September 27, 2005
Här har jag hittat din bil opA87! Sjukt häftig! 🙂
http://www.youtube.com/watch?v.....MYo&e
April 24, 2007
ojdå wrote: Här har jag hittat din bil opA87! Sjukt häftig! 🙂
http://www.youtube.com/watch?v.....MYo&e
Är den där reklamen seriös? Hade ju allt mellan himmel och jord på den bilen 😛
December 11, 2002
hawkie wrote: För att etanol har en bra kylförmåga, därför kan man köra på högre tändning, mindre värme gör också att man kan köra på högre laddtryck.
Detta är superbra på turbobilar där värmen snabbt går från cylindrarna till aggregatet(via avgaserna).
Nu är jag inte dunderinsatt i förloppet, men biprodukterna av att bränna etanol blir väl h20 bland annat. Därav den bättre kylningen. Finns många som skjuter in vatten i insuget för att få ner insugstemperaturerna.
Dessutom, om man har en bil som inte är etanolkonverterad propert är risken överhängande att ventilernas skyddslager som är mot avgassidan fräts av och ventilerna klarar inte av lika hög temp. och böjs/trasas sönder. Något som man oftast inte äns nämner på etanolkonverteringssidorna...
Den högre effekten man pratar om med E85 gäller ju oftast turbobilar där ECU:n automatiskt höjer tändingen OCH laddtrycket för att få mer effekt. En NA motor höjer enbart tändingen, men bara såpass att man faktiskt kan antända etanolen och inte mer, vilket behövs om man ska prata om effekthöjningar.
Hmm har du läst lite för mycket på zatzy eller garaget?
Anledningen till att du laddar mer och har en senare(högre) tändning med etanol(e85) är pga det högre oktan-talet och INTE för att du får vatten som en restprodukt vid förbränning.
Likaså undrar jag vilken bil man kör med vatten i insuget? Skulle nog inte funka speciellt bra.
Att man skulle få mer effekt ur etanol pga vattenutveckling är ju helt barockt. Det hade varit intressant om du kunde berätta var du fick denna information ifrån? Etanol har ju dessutom förövrigt ett lägre energivärde än bensin.
Joni wrote: Hmm har du läst lite för mycket på zatzy eller garaget?
Anledningen till att du laddar mer och har en senare(högre) tändning med etanol(e85) är pga det högre oktan-talet och INTE för att du får vatten som en restprodukt vid förbränning.
Likaså undrar jag vilken bil man kör med vatten i insuget? Skulle nog inte funka speciellt bra.
Att man skulle få mer effekt ur etanol pga vattenutveckling är ju helt barockt. Det hade varit intressant om du kunde berätta var du fick denna information ifrån? Etanol har ju dessutom förövrigt ett lägre energivärde än bensin.
Angående vatteninsprutning.
Antar att han menar spridare i insuget för insprutning.
Vatteninsprutning är emellertid inget nytt påfund, dock finns det lite olika åsikter om var/hur det är effektivast att placera spridaren. Vet att t.ex Saab experimenterade ganska flitigt angående detta redan på 80-talet när turbobilarna började bli vanliga.
Lite om vatteninsprutning finner du här: http://www.aquamist.co.uk/
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 11, 2002
ilg@dd wrote: Angående vatteninsprutning.
Antar att han menar spridare i insuget för insprutning.
Vatteninsprutning är emellertid inget nytt påfund, dock finns det lite olika åsikter om var/hur det är effektivast att placera spridaren. Vet att t.ex Saab experimenterade ganska flitigt angående detta redan på 80-talet när turbobilarna började bli vanliga.
Lite om vatteninsprutning finner du här: http://www.aquamist.co.uk/
Visst visst så är det, men nu pratar jag om dagens bilar och då inga trimmade historier eller andra extremiteter.
Saab hade ju en hel del problem med turbo när dom började med det men nog om det.
