Min audi 80 1,8s drar litern milen!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Min audi 80 1,8s drar litern milen!
Avatar
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
Member Since:
February 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 21, 2005 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Har som sagt köpt en audi 80 1,8s -91 för ett tag sen. Tankade den full och fick till min förvåning soppatorsk igår när den gått 73 mil, tanken rymmer 70 liter å jag fick ner 68 drygt. (lyckades efter ett par nyp få mig till närmaste mack för som tur var va jag bara några 100 meter ifrån)
Nu är frågan, vad kan orsaka att den drar så mycket? Kollade luftfiltret å det är skitigt men inte tätt, fast ska byta det. Var dessutom en del olja där inne men de kanske det ska vara? Alltså på filtret. Är ett sånt där runt å fint filer.. (Inte så kunnig) Sen tändstiften kanske bör bytas men vad kan det annars vara.. Känner ju ibland att den borde kanske ha lite mer kraft än den har så kan ju ha nått med det att göra antar jag. Luftfiltret kan det vara det som orsakar det hela?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
924440
July 21, 2005 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Känn på fälgarna fram efter att du kört en stund (helst en sträcka där du inte behöver bromsa)
Är de väldigt varma ligger antagligen bromsen på.

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
May 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
924442
July 21, 2005 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

när bytte du luftfilter, olja + oljefilter senast

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
924500
July 21, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

copulator wrote: när bytte du luftfilter, olja + oljefilter senast

+ stift 🙂

kolla om stiften är väldigt blöta efter du har kört, då kan det ju vara luftfiltret som är igenkorkat ;o

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
Member Since:
December 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
924502
July 21, 2005 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det en insprutare eller förgasare?
Är det förgasare kan den behöva justeras.
Annars kan det vara nån elbox det är fel på....

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
924523
July 21, 2005 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Sedan så verkar ni glömma kråkans blyfot. 😉

Avatar
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
Member Since:
February 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
924525
July 21, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

copulator wrote: när bytte du luftfilter, olja + oljefilter senast

Köpte som sagt bilen för ca 2 veckor sedan så har inte bytt nån gång tidigare mens den varit i min ägo.. 😉 I förre ägarens har ja ingen aning.

Det är en insprutare.

Om det är luftfiltret visst ska bilen gå en del slöare också då? För har testat andra 1,8s å de går bättre än min. (tycker jag) Känns ibland som min väntar, inte huttrar utan väntar på att acca.. Asså man gasar den varvar upp stannar som en liten stund för att sedan fortsätta varva upp.

Olja å filter var rätt nybytt. Men ska byta igen om ca 3 veckor för att veta att de är bra grejor i. Plus slänga i en snubbes special tillsatt som gör allt super.. 😉

Nån elbox? Styrningen till insprutaren?

Ska undersöka stift efter att ja bytt luftfilter som ja ska försöka hinna imorrn åsså för ja väl kolla så inte nån broms liger på. Men bromsarna skulle vara nybytta så de borde ju inte vara dem, men man vet ju aldrig. Kan ju blivit nå fel när de sattes dit också.

Tack för alla bra tips!
Fler tips?

Nån som har en likadan bil?

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
Member Since:
December 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
924529
July 21, 2005 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Lätt att kolla om bromsarna ligger på......bara hissa uppp bilen och prova snurra hjulen för hand....kolla ringtrycket oxå......har stor betydelse...

Avatar
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
Member Since:
February 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
924531
July 21, 2005 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Lätt att kolla om bromsarna ligger på......bara hissa uppp bilen och prova snurra hjulen för hand....kolla ringtrycket oxå......har stor betydelse...

Vart ska jag fara å hissa upp den?
Ringtryck? Däcktrycket är iaf bra.

PolarIce
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1442
Member Since:
March 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
924539
July 21, 2005 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Spinnjonte]Lätt att kolla om bromsarna ligger på......bara hissa uppp bilen och prova snurra hjulen för hand....kolla ringtrycket oxå......har stor betydelse...

Vart ska jag fara å hissa upp den?
Ringtryck? Däcktrycket är iaf bra.

Hissa upp den med domkraft på parkeringen eller nått.

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
924552
July 21, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

När du endå pillar på filtret så släng det åt skogen och sätt dit ett sportluftfilter.
Sedan kan du göra som dom andra sa.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
924571
July 21, 2005 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: När du endå pillar på filtret så släng det åt skogen och sätt dit ett sportluftfilter.
Sedan kan du göra som dom andra sa.

HAHAHA du är fjortis wink

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
924572
July 21, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote:
HAHAHA du är fjortis wink

Så du har hellre det där fula originalet?
Sedan så kan han bygga vidare med turbo, chip, 3" hela vägen osv osv. 😉

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
924578
July 21, 2005 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=MoparPower] HAHAHA du är fjortis wink

Så du har hellre det där fula originalet?
Sedan så kan han bygga vidare med turbo, chip, 3" hela vägen osv osv. 😉

Jag föreslog ju E85+Turbo men han lyssnade inte :arg:

EDIT: Kanske han gjorde med tanke på förbrukning :cy: Då får man väl stryk och så nu då.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
924596
July 21, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp dig en flaska injection cleaner på din närmaste mack det rensar ur rören ordentligt.
Sen kanske du ska byta olja+stift+filter+rotor+fördelarlock.
Ta en titt så du har ordentligt tryck i däcken.

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
924622
July 21, 2005 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

1.8s är väl en monojet? en blandning mellan förgasare och insprutare?
Antingen är insprutningsmunstycket uppslitet eller så är givaren till insprutningen kass så att den "chokar" hela tiden, givaren sitter förmodligen på huset där den övre kylarslangen går in i motorn, men prova först med inj.cleaner som DoW skriver.

Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
Member Since:
October 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
924625
July 21, 2005 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur mkt ska en sån kärra dra?

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
924628
July 21, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Byt till öppen kona ist för luftburken 🙂
Det ska minska på bränsleförbrukningen vid lugn körnings sägs det.

Har du kollat bränslefiltret ?
Bränslepumpen?

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
924630
July 21, 2005 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Är det en insprutare eller förgasare?
Är det förgasare kan den behöva justeras.
Annars kan det vara nån elbox det är fel på....

Förgasaren kan det mycket väl vara...

Kommer ihåg då var gräsklippare hade stått ute i regnet, då rengjorde vi
förgasaren och vips så gick den igång... 🙂

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
924633
July 21, 2005 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=MoparPower] HAHAHA du är fjortis wink

Så du har hellre det där fula originalet?
Sedan så kan han bygga vidare med turbo, chip, 3" hela vägen osv osv. 😉

Hehe, du har nog lyssnat på för mycket kåta personer som vill "trimma"...

För det första är det rent av omöjligt att turbokonvertera en bil som sedan ska bli godkänd i besiktningen ifall den inte ska vara sedd i tävlingssyfte som rally grupp-H exempelvis.

När man trimma sugmotorer så är inte turbo så aktuellt att slänga i som första prioritet.

3" hela vägen ? =) Till katten räcker för vidare så gör den ingen nytta förutom att låta volvo-epa2k5 alâ bondtrimm.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 16
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL