February 12, 2002
Har som sagt köpt en audi 80 1,8s -91 för ett tag sen. Tankade den full och fick till min förvåning soppatorsk igår när den gått 73 mil, tanken rymmer 70 liter å jag fick ner 68 drygt. (lyckades efter ett par nyp få mig till närmaste mack för som tur var va jag bara några 100 meter ifrån)
Nu är frågan, vad kan orsaka att den drar så mycket? Kollade luftfiltret å det är skitigt men inte tätt, fast ska byta det. Var dessutom en del olja där inne men de kanske det ska vara? Alltså på filtret. Är ett sånt där runt å fint filer.. (Inte så kunnig) Sen tändstiften kanske bör bytas men vad kan det annars vara.. Känner ju ibland att den borde kanske ha lite mer kraft än den har så kan ju ha nått med det att göra antar jag. Luftfiltret kan det vara det som orsakar det hela?
February 12, 2002
copulator wrote: när bytte du luftfilter, olja + oljefilter senast
Köpte som sagt bilen för ca 2 veckor sedan så har inte bytt nån gång tidigare mens den varit i min ägo.. 😉 I förre ägarens har ja ingen aning.
Det är en insprutare.
Om det är luftfiltret visst ska bilen gå en del slöare också då? För har testat andra 1,8s å de går bättre än min. (tycker jag) Känns ibland som min väntar, inte huttrar utan väntar på att acca.. Asså man gasar den varvar upp stannar som en liten stund för att sedan fortsätta varva upp.
Olja å filter var rätt nybytt. Men ska byta igen om ca 3 veckor för att veta att de är bra grejor i. Plus slänga i en snubbes special tillsatt som gör allt super.. 😉
Nån elbox? Styrningen till insprutaren?
Ska undersöka stift efter att ja bytt luftfilter som ja ska försöka hinna imorrn åsså för ja väl kolla så inte nån broms liger på. Men bromsarna skulle vara nybytta så de borde ju inte vara dem, men man vet ju aldrig. Kan ju blivit nå fel när de sattes dit också.
Tack för alla bra tips!
Fler tips?
Nån som har en likadan bil?
March 29, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Spinnjonte]Lätt att kolla om bromsarna ligger på......bara hissa uppp bilen och prova snurra hjulen för hand....kolla ringtrycket oxå......har stor betydelse...
Vart ska jag fara å hissa upp den?
Ringtryck? Däcktrycket är iaf bra.
Hissa upp den med domkraft på parkeringen eller nått.
October 31, 2003
whak wrote: [quote=MoparPower] HAHAHA du är fjortis
Så du har hellre det där fula originalet?
Sedan så kan han bygga vidare med turbo, chip, 3" hela vägen osv osv. 😉
Jag föreslog ju E85+Turbo men han lyssnade inte :arg:
EDIT: Kanske han gjorde med tanke på förbrukning :cy: Då får man väl stryk och så nu då.
November 26, 2002
1.8s är väl en monojet? en blandning mellan förgasare och insprutare?
Antingen är insprutningsmunstycket uppslitet eller så är givaren till insprutningen kass så att den "chokar" hela tiden, givaren sitter förmodligen på huset där den övre kylarslangen går in i motorn, men prova först med inj.cleaner som DoW skriver.
January 20, 2002
Spinnjonte wrote: Är det en insprutare eller förgasare?
Är det förgasare kan den behöva justeras.
Annars kan det vara nån elbox det är fel på....
Förgasaren kan det mycket väl vara...
Kommer ihåg då var gräsklippare hade stått ute i regnet, då rengjorde vi
förgasaren och vips så gick den igång... 🙂
January 20, 2002
whak wrote: [quote=MoparPower] HAHAHA du är fjortis
Så du har hellre det där fula originalet?
Sedan så kan han bygga vidare med turbo, chip, 3" hela vägen osv osv. 😉
Hehe, du har nog lyssnat på för mycket kåta personer som vill "trimma"...
För det första är det rent av omöjligt att turbokonvertera en bil som sedan ska bli godkänd i besiktningen ifall den inte ska vara sedd i tävlingssyfte som rally grupp-H exempelvis.
När man trimma sugmotorer så är inte turbo så aktuellt att slänga i som första prioritet.
3" hela vägen ? =) Till katten räcker för vidare så gör den ingen nytta förutom att låta volvo-epa2k5 alâ bondtrimm.
1 Guest(s)