Mitt eller ditt.. Inte min eller din.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 15, 2004
En kompis påstår att man säger ett räls (alltså tågrälsen, järnväg) samt "gå efter rälset". o/
Har även nyligen diskuterat det här med "ditt nöt" samt "din nöt".. Vi kom fram till att "ditt nöt" säger man om någon är.. öh.. nöt.. och din nöt om man menar t.ex. din jordnöt.
Äreså?
Edit: Givetvis menade jag inte "Är det så?" till det där om rälsen. Vill mest se en diskussion om din/ditt nöt..
December 31, 2001
phantom wrote: [quote=Death On Wings]Mitt äpple
Min äppelskruttEdit: Ni som säger "mitt" hur säger ni om det är plural ?
Tex Mina äppelskruttar.
Säger ni mitta då eller ? 🙄
Eller så säger man Mina äppelskrutt?
Förövrigt säger jag mitt.
Du våldtar det svenska språket ! :banghead:
Edit: Tycker det är konstigt att du inte ser det själv då du lägger till Mina som visar ett flertal och sen lägger till äppelskrutt som är ett ental.
Din svenskalärare borde pryglas 😛
August 11, 2002
Death On Wings wrote: Edit: Tycker det är konstigt att du inte ser det själv då du lägger till Mina som visar ett flertal och sen lägger till äppelskrutt som är ett ental.
Hur böjer du då "mitt bord" i flertal?
Mitt eller min, är väl lika rätt som ett eller en potatis. Svenska språket borde avgöras från hur folk talar inte av folk i fjollträsk.
November 21, 2005
asså..
mitt äppelskrutt låter ju knas.. :S
man säger MIN och jag är nästan nästan 100 % säker på det. Som någon tidigare sa, hur säger ni ifall det är i plural? Mitta äppelskruttar ? wtf..
min heter det, ett "tydligt" bevis på det är ju för att det inte går att säga mitt äppelskrutt.
Finns säkert ett flertal dialekter och liknande men det heter MIN och inte MITT äppelskrutt.
December 31, 2001
Coalan wrote: [quote=Death On Wings]Edit: Tycker det är konstigt att du inte ser det själv då du lägger till Mina som visar ett flertal och sen lägger till äppelskrutt som är ett ental.
Hur böjer du då "mitt bord" i flertal?
Mitt eller min, är väl lika rätt som ett eller en potatis. Svenska språket borde avgöras från hur folk talar inte av folk i fjollträsk.
Mina bord ?
2 Guest(s)