Mest kraft ur en V50 FF ?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mest kraft ur en V50 FF ?
Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1218444
February 22, 2009 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Sådär, nu var bilen återlämnad.

Kört ~40 mil, ~125 km/h , ~4000 varv mellan lördagen -> söndagen.. sammanlagt blev det bensin för en 100 lapp samt 23,05L etanol för 218,74 kr. = 319 kr för 40 mil.

Hemskt att det nästan gick åt en halv tank ( ett stort streck ifrån ) för att komma till Göteborg.. kunde nästan sitta och titta på mätaren medans den rörde sig neråt. :cy:

Jag är iallafall inte förvånad, du körde för fort (ju snabbare desto mer luftmotstånd) och varvade för högt (ineffektiv förbränning), dessutom gick ju bilen på etanol. 😕

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
September 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1218448
February 22, 2009 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Tacka vet jag volkswagens common-rail dieselar, de är snåla de 😛

Avatar
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
December 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1218451
February 22, 2009 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Jag är iallafall inte förvånad, du körde för fort (ju snabbare desto mer luftmotstånd) och varvade för högt (ineffektiv förbränning), dessutom gick ju bilen på etanol. 😕

Ja, inte hade jag tänkt ligga i 110 och sega hemåt iallafall 😉 Luftmotståndet kommer väl ändå hur jag än kör..

Varvade för högt ? Jag varvade inte för högt.. bilen i sig varvar för högt på 5:ans växel i 120-125.. ioförsig låg jag aldrig över 4000 varv.. men 3500-3800.

Och ja, bilen gick på etanol.. den som hade bilen innan vill självklart komma undan så billigst så möjligt så självklart tankade han den med etanol innan han lämna tillbaka den.

ojdå wrote: Tacka vet jag volkswagens common-rail dieselar, de är snåla de 😛

Jag hade velat ha V50 1.6D ( eller är det 2.0D dom har ? ) -versionen men den var redan uthyrd.. den ligger på 0,45-0,55L / mil när jag haft den innan 🙂

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
Member Since:
January 7, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1218452
February 22, 2009 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Jag är iallafall inte förvånad, du körde för fort (ju snabbare desto mer luftmotstånd) och varvade för högt (ineffektiv förbränning), dessutom gick ju bilen på etanol. 😕

Någon verkar ha glömt hur motorn varvade på vägen till Dreamhack 😉

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
September 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1218457
February 22, 2009 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Jag hade velat ha V50 1.6D ( eller är det 2.0D dom har ? ) -versionen men den var redan uthyrd.. den ligger på 0,45-0,55L / mil när jag haft den innan 🙂

Hmm vet inte. Vet däremot att 2,4D på 165hk är värdelös sett till bränsleförbrukning. Du körde på 0,75/milen vid lite hårdare landsvägskörning. (v70) Men 1,6-2,0:orna är säkert mycket bättre.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1218470
February 22, 2009 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hulto wrote: Någon verkar ha glömt hur motorn varvade på vägen till Dreamhack 😉

Jag är mycket medveten om att V50 har låg utväxling standard och för lite effekt i etanolvarianterna 🙂

Jag tycker att den varvade väldigt friskt på väg till DH 😎

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1218486
February 22, 2009 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Vilken tur att varken sej bensin eller etanol har till uppgift att göra det då.
wink

Etanol är underlägsen bensinen vad det gäller effektuttag, testa att bestycka en "vanlig" bensindriven bil för lämplig dosering av etanol och jämför uteffekten.
Däremot är etanolen ett fullt användbart alternativ i en bil som är gjord för detta, dock aldrig med lika högt effektuttag som en bensinmatad like.
För mej var etanol (E85) tidigare ett sätt att få billigare mil, men i dagsläget med nuvarande etanolpris faller det alternativet bort iaf.

När det kommer till tvåtaktsmotorer är det ju ingen höjdare att köra på E85 utan massvis med ricinolja, typ. 🙂

Puggen min går förresten fint på etanol med större spridare, inga problem som helst (faktiskt färre problem då min lambda verkar ogilla höga avgastemperaturer eller något, ger felkoder ibland på bensin, men inte E85).

Förresten, känner igen det där argumentet om att varva motorer på väg till Dreamhack...

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1218490
February 22, 2009 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: När det kommer till tvåtaktsmotorer är det ju ingen höjdare att köra på E85 utan massvis med ricinolja, typ. 🙂

Puggen min går förresten fint på etanol med större spridare, inga problem som helst (faktiskt färre problem då min lambda verkar ogilla höga avgastemperaturer eller något, ger felkoder ibland på bensin, men inte E85).

Förresten, känner igen det där argumentet om att varva motorer på väg till Dreamhack...