Det jag huvusakligen ville ha sagt var att det högre laddtrycket man kan och BÖR använda sig av vid etanoldrift beror inte pga någon vattenutveckling vid förbränning utan enbart på oktan-tal.
October 31, 2003
Joni wrote: Visst visst så är det, men nu pratar jag om dagens bilar och då inga trimmade historier eller andra extremiteter.
Saab hade ju en hel del problem med turbo när dom började med det men nog om det.
Det jag huvusakligen ville ha sagt var att det högre laddtrycket man kan och BÖR använda sig av vid etanoldrift beror inte pga någon vattenutveckling vid förbränning utan enbart på oktan-tal.
Värmen förklaras ju lättast med att bensin brinner värmare än alkohol.
September 5, 2001
Joni wrote: Hmm har du läst lite för mycket på zatzy eller garaget?
Anledningen till att du laddar mer och har en senare(högre) tändning med etanol(e85) är pga det högre oktan-talet och INTE för att du får vatten som en restprodukt vid förbränning.
Likaså undrar jag vilken bil man kör med vatten i insuget? Skulle nog inte funka speciellt bra.
Att man skulle få mer effekt ur etanol pga vattenutveckling är ju helt barockt. Det hade varit intressant om du kunde berätta var du fick denna information ifrån? Etanol har ju dessutom förövrigt ett lägre energivärde än bensin.
Nej jag "hänger" inte på zatzy och garaget, gör du?
Mycket möjligt att det är så, men vad har E85 för oktantal? Menar du att man kan köra aggressivare tänding med 102-104 oktan än vad man kan med vpower på 99 enbart för att det är oktanhalten som skiljer dessa åt? Inga andra egenskaper? Varför spikar inte en motor som kör på E85 inte lika lätt som en som kör Vpower? Dessutom undrar jag varför får man lägre avgastemp. med högre tänding, högre laddtryck och högre oktanhalt?
Etanolen kyler. En anledning till varför du får mer effekt, det var fel att säga att det helt är vattnets förtjänst.
Såklart häller du inte en hink med vatten i ditt insug. Du kan pröva om vill, återkom med hur det gick. Du skjuter en vattenblanding mellan alkohol och vatten. Alkoholen för att kyla ner luften och vattnet för att kyla ner cylinder tempen. Se bild:
Internet är ett kraftfullt verktyg, använd det 🙂
January 29, 2009
ilg@dd wrote: Vilken tur att varken sej bensin eller etanol har till uppgift att göra det då.
Etanol är underlägsen bensinen vad det gäller effektuttag, testa att bestycka en "vanlig" bensindriven bil för lämplig dosering av etanol och jämför uteffekten.
Däremot är etanolen ett fullt användbart alternativ i en bil som är gjord för detta, dock aldrig med lika högt effektuttag som en bensinmatad like.
För mej var etanol (E85) tidigare ett sätt att få billigare mil, men i dagsläget med nuvarande etanolpris faller det alternativet bort iaf.
Förstår inte riktigt vad du menar, menar du att man får lägre effekt vid etanoldrift? Isf är du ute och cyklar.. Möjligtvis får du lägre effekt om du kör 100% Etanol direkt i en bil utan modifieringar som inte klarar av det.. som "Bluddrar" o.s.v. ..
Det är mer energi i bensin således lägre förbrukning.. på samma sätt som Diesel har mer energi än bensin.
Annars har man t.ex en Flexitune eller justerat bränslemängden på annat sätt så ska etanol ge mer effekt i.om 104oktan på E85 .. Ist för 95oktan..
Högre oktantal minskar även risken för spikningar..
Har kört ca 1000mil E85 i min nuvarande med ett piggybacksystem (Flexitune) ..
Konverterade även min Golf 2 -88 .. körde kanske 1000mil där också, Dock hade den K-Jetronic insprutning, betydligt besvärligare att ställa in rätt..
2 Guest(s)