January 20, 2002
Death On Wings wrote: Köp dig en flaska injection cleaner på din närmaste mack det rensar ur rören ordentligt.
Sen kanske du ska byta olja+stift+filter+rotor+fördelarlock.
Ta en titt så du har ordentligt tryck i däcken.
Föreslog detsamma till en polare som har en gammal Pontiac som har stått i en lada x antal år. Den blöddrar väldigt mycket...
Det måste vara någonting som har "sotat" igen i förgasaren eller liknande.
Annars fel på blandningen och då är det en rad andra faktorer som spelar roll. Väldigt jobbigt att felsöka.
November 29, 2003
Cezar wrote:
Hehe, du har nog lyssnat på för mycket kåta personer som vill "trimma"...
För det första är det rent av omöjligt att turbokonvertera en bil som sedan ska bli godkänd i besiktningen ifall den inte ska vara sedd i tävlingssyfte som rally grupp-H exempelvis.
När man trimma sugmotorer så är inte turbo så aktuellt att slänga i som första prioritet.
3" hela vägen ? =) Till katten räcker för vidare så gör den ingen nytta förutom att låta volvo-epa2k5 alâ bondtrimm.
Alltid kul att tuta i kråkan lite trams. 😉
Men trimma den borde han göra. 🙂
January 20, 2002
whak wrote: [quote=Cezar]
Hehe, du har nog lyssnat på för mycket kåta personer som vill "trimma"...
För det första är det rent av omöjligt att turbokonvertera en bil som sedan ska bli godkänd i besiktningen ifall den inte ska vara sedd i tävlingssyfte som rally grupp-H exempelvis.
När man trimma sugmotorer så är inte turbo så aktuellt att slänga i som första prioritet.
3" hela vägen ? =) Till katten räcker för vidare så gör den ingen nytta förutom att låta volvo-epa2k5 alâ bondtrimm.
Alltid kul att tuta i kråkan lite trams. 😉
Men trimma den borde han göra. 🙂
Hehe jo det är kul.
Jo men vad kan man göra innan det blir dyrt ? Inte så mycket tyvärr.
Tror man har en sådan gammal bil mest för att ta sig ifrån A-B.
Leka lite med tanken då?
-Plana / porta topp (borra upp alltså)
-Porta insug (borra upp alltså)
-Fräsa ur kolvar
-Grövre Grenrör
-Race katalysator
-3" ifrån grenrör till sportkatten
-Spridare som klarar mer soppamängder
-Bränslefördelare som klarar mer mängder
-Öppet / konat luftfilter
-Race kamm (kammaxel)
-Värre tryckplatta inkl lammeller
-Dogbox växellåda, värre diff
-Förkorta drivaxeln (gaah roligt mkt spinn)
För att chassiet sedan ska hålla så bör man förstärka det en hel del :).
Bromsar bör även bytas osv osv...
Finns mycket roligt som sagt men istället för att trimma så säljer man den och köper en S2a istället exempelvis ;).
Finns att köpa kompressorkit för 30 000:- annars om du har lust ? :).
The Crow
Jag är stolt över dig att du köpte en Audi!! Mycket trevliga bilar!
Se till att hålla koll på oljan bara.
Dem är riktiga alkoholister då det gäller oljan.
Hur långt har den gått? Tvekar inte en sekund på att den orkar gå lika mycket till iaf.
February 16, 2005
om du hade 70liter bränsle i tanken å kör 73mil så blir det runt 0,95/mil .. om du kör mycket stadskörning och hårda/många kraftiga gaspådrag är det väl inte så konstigt om den ligger på 0,95..
sen som alla andra sagt,
kolla så inte bromsarna ligger på, mina brukar sätta sig lite då och då, lätt att fixa själv så lämna inte in bilen för en sån sak, säkert nån du känner som kan fixa de om du inte kan själv
tanka lite etanol i, min volvo går billigare om den får 15-20% etanol
olja, filter, sift .. allmän service gär alltid gott.
January 20, 2002
Johan Nicklasson wrote: om du hade 70liter bränsle i tanken å kör 73mil så blir det runt 0,95/mil .. om du kör mycket stadskörning och hårda/många kraftiga gaspådrag är det väl inte så konstigt om den ligger på 0,95..
sen som alla andra sagt,
kolla så inte bromsarna ligger på, mina brukar sätta sig lite då och då, lätt att fixa själv så lämna inte in bilen för en sån sak, säkert nån du känner som kan fixa de om du inte kan själv
tanka lite etanol i, min volvo går billigare om den får 15-20% etanol
olja, filter, sift .. allmän service gär alltid gott.