Som jag skrev tidigare, det funkar utan större mankemang med E85 om bara motorn med bestyckningen är anpassad till etanolkörning.
Att lambdan fuckar upp beror inte helt säkert på bensinen, för mycket etanol gör att lambdan i princip får spader och inte alls gör det den är till för. I värsta fall bränner man helt enkelt sönder den, iaf om det gäller en bil som egentligen är anpassad för just bensindrift.
I de flesta fall brukar lambdalampan lysa konstant vid tankning av E85 om det gäller en bensinbil, och i bästa fall slocknar den igen om man går över till bensin igen. Skulle den inte göra det kan man testa att lätta på kabeln på pluspolen nån minut så brukar den slockna. Beror iofs lite på vad för kat/lambdasystem det är på bilen också.
Anledningen till detta beror helt enkelt på att det är för lite skit i avgaserna.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1218582
February 23, 2009 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Luftmotståndet kommer väl ändå hur jag än kör..

Ja, men det ökar exponentielt, dvs ju snabbare du kör desto mer ökar luftmotståndet.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1218586
February 23, 2009 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Ja, men det ökar exponentielt, dvs ju snabbare du kör desto mer ökar luftmotståndet.

Precis det jag var ute efter, samma tankegång som med bromssträcka som fyrdubblas vid en fördubbling av hastighet (½mv2 formeln)

Avatar
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
December 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1218605
February 23, 2009 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Ja, men det ökar exponentielt, dvs ju snabbare du kör desto mer ökar luftmotståndet.

Menar ju det.. 😎

Usch.. kikade in och byggde ihop en V50.. 308.000.. att de ska vara så dyrt med bilar..

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1218620
February 23, 2009 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Menar ju det.. 😎

Usch.. kikade in och byggde ihop en V50.. 308.000.. att de ska vara så dyrt med bilar..

Vad ska du med en V50 till? Dessutom en ny?
🙄

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
September 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1218622
February 23, 2009 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print
Avatar
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
December 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1218624
February 23, 2009 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Vad ska du med en V50 till? Dessutom en ny?
🙄

Finns bara två favoritbilar för mig och det är V50 och A4 Sedan.. eftersom Audis "bilbyggarsida" är helt värdelös satt jag och njöt av Volvos istället =)

Folk som säger "vad har du för smak" undanbedes.. alla tycker om olika.

ojdå: mjo.. saab;s 9-3 är fin den med.. men hade nog hellre kört på denna om vi ändå är inne på halv / kombis:

http://www.blocket.se/vi/19903.....tm?ca=16_s

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
September 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1218645
February 23, 2009 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade jag med. Trodde dock vi pratade mycket bil för pengarna, billiga och låg förbrukning. 😉

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1218655
February 23, 2009 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Finns bara två favoritbilar för mig och det är V50 och A4 Sedan.. eftersom Audis "bilbyggarsida" är helt värdelös satt jag och njöt av Volvos istället =)

Folk som säger "vad har du för smak" undanbedes.. alla tycker om olika.

ojdå: mjo.. saab;s 9-3 är fin den med.. men hade nog hellre kört på denna om vi ändå är inne på halv / kombis:

http://www.blocket.se/vi/19903.....tm?ca=16_s

V50, vad har du för smak?

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1218661
February 23, 2009 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hulto wrote: Varför skulle det vara så?

För att etanol har en bra kylförmåga, därför kan man köra på högre tändning, mindre värme gör också att man kan köra på högre laddtryck.

Detta är superbra på turbobilar där värmen snabbt går från cylindrarna till aggregatet(via avgaserna).

Nu är jag inte dunderinsatt i förloppet, men biprodukterna av att bränna etanol blir väl h20 bland annat. Därav den bättre kylningen. Finns många som skjuter in vatten i insuget för att få ner insugstemperaturerna.

Dessutom, om man har en bil som inte är etanolkonverterad propert är risken överhängande att ventilernas skyddslager som är mot avgassidan fräts av och ventilerna klarar inte av lika hög temp. och böjs/trasas sönder. Något som man oftast inte äns nämner på etanolkonverteringssidorna...

Den högre effekten man pratar om med E85 gäller ju oftast turbobilar där ECU:n automatiskt höjer tändingen OCH laddtrycket för att få mer effekt. En NA motor höjer enbart tändingen, men bara såpass att man faktiskt kan antända etanolen och inte mer, vilket behövs om man ska prata om effekthöjningar.

Avatar
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
December 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1218704
February 24, 2009 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: V50, vad har du för smak?

:roflmao:

Du är bara för go, gud vad älskvärd du är ! :eye:

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1218708
February 24, 2009 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Kan komma med min lilla jeep 5.9L v8 som drar typ 3L milen 😀

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
Member Since:
January 7, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1218755
February 24, 2009 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Nu är jag inte dunderinsatt i förloppet, men biprodukterna av att bränna etanol blir väl h20 bland annat. Därav den bättre kylningen. Finns många som skjuter in vatten i insuget för att få ner insugstemperaturerna.

Vatten bildas vid all förbränning av kolväte, bland annat bensin.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 217
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL