager som är mot avgassidan fräts av och ventilerna klarar inte av lika hög temp. och böjs/trasas sönder. Något som man oftast inte äns nämner på etanolkonverteringssidorna...
Den högre effekten man pratar om med E85 gäller ju oftast turbobilar där ECU:n automatiskt höjer tändingen OCH laddtrycket för att få mer effekt. En NA motor höjer enbart tändingen, men bara såpass att man faktiskt kan antända etanolen och inte mer, vilket behövs om man ska prata om effekthöjningar.
January 7, 2006
hawkie wrote: Nu är jag inte dunderinsatt i förloppet, men biprodukterna av att bränna etanol blir väl h20 bland annat. Därav den bättre kylningen. Finns många som skjuter in vatten i insuget för att få ner insugstemperaturerna.
Vatten bildas vid all förbränning av kolväte, bland annat bensin.
1 Guest(s)