Kanske lite mycket för den motorn.
Vår V6a med quattro drar knappt det i genomsnitt och då är AC inräknat.
AC'n drar ca 1dl/mil.
December 31, 2001
När jag körde en liten längre tur i går med min Golf 3 1.8 så låg jag på 0.79 då låg jag runt 100-115 hela vägen.
Och lungna gaspådrag är inte att tänka på 😛
Edit: Dock innan moton blivit varm och jag gasar på ordentligt så ligger den lite på ungefär 1.1-1.2 men det går snabbt ner.
Cezar wrote: Byt till öppen kona ist för luftburken 🙂
Det ska minska på bränsleförbrukningen vid lugn körnings sägs det.
Det låter kanon, om han vill slita ut motorn i förtid vill säga...
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 29, 2004
January 20, 2002
Illogical_Squirrel wrote: [quote=Cezar] The Crow
Jag är stolt över dig att du köpte en Audi!! Mycket trevliga bilar!
Har för mig att Audi är en folkvagn med nytt skalman? Eller är det jag som lyssnar för mycket på farsan 😉 ?
Jo dem tillvärkas ju av VAG och inom den kategorin finns:
-Audi
-Skoda
-Seat
-Passat
Tror det inte är några mer då Audi har lite mer kvalitê.
Audi har för den delen också dyrast delar...
January 20, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Cezar]Byt till öppen kona ist för luftburken 🙂
Det ska minska på bränsleförbrukningen vid lugn körnings sägs det.
Det låter kanon, om han vill slita ut motorn i förtid vill säga...
Jo lite mer slits det men bara man ser till att ha avskärmning så den inte andas in partiklar runt om motorn så ska det inte vara någon fara.
Cezar wrote: [quote=ilg@dd][quote=Cezar]Byt till öppen kona ist för luftburken 🙂
Det ska minska på bränsleförbrukningen vid lugn körnings sägs det.
Det låter kanon, om han vill slita ut motorn i förtid vill säga...
Jo lite mer slits det men bara man ser till att ha avskärmning så den inte andas in partiklar runt om motorn så ska det inte vara någon fara.
Precis, sen kan man ju låta bli att starta motorn..
Att köra utan luftfilter är som att skriva under på att man inte vill att motorn ska gå speciellt länge..
Det är kanske en bra lösning på "strippen", men knappast till vardags..
Ett riktigt luftfilter är A och O på en motor, oavsett typ.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Min -82 Volvo 240 ligger strax under 1l/milen..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 11, 2002
skiroy wrote: [quote=Joni^]vadå det var väl inte så farligt? min nissan dra ~1,7-1,9l/mil :bgrin: I vissa fall ligger det till och med ÖVER 2l/mil
Blyfot kort och gott. 🙂
Ibland.... men vafan den drar ju ändå inte under 1l/mil orginal, tror den ligger på typ 1,2l/mil eller något sånt :bok:
Men turbo och allt skojs gjorde att det blev lite mer förbrukning, blir ännu värre om jag kör med vingen bak, fyfan då ligger jag säker på 2,5l/mil. Fast det gör jag bara på banan :bgrin:
February 16, 2004
Tror inte det är så mycket som är fel, utan snarare inte så liten bil och en blyfot. när den börjar dra över 1l/mil så kan du börja åtgärda saker. Men du körde 73 mil på 68 l = 0,93l/mil vilket får anses normalt för den bilen tycker jag då man inte vet exakt hur du kör.
Men att byta olja och filter och stift kan man göra endå med lite tur så hjälper det lite.
October 31, 2003
Johan Nicklasson wrote: tanka lite etanol i, min volvo går billigare om den får 15-20% etanol
olja, filter, sift .. allmän service gär alltid gott.
Ja etanol rensar ju spridare och sånt, tippa gärna i en liter tvåtaktsolja(läs Castrol) vid fulltank, smörjer systemet och brinner sedan upp.
Sen vet ni vad Dodgen drar hehe 2-5l/mil ät med er 😀 (Det kostar att ligga på topp(fast den står utan däck nu så om ni har några över att ge mig. PMa 🙁 ))
2 Guest(s)